Annons:
Etikettallmänt
Läst 672 ggr
JessicaOlin
3/21/19, 6:38 PM

Parning fråga

Nu får nån förklara här om lärlingar och släkt Syskon och mor och far och för han och får han bör man inte para men hur är de med kusiner och kusin barn m.m att para?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
JessicaOlin
3/21/19, 6:40 PM
#1

Nu får nån förklara här om lärlingar och släkt Syskon och mor och far och de bör man inte para men hur är de med kusiner och kusin barn m.m att para? Nej jag har ingen inavel men diskuterar med en vän och då dök detta upp

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Peak303
3/21/19, 7:05 PM
#2

Nu hänger jag inte exakt med på vad du menar. 
Barn - Förälder PARNING, går att göra jo. Detta för att stärka/dubbelkolla gener som finns i de led. För att veta exakt vad man avlar på. Vilket kan vara bra många gånger. Men även nackdel om man inte vet vad man gör.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Morötterna
3/21/19, 8:22 PM
#3

Skulle aldrig avla på mycket inavel fast man ska kolla defekter. Tycker det är så sjukt att man parar t.ex. mor+son, syskon, far+dotter bara för att se defekt. Om det finns defekt i leden tycker jag det är bättre att plocka ur dem närmaste i den leden. Är såklart surt att plocka ut en fin kanin ur en avels led men det är för kaninens och dess avkommars bästa.

Förstår dock inte din fråga riktigt.

Morötterna
3/21/19, 8:23 PM
#4

Detta är dock MINA åsikter om inavel bara för att kolla upp defekter.

Peak303
3/21/19, 8:56 PM
#5

#3 Fast ibland är det tyvärr svårt eller till och med omöjligt att veta. Speciellt om man som jag importerar djur för att kunna hålla på med sin Avel. Detta gör att jag många gånger inte ens får någon som helst info om mina djur mer än ras, färg, kön och dess nummer i örat. Mer än så vet man oftast inte då många länder inte ens för stamtavlor på så vis som vi gör. 

Detta gör att man vill dubbelkolla djuren innan man använder dessa fult ut i sina linjer. För det skulle vara riktigt surt om man använder djur där det senare 5 generationer ner uppkommer någon defekt som man kunnat stoppa redan innan man använde individen i Avel fullt ut. 

Sen är det inte helt ovanligt att kaniner i det vilda även gör dessa parningar själva. Många gånger är dessa PARNING bra, för att kunna stärka vissa gener man skulle vilja ha bättre på. Men där tillkommer ju även stärkning av gener som i vissa fall kan vara dåliga. Sen är det inte alltid så att det finns en så stor avelsbas inom vissa raser som ex dvärgvädur, hermelin mf. Exempelvis finns det i skrivande stund 3 uppfödare (ink. jag) av den ras jag sysslar med. Där ingen av oss har särskilt många djur. Vilket gör att inavel ibland kan användas för att faktiskt kunna behålla avelsbasen man har och kunna utöka sin Avel så vis. 

Att importera nya djur var år och kunna hålla dessa djur är inte alltid möjligt vilket man också måste ha i åtanke.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Arcade-Foodie
3/21/19, 9:13 PM
#6

Kan också till lägga att kaniner är inte lika känslig för inavel som människor och andra arter är. Men bästa är genvariation för att minska risken för att genetiska defekter/ sjukdomar ska uppstå. Många genetiska sjukdomar är ressesiva gener och behöver ofta dubbeluppsättning för att aktiveras. Genom att para med släkt, så ökar dessa dolda sjukdomar som annars är helt ofarligt och är bara en genbärare. Detta beror på att släkt har större chans att bära på dessa dolda sjukdomar. Så om man kan undvika att helt para något djur med en de är släkt med leder till genvariation och gör djuren som art mer frisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: