Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 741 ggr
Currson
4/1/19, 12:12 PM

Inspiration till kaninbur!

Hej! Jag vill göra mina kaniners bur mer intressant, och roligare. Har ni några tips?? Ta gärna kort på vad ni gjort för era kaniner! Finns det några billiga saker på typ Ikea jag har missat? Vet att några använder den där ”påshållaren” som höhäck, finns det ytterligare saker som underlättar? Funderar på att köpa en sådan då mina kaniner har en tendens till att kissa i höet och väldigt mycket rörs inte ens och måste kastas.

Annons:
Twix*
4/1/19, 1:01 PM
#1

Påshållaren kan bli en dödsfälla om man har otur, har läst ett par gånger om hur ägare fått kämpat mot klockan för att hinna klippa upp plasten innan kaninen kvävs, de kan alltså fastna med huvudet i hålen men tyvärr väljer många att ignorera risken.  Det är bättre att använda gallerkorgar i stål eller bygga själv i trä, vissa använder lämpliga cykelkorgar eller klädkorgar till garderobshyllor.

Arcade-Foodie
4/1/19, 1:56 PM
#2

Använder cykelkorg med lock som Höhäck, har en filt på locket så min kanin inte fastnar med tasarna mellan gallret. Fungerar väldigt bra men blir ändå mycket hö som kastas. Då de väljer ut det höet de vill ha.

Currson
4/1/19, 2:23 PM
#3

#1 det hade jag ingen aning om, usch då! Tack för upplysningen! Får hitta något annat istället. #2 Ja, mycket hö blir det ju ändå. Men just nu slutar det med att det ser ut som att de har hö som underlag istället för mat. Hoppas mest att man reducera det onödiga slängandet och man ser mycket tydligare vilket hö som är fräscht och inte!

Twix*
4/1/19, 2:55 PM
#4

Det hjälper mycket att sätta en bred kattlåda/annan låda med låg kant under hökorgen så hamnar det mesta höet där och inte utspritt

Upp till toppen
Annons: