Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 846 ggr
CeciliaW12
2019-03-16 17:39

Hur borde jag utfodra mina kaniner?

Hej! Som frågan lyder, undrar jag hur jag borde utfodra mina kaniner och hur mycket jag borde ge av allt? Jag har en lejonhuvad hona som är 9 månader och en rexhane som är 8 månader. 

Min hona är just nu är höggravid, och väntas föda om bara inom några dagar. Jag är lite osäker på hur jag ska utfodra henne, eftersom jag har hört från vissa håll att man inte borde förändra kosten när de är dräktiga medan andra har sagt att man ska öka kosten lite för varje dag så att den i slutet av dräktigheten ska vara dubblad mot mängden mat i början av dräktigheten. Och att man ska fortsätta öka efter dräktigheten eftersom honan producerar mjölk. All information från olika håll gör mig lite osäker på vad man ska lita på, om man säger så.  

Innan hon blev dräktig gav jag henne kanske 2-3msk pellets på morgonen med någon liten grönsak. På kvällen gav jag henne en liten större bit morot men ingen pellets. Hon fick fri tillgång till hö och nytt vatten varje dag (det får hon såklart fortfarande). 

Hanen fick ungefär samma mängd, lite mer eftersom han är av en större ras och är dessutom yngre än honan. Precis som henne fick han och får får fortfarande fri tillgång till vatten och hö. Minskade sedan en aning på hans kost eftersom han inte växer lika mycket. Dessutom har det blivit att han inte har fått vara ute lika mycket, varken här inne eller ute på gräset. Jag har velat ge min hona utrymme så att hon känner sig lugn, och hon har därför fått springa fritt i huset (eller ja, vi har ett stort rum där vi har kaninerna). Hon blir nämligen uppretad när han är ute på golvet och piper och grymtar när han rör sig kring hennes bur och märker revir. Eftersom jag har undvikt att lyfta i henne de senaste två veckorna har han istället fått vara ute i den största buren på gräsmattan minst en timme per dag (bortsett från att vädret inte alltid varit det bästa)

Iallafall, vill gärna veta hur ni utfodrar era kaniner. Ger ni de mycket grönsaker, och hur mycket pellets ger ni de? Skriv gärna om ni har haft en dräktig hona och om hur mycket ni gav henne under och efter dräktigheten. Tack på förhand, trevlig helg på er! :D /C

Annons:
Katti
2019-03-16 19:04
#1

Mina kaniner har alltid fri tillgång till mat. Och det säger jag lite provocerande, eftersom jag tycker det är viktigt att man ser som mat. Har kaniner tillgång till ett bra hö så behöver de aldrig vara hungriga. Så hö (och/eller, självklart, färskt grönt när det finns att tillgå!) är basfödan och allt annat extratilldelning utifrån behov och förutsättningar!

Med det sagt så är ju just dräktigheten, och framför allt när honan diar ungarna en tid då tillskott av kraftfoder kan behövas. Jag skriver kan eftersom de ju faktiskt inte äter någon pellets i naturen, men klarar sig alldeles utmärkt ändå 😉. 

Jag ger mina honor ungefär samma mängd pellets under hela dräktigheten; sisådär1/2 dl om dagen (har dvärgvädurar). Hon får helt enkelt fixa sitt ökade energibehov genoma att äta mer hö, viket inte är några problem alls. När ungarna är födda ger jag betydligt mer, för att inom några veckor ge 1/2 dl till mamman, plus lika mycket per unge. De växer ju otroligt snabbt i början och mamman producerar fet högenergimat till ungarna, så hon lägger inte på sig just under digivningen, trots energirik mat! På våren och sommaren får de även en hel del varierat grönt, och då lite mindre pellets. Frukt och grönsaker får de bara ibland som godis eftersom jag har så många kaniner. Men det är klart att har man bara ett par stycken så ger man mer av det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kaninälskaren Maja
2019-03-16 22:30
#2

Mina kaniner har också fri tillgång till hö. Jag försöker också att ge dem någon slags sallad varje dag (t.ex. ruccola, mache, persilja, morötter). Ibland ger jag dem även isbergssallad, gurka och frukt men då i mindre mängder. På sommaren får dem mycket körsbärsgrenar. Dels för att det håller deras tänder slipade men främst för att dem tycker om bladen så mycket. 🐰💖 Dem får pellets ibland för att dem tycker det är gott (kanske en gång i månaden). Men annars har jag valt att inte ge det till dem då jag inte tycker att dem behöver det. Trevlig helg! 😃

Upp till toppen
Annons: