Annons:
Etikettallmänt
Läst 5730 ggr
Nea00
3/22/19, 2:44 PM

RYMNINGSSÄKER HAGE, HJÄLP

Hej! Nu är det som så att jag har två busiga niner som har försökt rymma från deras Hage ett antal gånger och det finns farliga rovdjur här vilket gör matte väldigt orolig. Jag behöver hjälp med att komma på något så att kaninerna inte kan gräva sig under gallret eller lyfta upp gallret. Hur ser era hagar ut? Behöver inspiration!

Annons:
Arcade-Foodie
3/22/19, 3:19 PM
#1

Jag har bärnät över min Hage som är väldigt spänd, så de inte kan hoppa över, mina kompostgaller är förankrade ner i marken genom att träbitar eller tegelstenar håller den på plats. Jag fyller igen hållen som kaninerna gräver. Du kan ha nät som botten i hagen nära gallret så de inte kan gräva precis vid stängslet. Så håller jag min ena utekanin som alltid rymmer

Nea00
3/23/19, 9:38 AM
#2

Jag har bara bärnät över hagen på ett ställe där dem har sitt stora hus och en stol, om jag ej har bärnät där så hoppar dem upp på stolen eller på huset och hoppar sedan över hagen och rymmer. Jag har alla kompostgaller på högkant där det inte är bärnät. Sedan så är jag även väldigt orolig om det skulle komma t.ex en hund eller något och ställa sig mot hagen, hagen är inte så stabil

Arcade-Foodie
3/23/19, 10:18 AM
#3

Så länge du slår ner med smala plankor som stöd till kompost gallret är det väldigt liten chans en hund tippar den. Ha bär nät över hela hagen så slipper du att de tar sig ut. ☺️

[Svea&Sabina]2
3/23/19, 1:35 PM
#4

Innan hade jag kompostgaller som tak, men det var sjukt jobbigt när jag skulle städa och hämta kaninerna, så jag har nu bärnät som tak och tältpinnar i marken så dem inte kan lyfta på hagen. Det funkar väldigt bra, även fast jag har en kanin som alltid hittar sätt att rymma på. Jag hade ett hus i hörnet på hagen och han gnagde sönder bärnätet och hoppade ut, så ha inga hus/sitthyllor på sidorna, utan ha de i mitten

anonympajas
3/23/19, 4:56 PM
#5

Hur små hagar har ni om ni kan ha tak? 😅 Desto störee Hage desto mindre chans att kaninen rymmer, har jag lärt mig. Min förra hona stack varje dag, sedan gjorde jag en Hage på typ 15 kompostgaller och hon rymde mkt mindre. Min förra hane stack när vi hade 15 kompostgaller, jag köpte fler och inhägnade hela gården (typ 30 kompostgaller) o halva backsidan (ca 20 st) o vedboden. Han stack aldrig. Han hade möjligheteb att springa o vara en kanin. Så tänk på de folket.

[Svea&Sabina]2
3/23/19, 5:40 PM
#6

#5 jag får inte ha stora hagar för mina föräldrar och kan därför ha tak. Min störta Hage är på 12 kompostgaller och det är pyttelitet, men eftersom jag måste ha tre hagar så får jag inte ha stora. När jag bara hade två kaniner fick jag ha en Hage på 15 galler, men dem rymmer inte och kan därför vara i en osäker Hage. Men min hane klättrar på galler och hoppar över, så jag måste ha tak

Annons:
Arcade-Foodie
3/23/19, 5:57 PM
#7

#5 Min Hage är 10 kvm och består av kompostgaller, fungerar att ha kaniner i den. Kan inte exakt ha större än så, då jag måste ha tak på min Hage. Då jag har katter och fåglar (skator) som gillar att leka med kaninerna, så detta är för att skydda dom 😊

Arcade-Foodie
3/23/19, 6:04 PM
#8

En bra grej är att träna dina kaniner på inkallning, även fast jag har en rymmare. Så kommer han alltid när jag ropar hans namn, han brukar springa in i skogen, så aldrig den lättaste att hitta. Medan min hona brukar få springa lös på tomten under uppsikt, då hon älskar att springa till grannen.

anonympajas
3/23/19, 8:13 PM
#9

Mm men kan man ha en stor Hage är det bäst. Min mamma ville inte heller att vi skulle ha hela gårdeb omringad av kompostgaller men en dag när hon var på jobbet satte jag upp dem ändå, hon klagade ingenting alls. Bara skönt att man kunde släppa ut hunden så han fick kissa etc etc. #8 min förra hane var kung på inkallning. Han stack ofta in i skogen eller under vårat klubbhus. Han var svart o han rymde oftast på kvällen, så utan inkallning hade jag nog aldrig hittat honom. Men direkt jag ropade kom han glatt springandes. Minns speciellt en gång. Hade varit i stallet, det regnade och klockan måste ha varit runt 21. Hade låtit honom vara ute i hagen medans jag var borta, och såklart hade han hunnit rymma. Hade lite smått panik, ropade hans namn och tårarna brände i ögonen. Men så kom han skuttandes från grannens gård. Genomblöt men så glad! Ååh va ja saknar den kaninen.. han var underbar

[Svea&Sabina]2
3/23/19, 10:38 PM
#10

Har ni tips? på inkallning? Hur tränar man?

Nea00
3/23/19, 10:41 PM
#11

Jag har ingen liten Hage! 27 kompostgaller är iaf inte lite enligt mig. Jag får inte plats med bärnät över hela hagen men som sagt så står alla kompostgaller på högkant vilket gör den mindre då tyvärr. Jag vill ju såklart ha en stor Hage men dem rymmer om jag har på den lägsta höjden

Arcade-Foodie
3/23/19, 11:01 PM
#12

Du kan sätta en kant på kompostgallerna som lutar inåt vilket gör det svårare för kaninerna att hoppa ut. #10 Inkallning är ganska lätt att börja träna, t.ex. du skakar en burk med lite pellets i, din kanin kommer och springer får en godbit gör detta några gånger. Sedan med ljudit lägger du till din inkallning. Sen tar du bort godis skakningen och bara inkallning, efter det tränar man på neutrala inhängnad områden. Efter det kör jag med sele och koppel, går några steg bort, kallar på kaninen och får godis om den kommer. Hjälper även om det händer att kaninen smiter ut, så vet jag åtminstone vad jag kan göra för att fånga dem. T.ex. min innekanin kommer på inkallning 70% och kommer springande 100% när han hör en påse prassla. Detta gör väldigt lätt att fånga honom, när han smiter ut från dörren hemma (fri gående inne, händer att folk glömmer stänga ytterdörren). Behöver bara gå upp till honom och säga hans namn så kommer han, underlättar att fånga honom än att behöva jaga honom runt omkring området.

Fridaaaa
3/24/19, 2:16 PM
#13

Träramar med fyrkantsnät som även golv och tak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Nea00
3/24/19, 2:31 PM
#14

Tack så mycket för allas svar! Jag har nu en Hage utan något sådär superbra skydd. Jag har hönsnät som inte ens sitter fast vid kanterna på hagen och bärnät över ca en tredjedel av hagen. Det jag kommer göra är att jag kommer ta bort hagen och sätta fast den med buren. Jag kommer bygga hagen mycket säker med min pappa och morfar så att kaninerna kan vara ute i den dygnet runt. Den kommer då ha väggar, golv och tak. Sedan säkert någon träram av något slag. Dock så är det inte helt planerat än hur den ska se ut.

Fridaaaa
3/24/19, 3:53 PM
#15

#14 Rekommenderar att inte använda hönsnät.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Morötterna
3/24/19, 4:44 PM
#16

#15 varför?

Arcade-Foodie
3/24/19, 4:54 PM
#17

Det är inte lika säkert då det håller inte lika bra. Då djur kan gnaga i genom det, vilket gör det mindre säkert för kaninerna.

Fridaaaa
3/24/19, 4:57 PM
#18

#16 Det är inte hållbart, inte rovdjurssäkert

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: