Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1523 ggr
MoasKaninNamn
3/27/19, 10:53 AM

Iza's Kaninungar.

Hej! Ville bara berätta att min kanin, snart ett år. (TREDJE JULI!) Det är ett grå dvärgvädur. Hon ska alltså ha sin första kull, Jag tror det blir en bra kull för att vi parar henne med en djärgvadurs  hane. Ungarna kommer ca 28-30 dagar.  Fakta Om kanin och Ägare! 

Kaninen är köpt på djur affär. Som sagt är födelsedatum tredje Juli. 

Stamtavla: Moa Richter Törnqvist!

Är du intresserad så hör av dig så kan du absoult få mer fakta om Kanin och om du har mer frågor så kommer det snabba svar! MVH MOA!

Annons:
Leucanthemum
3/27/19, 1:27 PM
#1

Stamtavla/härstamningsbevis är föräldrar, morföräldrar, farföräldrar och många generationer bakåt, inte ägare :)

Morötterna
3/27/19, 3:03 PM
#2

Vad menar du med stamtavlan?

silverfiisk
3/27/19, 4:14 PM
#3

Varför har du parat en kanin som du inte har någon bakgrundsinformation om? Den kanske har ärftliga sjukdomar. Vet du allt man behöver veta för att avla och ta hand om en kull? Vet du vad du ska göra om något går fel? Hoppas att du har läst på ordentligt.. Varför står ditt namn som stamtavla? Om kaninen är köpt på en djuraffär så har den ingen stamtavla.

MoasKaninNamn
3/28/19, 10:55 AM
#4

Detta är inte den första kullen, jag hade en kanin vid namn Elisabeth som fick 9 friska ungar. Jag har läst på väldigt mycket om detta, jag vet hur det är att ha en kull, jag vet vad jag behöver för att kaninen ska få det bästa, Har mycket hö, Vatten och mat, du ska inte oroa dig, Vi vet mycket om denna kanin, och det finns inga sjukdomar! Kaninen har försäkring! och skaffat stamtavla vid namn Moa Richter Törnqvist.

silverfiisk
3/28/19, 11:47 AM
#5

#4 En stamtavla talar om vilka kaniner som finns bakåt i släkten hos din kanin. Kaninens mamma och pappa, mormor, morfar osv. Ditt namn är ingen stamtavla. Om kaninen är köpt på en djuraffär och inte har en stamtavla så kan du omöjligt veta vilka eventuella sjukdomar som kaninen har i sin släkt. Att kaninen är frisk och mår bra just nu betyder inte att den inte har anlag för vissa ärftliga sjukdomar.

Morötterna
3/28/19, 1:54 PM
#6

#4 som #5 säger så är en stamtavla inte ett namn. Det är en sort värdehandling som visar vilka led som finns bakom, mormor, morfar, mamma, pappa osv. En kanin från djuraffär har sällan stamtavla. Du kanske menar härstamningsbevis. Om en kanin ska ha stamtavla ska den va renrasig samt märkt.

Annons:
MoasKaninNamn
3/29/19, 8:49 AM
#7

Jag vet mycket väll, vi vet ganska mycket om denna kanin, men eftersom hon blev såld som ganska liten så köpte vi henne, vi har alltså inte full koll på Mamma,Pappa osv. Men härstammingbevis är jag

Morötterna
3/29/19, 9:39 AM
#8

#7 där har du det, du avlar på en kanin som kan ha defekter eller olika sjukdomar bak i leden. Varför avla på en djuraffärskanin? Du skriver att ni har stamtavla, nu säger du att ni har HB.

Linnea777
3/29/19, 2:36 PM
#9

Vadå du är HB? HB är ett papper med information om kaninen om t.ex ålder, färg och stam.

Arcade-Foodie
3/29/19, 2:51 PM
#10

http://kaninmagazinet.se/2012/june/harstamningsbevis.html Kan du läsa om härstamningsbevis och vad du behöver ta med och exempel :)

Morötterna
3/29/19, 2:54 PM
#11

#9 va? Vadå du är HB???

MoasKaninNamn
3/29/19, 2:59 PM
#12

Kan alla lägga av!;(

Morötterna
3/29/19, 5:07 PM
#13

Med vad? Vi undrar varför du avlar på en kanin utan att du vet något om leden bakom, defekter, sjukdomar. Du skriver att din mamma är kaninkunnig och att ni haft kaniner, men ändå avlar ni på denna kanin, skriver att ni har stamtavla som ni inte verkar ha, därför undrar vi såklart och vill hjälpa er. Menar inge illa men undrar varför ni ens avlar på en kanin ni typ inte ens vet något om föräldrarna på…

Annons:
MoasKaninNamn
3/29/19, 5:52 PM
#14

Linnea777
3/29/19, 6:55 PM
#15

Ingen menar något illa…. tror alla bara försöker hjälpa dig för att du verkar vara väldigt okunnig .

MoasKaninNamn
3/30/19, 4:47 PM
#16

Due Okunmig

Morötterna
3/30/19, 4:49 PM
#17

#16 va?

MoasKaninNamn
3/31/19, 4:20 PM
#18

???

Morötterna
3/31/19, 8:50 PM
#19

#16 vem här är okunnig?

tixEntry
3/31/19, 9:19 PM
#20

TS, det folk här försöker säga dig är: Du kan inte säga att ditt namn är en stamtavla eller ett härstamningsbevis.  Stamtavla/härstamningsbevis är vilka kaninens föräldrar, mor- och farföräldrar, o.s.v var.

#10 Länkade till och med till en sida som kan hjälpa dig med att skriva ett härstamningsbevis!

Vissa här låter kanske arga, men det är mest att vi är oroliga för om ungarna kan bli sjuka. Kaniner kan bära på vissa sjukdomar som märks syns på dem.

Och grejen med kaniner från djuraffärer är att de ofta inte är uppfödda på ett så bra sätt och kan ha med sig sjukdomar och defekter som de som sålt kaninerna till djuraffären inte brytt sig om att kolla efter. Så länge folk köper kaniner från djuraffärer kommer djuraffärerna fortsätta sälja dem! Därför tycker vi att det är bättre att ta hand om s.k. omplaceringar, för att de ska få chansen att få ett nytt hem som vill ha dem. Om man vill ha en kaninunge kan man leta reda på en bra och ansvarsfull uppfödare, som ofta kan hjälpa en mycket med att välja rätt kanin.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Villekaninen
4/2/19, 1:08 PM
#21

Hej Moa! Ingen av oss menar något illa, vi vill hjälpa dig. Att avla på en Djuraffärs kanin utan stamtavla är inget jag skulle rekommendera. Djuräffärs kaniner avlas ofta på dåligt vis och uppfödare har oftast ingen koll på defekter och sjukdommar.

En stamtavla är ett papper med kaninens släkt, Mamma, Pappa, Mormor, Morfar m.m.  Ditt namn funkar alltså INTE som stamtavla :) Här är ett Exempel.

                                          En påhittad stamtavla till Kaninen Kajsa

                                                                            KAJSA

                                                                    Havanna otter                                                                  

                                                 MOR                                             FAR                                                              

                                       Selma , Viltgrå                      Cosmo, Havanna Otter

                              MORMOR    MORFAR                                       FARMOR      FARFAR                             Cassie, Havanna       Sebbe, Havanna otter       Ros, Havanna      Kalle, Vit

Kanske ett lite dåligt exempel men men försökte iaf :)

MoasKaninNamn
4/3/19, 10:32 AM
#22

hbvdsjrkjgvrb brkjervhrbkhwfbrkgbkewrbgvek5gi

Villekaninen
4/3/19, 11:22 AM
#23

#22   ???

Morötterna
4/3/19, 1:47 PM
#24

#22 vaa?

MoasKaninNamn
4/5/19, 1:59 PM
#25

Vad ska jag göra för att ta reda på om min kanin har sjukdomar?

Villekaninen
4/5/19, 4:25 PM
#26

Det går tyvär inte, mamman har antagligen ingen sjukdom men hon har kanske ärvs anlag för farliga defekter. Det smartaste sättet tycker jag är helt enkelt att inte ta en kull på henne.

tixEntry
4/8/19, 10:43 AM
#27

#25 Det skulle kanske kunna göras något slags tester, men det är säkert dyrt och krångligt. Det bästa är att bara avla på kaniner man vet hur deras föräldrar - och fler generationer bakåt - varit.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Kanin.älskaren
4/8/19, 5:43 PM
#28

kommer man få härstamnings bevis då

Morötterna
4/8/19, 6:26 PM
#29

Hur?

Morötterna
4/9/19, 7:48 PM
#30

#28 menar du om man gör tester?

Morötterna
4/9/19, 7:48 PM
#31

TS , du får gärna kolla inkorgen :)

Kanin.älskaren
5/18/19, 11:12 AM
#32

#30 menade om man köpte en kanin från henne/honom. För om hon säljer med HB är det ju lite konstigt för att hennes kanin kommer från en djuraffär. För att man får väl inte så mycket information om kaniner när man köper från en djuraffär?

Upp till toppen
Annons: