Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 870 ggr
mimao
2019-03-20 12:00

Vad händer?

Hej! Jag har två kaniner som bott tillsammans i ett halvår och det har funkat bra men nu har mina grannar skaffat två kaniner och satt ihop dom och ställt buren mittemot våran fast på deras gård och då ser kaninerna varandra och de kaninerna håller på med lite dominansbeteende och jagar varandra, för att de är ny med varandra och min kaninhona sitter och kollar på dom hela tiden och nu har hon börjat göra likadant mot min hane och juckar på honom men hon har aldrig gjort det förut, jag tar bort henne från hanen när hon håller på och hon biter ju sig fast på ryggen och drar loss hår så det är tussar här och där i buren, jag har lagt en handuk på buren så jag tror inte dom ser dom andra men hur ska jag få henne att sluta??!?😢

Annons:
Morötterna
2019-03-20 13:50
#1

När mina honor höll på så delade jag dem i ca 3 timmar eller mer, den som rider ska bort från buren under den ovannämda tiden. Sen altid när dem kommer till tex en Hage eller släpps ner någon stans, släpp ner den som INTE rider då. Hjälpte för mig att göra så hela tiden och sära på dem ca 5 gånger i veckan.

Arcade-Foodie
2019-03-20 14:08
#2

Är din hona kastrerad kan vara att hon blivit brunstig och vill para sig.

Morötterna
2019-03-20 15:39
#3

#2 om en kanin är kastrerad har den INTE hormoner i kroppen och därav vill den INTE para sig och kan INTE bli brunstig…..

Arcade-Foodie
2019-03-20 16:02
#4

#3 Menar om hon inte är kastrerad. Vanligare att man bara kastrerar sin hane. Hon kan ju innan inte reagerat eller varit brunstig men har börjat triggat igång när det är vår och ser andra kaniner. Vilket startar igång hennes hormonella beteende. Även doften av andra kaniner kan har triggat igång hennes dominant beteende/ brunst. Men det kan mycket väl vara brunst beteende då personen ej tar upp att honan är kastrerad. Förstår att hanen är det, utifrån texten men inget om kaninhonan.

Morötterna
2019-03-20 17:03
#5

#4 jag vet allt du skrev men i #2 skrev du ”Är din hona kastrerad kan vara att hon blivit brunstig och vill para sig” Därav menar du att en kanin som ÄR kastrerad kan va brunstig och vill para sig, därav även att den har hormoner i kroppen. Förstår om du skrivit fel, det gör alla haha :D

mimao
2019-03-20 17:17
#6

idag när jag tog ut henne så pep hon hon har inte gjort så förut heller om det är ett tecken på att hon brunstar? Hur ofta gör de de? Hon är ett år och ej kastrerad😕

Annons:
Arcade-Foodie
2019-03-20 17:24
#7

Mycket väl brunst, istället för dominant beteende. Det kommer hålla ett tag och det kommer och går hur ofta en hona brunstar. Deras humör ändras då de blir väldigt hormonella. http://kaninmagazinet.se/2012/july/parning.html Lite information om brunst för kaniner.

Arcade-Foodie
2019-03-20 18:58
#8

Det hjälper att kastrera honan och för hindrar att kaninen får cancer senare i livet. Vet att honkaniner löper en större risk att få cancer än hanar. Om hennes beteende vid brunst är väldigt stressande för både hanen och henne, så är det bra att kastrera henne. Så båda dina kaniner slipper stressen som det kanske medför.

Travis D
2019-03-21 19:35
#9

#5 hon skrev rätt men glömde "?" efter "är din hona kastrerad". Jag förstod iaf frågan utan problem C:

Morötterna
2019-03-21 20:25
#10

#9 jodå, såklart fattar jag det också. Men vet inte riktigt vad hen menar eftersom den inte riktigt "förklarar" men trodde vi släppt det haha. Måste inte va att hen glömde dock🙂

Arcade-Foodie
2019-03-21 20:48
#11

Det spelar ingenroll, är inte exakt bra på att stava även fast jag läser på universitet. Har dysterlexi så det är inget nytt för mig, att behöva förklara vad jag menade 😂

Arcade-Foodie
2019-03-21 20:56
#12

Hoppas allting går bra mellan dina två kaniner och att hon lugnar ner sig snart 😊

Upp till toppen
Annons: