Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 853 ggr
CeciliaW12
3/22/19, 9:59 AM

Mamman har för långa klor

Hej! För er som inte har läst mina tidigare inlägg så har jag en kaninhona som nyss fått ungar, i förrgår faktiskt. Iallafall, till saken.

Upptäckte nu när jag skulle utfodra henne att hennes klor var väldigt långa. De var inte böjda, men nästan. Känner att jag inte kan klippa de i och med att hon inte låter mig lyfta i henne. Försökte igår, men hon sprätade emot. Så jag lät bli. Men är rädd att ungarna blir skadade när hennes klor är så långa. Vad ska jag göra?

Annons:
silverfiisk
3/22/19, 11:27 AM
#1

Om du inte kan klippa klorna själv så får du kontakta någon som kan hjälpa dig. Det kanske finns någon uppfödare i närheten som kan? Jag vet inte hur långa dom är, men jag tror inte att det är någon fara för ungarna.

Sen behöver du börja jobba på att hon ska känna sig trygg med att du lyfter henne. Det kommer att ta tid och det behövs mycket tålamod, men det går.

CeciliaW12
3/22/19, 11:56 AM
#2

Alltså, jag har kunnat lyfta henne innan. Men ca en vecka efter vi parat henne undvek jag att lyfta i henne för ungarnas skull. Hon är väldigt tillgiven annars och litar på mig. Hon kanske inte älskade att bli lyft innan men hon hade inget emot det direkt. Jag tror bara att hon är ovan just nu, men oroar mig över det när det gäller klorna.

Morötterna
3/22/19, 2:12 PM
#3

Testa lägga en handduk över henne, då blir det mörkt, och var lugn om du är stressad kan hon känna av det. Testa som #1 sa att kontakta någon annars, lycka till!

CeciliaW12
3/22/19, 2:48 PM
#4

#3 Tack för tipset, ska prova :)

Upp till toppen
Annons: