Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 523 ggr
magganhm
3/18/19, 10:54 AM

Färg överraskning på avkommor, Storasilver

Hej! Har en liten fundering…. Min storasilver hona har fått en kull på 5 st ungar.. Är ganska tidigt än men som det syns nu så verkar det som att alla ungarna komma bli viltgrå… Trodde att de skulle bli svart allihop eller nån viltgul eftersom pappan som är storasilver / belgiskjätte är viltgul. Blev lite häpen när jag såg ungarna när de varken var helsvart eller rosa som de nu i början ska va utan de va rosa på mage och svart på ovansidan.. Kan tillägga att mamman har bara svart bakåt och pappan vet jag hade en mamma som var viltgul och pappa svart, vet inte längre än så på honom.

Annons:
Leucanthemum
3/18/19, 2:50 PM
#1

Det är inte så konstigt :) En viltgrå har genkoden A_B_C_D_G_ och en svart har A_B_C_D_gg, medan en viltgul har A_bbC_D_G_, vad som finns istället för _ beror på vad som finns bakåt i stammen men det syns inte på kaninen. Dvs att det räcker att du parar din svarta hona med någon viltfärg för att det ska kunna bli viltgrå ungar. Viltgul kan det bara bli om din hona har något gulanlag från sina föräldrar eller tidigare generationer (madagaskar el viltgul), vilket inte är så sannolikt eftersom du säger att hon bara har svart bakom sig :) Den viltgula hanen har ett helfärgsanlag (alltså ett inte-vilt-anlag) från sin svarta förälder så det finns en teoretisk chans för att ungarna också kan/kunde bli svarta :)

magganhm
3/18/19, 7:19 PM
#2

#1 Tack för det tydliga och bra svaret! Viste ju dedär med att det kunde bli svarta men hade tydligen inte snappat upp i allt mitt genetik pluggande om de viltgula 🙈

Upp till toppen
Annons: