Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1311 ggr
Nicole Hallsten
3/20/19, 10:05 PM

Konstigt beteende, OROLIG!

Har en kanin hane som blir 3 år den 4e juni. Han är alltid jättesocial och duktig. Brukar vara otroligt duktig med att gå på lådan också. Men idag vid 19 tiden så blev han lite mer osocial "hängig". Han springer till ett hörn och backar in så långt han kan och sedan lägger sig på sidan och flåsar. Han brukar ligga ner men tyckte det verkade konstigt att han tryckte in sig så mycket och andades snabbt. Min första tanke är 'har han fått en elstöt' jag hittade inga skadade kablar i hela huset. Men hittade ställen han kissat på. Blev då mer orolig. Har satt in honom i buren och ska se om han äter och dricker och för att se hur avföring och kiss ser ut. Vet någon vad detta kan va?! Tacksam för svar!

Annons:
Nicole Hallsten
3/21/19, 6:25 AM
#1

Han har inte ätit eller bajsat och kissat under natten, eftersom han inte ätit på 10 timmar så gav jag honom lite Oxford critical care i hopp om att få igång magen och se hur den mår

Nicole Hallsten
3/21/19, 6:25 AM
#2
Morötterna
3/21/19, 6:32 AM
#3

Ring vet och stödmata. Om vet tycker ni ska åka in så bör ni åka in, en kanin som inte äter, bajsar eller kissar bör tas på allvar. Lycka till

Nicole Hallsten
3/21/19, 8:03 AM
#4

Är i kö till vet kliniken här där jag bor just nu

Morötterna
3/21/19, 8:19 AM
#5

#4 bra, uppdatera hur det går

Nicole Hallsten
3/21/19, 12:54 PM
#6

Fått en tid vid 14:15 imorgon på fre, skulle fortsätta stödmata medans

Annons:
Morötterna
3/21/19, 1:02 PM
#7

#6 bra! Fortsätt att stödmata som vet sa, om kaninen blir värre åk in akut.

Nicole Hallsten
3/21/19, 8:46 PM
#8

Han har ätit ca 10 hö strån och kissat ca 1 msk på 24 timmar, bättre än inget alls men fortfande jätte oroande. Veterinären ska släppa in oss innan de ens öppnar kliniken och ska ha honom där under hela dagen för o kolla på honom… Magen känns uppblåst. och han trycker in sig i hörn och andas snabbt igen. Han blir helt stilla..

Nicole Hallsten
3/22/19, 10:20 AM
#9

Han har fått magsäcksinpackning troligtvis av hår (han är lejonhuvad dvärgvädur och har en liten skvätt angora troligtvis) och de ska ta bilder och sedan försöka ge dropp, lugnande och smärtstillande för att försöka få honom att få ut det. Annars blir det operation vilket dom säger inte alltid lyckas… Dom sa däremot att de har sett mycket värre magsäcksinpackningar så vi får hoppas på det bästa

Morötterna
3/22/19, 2:10 PM
#10

#9 hur går det?

Nicole Hallsten
3/23/19, 5:08 PM
#11

Lite segt med maten och vattnet fortfande men om man ger honom några hö strån när han bara sitter så äter han ju dom. Igår var det mer bajs än idag

Morötterna
3/23/19, 6:54 PM
#12

#11 har du pratat med vet?

Morötterna
3/23/19, 6:55 PM
#13

Om att han fortfarande har svårt att äta, bajsa och dricka.

Annons:
Nicole Hallsten
3/24/19, 7:46 AM
#14

De sa att dom skulle ringa på mån och se hur det går

Linnea0001
3/28/19, 7:33 AM
#15

Hur gick det?

tixEntry
3/31/19, 9:26 PM
#16

Hur har det gått?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Nicole Hallsten
5/10/20, 2:48 PM
#17

Otroooligt sen uppdatering men såg att några hade frågat. Det gick jättebra och vi fortsatte att stödmata tills han åt och bajsade som han brukar. Man såg tydligt att håret kom ut. Så det var jätteskönt. Vi stödmatade dygnet runt så det blev ingen sömn😅 Han fick medeciner morgon och kväll. Och parrafinolja mot förstoppning och lite färsk ananas varje morgon. Allt detta gjorde så att det vände relativt fort och det tog ca 3-5 dagar så var det som om inget hänt. Fick till baka min glada spralliga och matgalna kanin och allt har varit toppen sen dess.

Upp till toppen
Annons: