Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
Kanine
2019-03-18 16:31

Min kanin går inte att bära upp

Hej! Jag skaffade en kanin i september förra året. I början var hon väldig enkel att bära upp och blev heller inte rädd, men det var en gång då hon råka glida ner i från en ganska hög höjd och sen dess har jag haft de jätte svårt att bära henne. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för hon låter och skriker typ tycker synd om henne för jag vet att hon är rädd. Hon hat alldrid bitit mig och är inte rädd för de men vill hennes bästa och vill också kunna hantera henne. Så snälla HJÄLP MIG! Vad ska jag göra för att hon ska kunna bli upp buren (hon äter inte godis/ mat/grönsaken när hon är stressad/rädd) Så tacksam för alla svar

Annons:
Arcade-Foodie
2019-03-18 17:53
#1

Starta först med att bara röra henne vid golvet, om hon inte är rädd för det. Lyft på frambenen och ge belöning, rör magen också men lyft ej upp. Sedan få henna hoppa upp på dina knän när du sitter på huk, lite höjd. Bästa är att få henne lugn i alla situationer. Jag brukar sedan bara lätt lufta upp min kanin, någon centimeter och snabbt ner på golvet igen. Så de blir vana med hanteringen och får en viss trygghet. Se till att benen hela tiden har stöd och ge pellets/ grönsaker innan som distraktion och efter som belöning. När hon är van med hanteringen kan man höja höjden lite grann, tills man har kommit upp. Oftast är det mer början som behöver övas på, när man kommer över de stegen så brukar det vara lättare för kaninen.

Kanine
2019-03-18 23:37
#2

Okej ska testa detta tack ! Men hur för man on hon inte äter belöningen då? #1

Arcade-Foodie
2019-03-18 23:47
#3

Är din kanin mat fixerad eller gillar mer att gosa. Alla mina kaniner är mat fixerade men om din kanin har ett ställe hon älskar att bli klappad på och reagerar på det, fungerar det som en belöning. Men det kan ta tid att vänja en kanin att bli buren, jobbade med min ena aggressiva kanin i 6 månader innan han blev van att bli uppburen och lugn i famnen. I början tog han inga belöningar men nu är han lika mat fixerad som alla andra av mina sötnosar. Ju tryggare kaninen är desto säkrare känner dem. Men det kan ta tid att bugga upp deras självförtroende.

Kanine
2019-03-19 19:34
#4

Testade att bära upp hennes fram tassar men hon hoppa i väg sen testa jag två gånger till och då naffsade hon på mig. Några fler tips??

silverfiisk
2019-03-19 19:40
#5

#4 Ha tålamod och ge inte upp.

Arcade-Foodie
2019-03-19 19:58
#6

Du behöver köra fler gånger, detta kommer inte ta en dag för att allting ska gå bra. Istället för att lyfta på tassen starta med bar att klappa. Tog mig 6 månader med konstant träning med min aggressiva kanin att sluta bitas, morra och attackera vid hantering och då jobbade jag med honom varje dag. Så det kommer ta massor av tid och om du stressar på för mycket, kommer det bara bli motsatsen till de du vill göra :)

Annons:
Kanine
2019-03-19 22:54
#7

#6 okej tack :)

Upp till toppen
Annons: