Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 864 ggr
CeciliaW12
3/30/19, 10:41 PM

Ungarna rymmer från boet!

Hejhej! Inlägget blir snabbt och kortfattat eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

Som ni läst i titeln; ungarna har börjat ta sig ut från boet - de är drygt 1 vecka! Det är inte så att de "tar sig ut" utan jag vet att det är alldeles för tidigt. Jag vet inte riktigt vad som gjorde att de började krypa ur men jag lyfte in de flera gånger men de fortsätter rymma. Jag tog ut honan för min första tanke var att hon ville äta upp de, varför vet jag inte. Boet har blivit slarvigare med tiden eftersom de har vuxit och eftersom hon har möblerat om när hon har diat. Försökte bygga en vägg men vill inte rota runt för mycket så att hon lämnar de eller äter upp de. Vad ska jag göra?

Annons:
Katti
3/30/19, 10:55 PM
#1

Har de ingen bolåda? Gör en ram av brädor och sätt upp runt det bo som mamman har gjort. Att det blir lite sämre med tiden spelar ingen roll! Med brädor runt så åker de inte med ut när mamman lämnar boet efter att de har fått mat. Kan de själva ta sig ur boet så kan de också ta sig tillbaka!

Mamman kommer inte lämna dem eller äta upp dem. Det är bara en myt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CeciliaW12
3/30/19, 11:22 PM
#2

Nej, de har ingen bolåda. Tyckte hon skötte det så fint så ville inte förstöra. Ja alltså, nu när jag tänker efter borde det inte vara så farligt att de tar sig ut - de flesta har redan öppnat ögonen. Är mest rädd att hon på något sätt skulle bli stressad av att de springer runt och suktar efter hennes spenar.

Travis D
3/31/19, 12:00 AM
#3

ÄR det inte lag på bolåda eller nåt sånt? 🤔(bara nyfiken är helt oerfaren)

Morötterna
3/31/19, 9:58 AM
#4

Har för mig att det är krav på bolåda..

Kirnzy
3/31/19, 10:04 AM
#5

Det är lag på att de ska ha en bolåda (eller "bohåla") från och med en vecka innan beräknad förlossning till minst fyra veckor efter. Annars tycker jag #1 ger bra råd, en ram runt om borde inte vara så svårt att fixa och det förstör inte heller boet så mycket.

CeciliaW12
3/31/19, 10:54 AM
#6

Jasså, är det så värst? Ska tänka på det tills nästa gång. Vi har nämligen aldrig behövt en bolåda när vi har haft kullar innan (dock med en annan kanin, och hon hr klarat det galant). Tack för tipsen!

Annons:
Morötterna
3/31/19, 11:11 AM
#7

Tänker om man avlar så läser man på lite, du borde ha läst någon stans att det är lag på det…

Katti
3/31/19, 11:57 AM
#8

Vi människor är ändå bra lustiga! Vi måste lära oss att lita på våra djur, och att naturen har sett till att modersinstinkten är en av de allra starkaste instinkter vi har! Om ungarna är så stora att de går ur boet och försöker dia mamman så är det naturligt och hon kommer inte att må dåligt över det. Och hon kan ju dessutom alltid hoppa upp på hyllan om hon vill komma undan från dem!

Nu är det här inte kritik till TS, utan mer en reflektion över tusentals inlägg med liknande frågeställningar. Mitt råd är att läsa på om vad som händer innan man tar ungar och sedan bara hjälpa till om saker och ting inte följer mönstret. Lita på naturen helt enkelt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Currson
4/1/19, 12:02 PM
#9

#7 tycker det är lite tråkigt att du finns i varje tråd och ska ta fram dina besserwisser kommentarer. Om du inte kan ge TS några råd, måste du då kommentera? TS har fått veta nu att de är lag på en bolåda, din kommentar behövdes inte över huvudtaget. Det är väldigt otrevligt att alltid påpeka andras fel.

tiger tok
4/1/19, 3:25 PM
#10

#9 det är också otrevligt att säga satt någon som beter sig som en besserwisser.

silverfiisk
4/1/19, 3:33 PM
#11

#9 Jag tycker att Morötterna ofta ger bra råd och har svar på folks frågor. Att man tycker att någon bör läsa på ordentligt innan man avlar är väl inget konstigt? Det är ju inte för att få någon att känna sig dålig, utan för att man bryr sig om djuren och vill att uppfödaren ska ha den kunskap som krävs.

Morötterna
4/1/19, 3:42 PM
#12

#7 kanske skrev på ett dåligt sätt. Menade såklart inget illa menat mot TS. Men vill att TS ska ha den kunskap som krävs för att avla, som man ska ha till allt, du ska inte köra bil utan vetskapen om hur man kör en bil ex. Såklart kan TS missat det. När du skriver ”finns i varje tråd och ska ta fram dina besserwisser kommentarer” tycker jag är tråkigt att du skriver då jag inte skriver det i VARJE tråd, ja, jag erkänner att jag skriver i ngr trådar här på forumet men vill för både ägarens och kaninens skull att man ska veta allt. Ger faktiskt råd och hjälper många också. Har även kontakt med ett par tre stycken som jag hjälper bär det behövs. #9 tack, tycker också att det inte är konstigt om jag tycker man bör läsa på innan man avlar. Vill bara hjälpa TS utvecklas och det kan man inte genom att få kritik, så är det med allt.

Currson
4/1/19, 5:59 PM
#13

#10 #11 jag skrev inte att h*n beter sig som en besserwisser, utan att jag tycker att personen ofta skriver ”besserwisser-kommentarer”. Tycker det många gånger är lite nedvärderande ton, personen i fråga hade helt enkelt bara kunnat sagt att ”Vad bra, då vet du det tills nästa gång”. Tonen i personens kommentar var inte så värst trevlig, kanske är det bara så personen skriver. Vad vet jag? Men däremot tänker jag nog att många kan känna sig dumförklarade med den typen av ”ton” som fanns i personens kommentar. Absolut att man vill både kaninernas och ägarens bästa, men det finns bättre sätt att uttrycka det på. #12 Jag har full respekt för att du förklarade att du inte menade något illa. Men som jag skrivit tidigare, det finns bättre sätt att upplysa en person på. Du hade kunnat exempelvis HÄNVISAT till lagrum eller dylikt om det här i fråga, och inte bara påpeka att det ska man minsann kunna om man avlar. Förstår du vad jag menar? Jag är inte intresserad i någon konflikt. Jag skriver då jag själv skulle känna mig lite dumförklarad av den där typen av kommentar. Att du ger bra råd, har jag inte sagt något om öht och det tvivlar jag inte en sekund på. Det jag menade var att din följdkommentar inte behövdes då jag ansåg att den lät väldigt otrevlig och inte framförde något av det som TS faktiskt frågade efter.

Annons:
Toffla18
4/2/19, 12:48 PM
#14

Är det inte så att man övar/provar sej fram tills man får god kunskap? Så är det väll med allt, man kan inte allt från början utan man lär sej med tiden.. precis som med allt från matlagning till köra bil till att föda barn till att avla djur osv.. man läser recept, man har teori och kör lektioner, man går till barnmorskan, går olika kurser för att lära sej saker om bebisar och förlossning, man läser på om Avel osv.. sen är det så att det står olika på de flesta sidor och dom som svara och ger råd på folks frågor svarar också olika.. så hur kan man veta/avgöra vem eller vad som har och gör rätt…? Alla djur är olika, precis som människor, man känner sitt djur förhoppningsvis väldigt bra och kan avgöra mycket själv vad som är bäst för dom, också precis som vi människor. Och djur ändrar sin personlighet, också precis som vi människor gör. Men det är ALDRIG FEL att fråga och ta emot råd och hjälp från andra om det man vill veta. Ha en fortsatt trevlig dag 🌞

Upp till toppen
Annons: