Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 815 ggr
Arcade-Foodie
2019-03-30 19:01

Tips på hur man gör en kanin säker

Har en kanin med lite dålig syn och är väldigt hoppig av sig. Han bor för stunden ute, då detta är mycket lugnare och mindre folk som rör sig runt omkring. Men han är inte lika avslappnad ute som inne. Han är extrem gosig kanin och är en helt underbar kanin att mysa med. Så jag behöver tips? på hur man kan göra honom mer trygg inne. Så han blir säkrare och en tryggare kanin.

Annons:
Maleficum
2019-03-30 19:52
#1

Har han nyligen fått dålig syn eller har han haft det länge?

Ha ett ställe inne där allt alltid står på samma vis där han kan känna igen sig och känna sig trygg vid. Se till att prata eller göra något ljud runt omkring så han hör vem som är där (när min kanin började bli blind fick hunden ha en bjällra på sig för att han skulle höras tydligt eftersom han annars lätt skrämde kaninen när han kom springande).

Ha lugna rörelser i närheten utan att för den delen bli smygande och som sagt gör något ljud/prata (bruka gnida fingrarna mot varandra medan jag sträckte fram handen så han kunde höra vart jag hade den).

När min kanin fortfarande hade lite syn kvar märkte jag att han fortfarande försökte använda det i huvudsak och blev då lätt rädd för hastiga rörelser och sprang lätt in i saker (speciellt om han inte var van vid området). Blev faktiskt mycket bättre och lugnare när han förlora synen helt eftersom han litar mer på sina andra sinnen nu! (Vet inte om han vant sig mer med dålig syn eftersom det gick så fort från första symptom till han var helt blind på båda ögonen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2019-03-30 20:25
#2

Han har alltid haft dåligt syn tror jag. Ända sen jag har haft honom så har hans syn varit dålig. Han väver med sitt huvud, klarar inte av hastiga rörelser mm. Men vet inte innan, då jag köpte honom när han var 6 månader, från en barnfamilj. Han är utekanin, då jag gjorde honom till ute för att göra det mindre stessfullt för honom. Medan jag jobbade med att göra honom tam, han var väldigt aggressiv förut och rädd. Ska man fixa någon gömställe inne, i huset som han kan känna sig säker. För inne i huset står finns det bara en låda i köket med hö och några gnagar leksaker.

Upp till toppen
Annons: