Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2208 ggr
[Svea&Sabina]2
2019-03-23 13:33

Underlag i inhägnad

Hej! Jag har en inhägnad på 6,6 kvm till två av mina kaniner, jag har trädgårdsjord och grus som underlag, men det blir sjukt lerigt när det regnar. Jag är trött på att fastna i leran med skorna och att ha leriga kaniner. Vet ni något underlag som inte blir lerigt? Jag vill inte köpa för dyrt. Jag har sett och frågat ”minafinakaniner” på Instagram om vad hon har för underlag, men hon vet inte. Jag vill helst ha likadan sand/jord som hon har, men vet inte vart man får tag på det i Uppsala.

Annons:
Maleficum
2019-03-23 13:51
#1

Allt beror på vad man har att "jobba med".

Tex där jag växte upp var det gammal sjöbotten vilket innebar lera. Spela inte så stor roll hur mycket saker man försökte blanda i det blev ändå lerigt direkt!

Det kan gå att fylla ut med sand/grus men är det lerbotten från början kommer det allt eftersom sjunka ner och det fortsätter vara lerigt.

Där jag bor nu blir det väldigt lätt lerigt och "sjöigt" på tomten så fort det regnat, speciellt precis utanför altanöppningen eftersom det får mest påfrestning där (djuren springer in och ut där och de få gånger jag går ut på tomten såhär års). För att undvika allt för lerig gegga lägger jag ut hö/halm där det normalt sett blir som mest geggigt. Det suger upp vätskan lite och ger lite stadga så det inte hinner bli så lerigt.

För att få riktigt fint ordentligt underlag behövs det egentligen grävas ut och läggas nytt helt från grunden (med bra dränering och sånt) men det blir dyrt.

Jag hade nog lagt ut ett lager halm och sen fyllt på med ny halm så fort det börjar bli lite sörjigt så det håller sig torrt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]2
2019-03-23 16:15
#2

#1 Min pappa sa också att jag kan lägga halm där det blir lerigt, men det är slöseri på halm eftersom jag kommer behöva byta ut den ungefär en gång i veckan. Jag vill byta underlag helt. Alltså ta bort all jord och lägga nytt.

tiger tok
2019-03-23 16:31
#3

Vi har sand, det blir inte så lerigt. Men vi har tak på inhägnaden.

[Svea&Sabina]2
2019-03-23 17:38
#4

#3 Okej. Vi har inget tak eller skydd och därför blir det lerigt av regnet. Vill du ta bild på sanden ?

tiger tok
2019-03-23 17:44
#5

Visst, men det krävs mycket mycket sand, eftersom att de trampar ned det eftersom.

[Svea&Sabina]2
2019-03-23 22:36
#6

#5 Det vet jag om

Annons:
tiger tok
2019-03-23 23:42
#7

Tänkte eftersom att du inte vill att det ska vara dyrt

[Svea&Sabina]2
2019-03-24 11:05
#8

#7 Vet du hur dyrt det skulle bli att fylla en inhägnad på 6,6 kvm ? Eftersom du vet att det blir dyrt

tiger tok
2019-03-24 17:06
#9

#8 vet inte. Beror på vart och vilken sand du köper. Men vi skulle bara fylla på några små säckar till och det kostade flera hundra. Här med din kommun om de ska ta bort någon sandlåda i en lekpark, kanske kan du få den sanden.

Linnea777
2019-03-24 19:26
#10

Har svårt att tro att sand skulle vara så dyrt?

lykta
2019-03-24 19:52
#11

Täckbark? har hört om andra som haft det i kaninhagar.

[Svea&Sabina]2
2019-03-24 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tycker att täckbark kan se ofräscht ut, jag vill helst ha någon slags sand. Hoppas det är okej att jag lånar bilden, ta bort den annars. Likadan sand som på bilden vill jag ha

Morötterna
2019-03-24 21:15
#13

#12 fråga den som lagt ut inlägget?

Annons:
Maleficum
2019-03-24 21:26
#14

Att tänka på är ju att underlaget måste fixas till innan du kan lägga sand på. Annars kommer det sluta med lervälling efter ett tag iaf när all sand blir nertrampad i jorden.

Vad sanden kostar beror ju på sort och vart du köper och sen såklart mängden! Du kommer behöva ha en ganska rejäl mängd om det ska täcka bra (och speciellt om det ska ge bra gräv möjligheter).

Om hagen är 6,6 kvm och för enkelhetens skull säger vi att du vill ha 1dm tjockt lager behöver du 0,66 kbm. "Normal" sand har en volymvikt på ca 1,6 vilket innebär att du behöver ca 1 ton sand för att få till 1dm tjockt lager i hela hagen.

Vad det sedan kostar beror på vart du bor, vad för affärer och liknande det finns i närheten och vad för transportmedel ni har att tillgå för att få hem sanden (eller frakt för att få det hemkört).

Sen ska kostnaderna till då för att göra grundläggande arbete innan sanden kan läggas på marken. (Tex dränering med grus/bergkross eller läggande av stenplattor eller annat passande underlag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]2
2019-03-24 22:18
#15

#13 Jag frågade för länge sedan men hon vet inte vad det är för sand.

[Svea&Sabina]2
2019-03-24 22:18
#16

#13 Jag frågade för länge sedan men hon vet inte vad det är för sand.

Morötterna
2019-03-25 06:49
#17

#16 okej, men tänkte bara på det att du inte vill att det ska va så dyrt. Har aldrig lagt om underlag men antar att detta är tidskrävande och kostar en del. Du ska först tömma all jord, sen lägga i sand, kaninerna/du trampar ned sanden, du lägger ny och sen går det nog så ett tag innan det är helt packat. Men det kanske inte är så.. haha..

[Svea&Sabina]2
2019-03-25 11:51
#18

Jag vill inte att det ska kosta mer än 1000kr, men det gör sanden säkert

AmandaEkegren
2019-03-26 19:58
#19

om jag räknar lite snabbt… Du skulle kunna fylla med 1dm sand om du köper 28 säckar á 20 kg.  På bauhaus kostar det totalt 1260 om du köper denna, vilket är vad jag tror blir lättast att frakta. 

https://www.bauhaus.se/sandladesand-20kg?gclid=CjwKCAjwm-fkBRBBEiwA966fZGwfysV9LFE6cPqtRHfpp9himfXSjH73TTnMv3a8YkWfNA2CxHAtJRoC-dwQAvD_BwE#go-to-description

Jag tror det är det billigaste du kommer undan. Du kan ju börja med att köpa en lite mindre mängd (typ 20 säckar) och se hur tjockt du kan få det, och hur långt det räcker. Det tar ju en viss tid för sanden att sätta sig 

Det blir billigare per kilo att beställa från typ NCC, men tror inte du kan beställa mindre än en kubik (över ett ton). Du behöver inte mer än typ 560kg. Så du kommer stå där med en hel del över.

[Svea&Sabina]2
2019-03-26 21:38
#20

#19 Tack! Jag ska kolla på båda sidorna imorgon :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: