Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 541 ggr
Idahamstern
2019-03-21 16:02

Kanin sprattlar

Hej, Jag har en kanin som har börjat bli lite vild. Hon sprattlar, och springer runt i cirklar när hon går i sele och jag försöker ta upp henne. Hon är snart sju månader, kan det kanske bro på åldern? Har någon något tips? på hur jag kan göra för att hon inte ska sprattla så mycket?

Annons:
Thotis90
2019-03-21 16:35
#1

Det kan inte vara så att hon har ont någonstans eller helt enkelt tycker att du bär henne fel? Det kan också vara så att hon inte vill gå in när du ska försöka plocka upp henne när ni är ute. Min hona var likadan. Hon ville INTE gå in!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Arcade-Foodie
2019-03-21 16:49
#2

Har hon betet sig på samma sätt för ut, hon är också i en period då hormoner sätts igång och de får en attityd. Typ en tonårs period och det brukar lugna ner sig efter de blivit över 1 år. Slutar vara rumsrena, gör som de villl mm.

Idahamstern
2019-03-21 17:17
#3

Ja, Hon har alltid varit lite sprattlig, men jag tycker att hon har börjat sprattla mer.

Arcade-Foodie
2019-03-21 17:23
#4

Har du försökt att träna bort att hon är sprattlig i famnen eller har du låtit det vara. För om du inte har fokuserat på att ta hand om problemet kan det mycket väl ha blivit värre. För hon tycker det är obehagligt, istället för att göra det mindre obehagligt för henne.

Thotis90
2019-03-22 21:36
#5

Jag tycker att Karties är inne på någonting! När vi fick hem vår hona så var hon så skygg att man inte ens fick titta på henne, så vi fick arbeta med henne i små steg under en lång period. I slutändan så kunde man vara nära henne, man fick klappa henne, jag fick bära henne (dock inte min sambo då han inte lyckades lära sig den bärteknik jag hade som hon kände sig okej med). Det jag gjorde för att vänja henne med att bli buren i början var att ge henne någonting att äta och sen lyfta henne 5-10 cm ovanför marken i 2-3 sekunder. Med tiden så utökade jag tills hon blev van vid att jag bar henne. Det var dock väldigt viktigt att jag bar henne på samma sätt, det sätt som hon blev van vid, annars sprattlade hon.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: