Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 866 ggr
Juliastrom
3/26/19, 7:20 PM

Vill inte lämna buren

Har en 4 månaders kille hemma som jag haft i tre veckor och han har sin bur öppen dygnet runt. Men De senaste dygnen har jag en misstanke om att Svante inte lämnar buren så mycket. Han ligger i huset när jag åker till jobbet och ligger där när jag kommer hem, sen ligger han där i hela em och kväll men jag kan höra honom äta och dricka och så men vill inte gärna lämna huset eller buren. På nätterna kan jag höra han hoppa ut ur buren några gånger men sen inge mer. Ska leta upp en sån där ramp att använda när han ska in och ut om det är så att han är rädd för att slå i tassarna men vill ändå kolla vad ni tror det kan vara? Han äter och dricker som vanligt iaf, och kissar och bajsar, tänkte om han känner sig ensam eller ledsen.. har inte velat störa honom när han ligger i huset heller. kan det vara nått eller är det jag som överreagerar som vanligt? Kan det vara spökåldern?

Annons:
Namiko
3/26/19, 7:35 PM
#1

Kaniner är gryning och skymningsdjur och har en tendens att vara mest aktiva efter man gått och lagt sig och innan man kliver upp, på dagen vilar dom mest. Min kanin spenderar större delen av dagarna under mitt skrivbord men blir lite mer aktiv under kvällen. Alla kaniner jag haft har varit som mest aktiva vid 4 på morgonen. 

Han har ju inte bott hos dig så länge så han kanske behöver lite mer tid på sig innan han vågar sig ut medan du är hemma och vaken. Eftersom han har sin trygga plats och maten i buren så finns det inte så mycket anledning för honom att lämna buren på dagarna. När ni byggt upp eran relation och han har bott in sig lite mer så kommer han säkert att röra sig mer i lägenheten också.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Arcade-Foodie
3/26/19, 7:35 PM
#2

Kan helt enkelt vara att han inte är van med sin omgivning än och känner sig trygg i buren. När han blir säkrare med sin omgivning kommer han vara ute mer från buren. Du kan också locka ut honom från buren med en godbit för att få honom utforska och bli tryggare utanför buren. Han kanske är ute och springer när ingen är hemma eller uppe, vet att när min var en kaninunge så gömde han alltid sig när folk var omkring. Men han blev allt mer tryggare med sin miljö, så spenderade han mer tid utanför buren.

Juliastrom
3/26/19, 8:01 PM
#3

Tack för svar! Han var nämligen ute jättemycket i början och skuttade och gjorde 10tal glädjeskutt varje dag, men det var innan buren var öppen 24/7 så det kanske var extra kul att komma ut då när buren inte varit öppen på några timmar? Jag blir bara så nojig att han inte trivs… han brukar få vara med mig i sängen en timme per kväll men har inte velat störa honom nu när han ligger i huset hela tiden, ska jag försöka få dit honom iaf trots att han ligger i buren? För när han väl är där så har han jättekul!

Arcade-Foodie
3/26/19, 8:06 PM
#4

Du kan ta honom och få honom umgås. Så länge det är något han gillar att göra. Vet själv att min frigående innekanin älskar att få komma upp på sängen/soffor som han inte får göra annars. Blir väldigt mycket glädjeskutt och sen hoppar han ner och springer iväg till sit hus i köket och slöar igen. Men tvinga inte på dig allt för ofta på kaninen medan han försöker lära sig att bli trygg. Att vara på för mycket kan ha motsatt effekt på kaniner också. Så det är lite som en balansgång på hur man ska umgås. Din kanin trivs säkert väldigt bra med dig och du har inget att vara orolig över.

Juliastrom
3/26/19, 8:14 PM
#5

Ja alltså vi har ändå bra relation ändå tycker jag för han kommer fram till mig och klättrar och luktar men det var innan han stängde in sig i buren

Juliastrom
3/26/19, 8:16 PM
#6

Försökte få med videos men verkar inte som att de vill med

Annons:
Arcade-Foodie
3/26/19, 9:07 PM
#7

Har själv en skygg kanin, han själv skulle aldrig gå upp till en människa för att mysa. Men så fort man tar honom till en soffa och myser så somnar han. Så ibland får man själv ta steget med sin lilla kanin.

anonympajas
3/27/19, 11:26 AM
#8

Har typ samma problem med min hane på 4/5 månader. Han kom till mig för typ 2 veckor sedan och lämnar inte buren så ofta, men tror att det är för att det inte är så kul. Han bor just nu inne eftersom han bodde innan tidigare, men har låtit honom vara ute i en Hage på gården några gånger. Han tyckte det var super kul så tror han kommer ha roligare när han får flytta ut i uteburarna och ha en stooor Hage. Så din kanin kanske inte gillar livet som innekanin? Prova ta ut den i en Hage på gården elr börja selträna så ni kan gå ut o gå.

Upp till toppen
Annons: