Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1000 ggr
Nea00
3/16/19, 8:27 AM

Kanin rusar-hoppning

Hej! Jag har just nu två kaniner (ena dig för några veckor sedan tyvärr). Jag fick kaninerna från en granne som inte kunde ta hand om dem. När kaninerna väl flyttade in hos mig var många klor enormt långa och några var även brutna. Kaninerna var väldigt otama. Jag har börjat hoppa med den ena kaninen (kan ej börja hoppträna med den andra kaninen då hon inte vågar röra sig i selen för hon ej känner igen sig). Hoppträningen går faktiskt mycket bättre än vad jag trodde! Hon har en enorm energi frammåt och det är ju toppen! Dock så har hon såpass mycket energi frammåt så hon verkligen SPRINGER. När hon springer så fort så ser hon inte när hon ska lyfta och hoppa så hon chansar, det blir alltid dåligt och hon hamnar mitt i hindret vilket även är en risk för att hon ska skada sig. Detta gör att jag heller inte kan hoppa högre än mini (kan inte ens hoppa maxad mini med henne). Jag vill ju såklart att hon ska vara fokuserad och klara de lite högre höjderna, men det går inte när hon verkligen SPRINGER. Vad ska jag göra?

Annons:
Linnea0001
3/16/19, 5:04 PM
#1

Testa lägga en bom framför hindret, en liten bit innan typ 30 centimeter minst. Annars får du hålla imot lite redan från start. Gå länge med kaninen innan så blir den nog lite trött.

Peak303
3/20/19, 12:37 PM
#2

Jag har själv en kanin som var en raket tidigare, vilket han nu lugnat sig från. 
Video: https://www.youtube.com/watch?v=QZm1l7gH524&list=PLikGM8zyvPfGlyu2CBHkXMmDj04l1nUB1&index=5

Där jag märkt att han har lättare att springa lite saktare när han har högre hinder framför sig. Men sen är det så olika beroende på kanin. 

Det jag skulle vilja be dig testa är, hur är kaninen när du har platta hinder? 
Klarar kaninen av att hoppa dessa? Tittar kaninen på hinder? Eller bara springer? 

Zapp som min kanin heter har gått från att vara den som absolut inte tittade på hinder (plaskade och blev alltid lika rädd för en öppen vattengrav) till att faktiskt nolla elit banor och idag sitta med 2 cert i rakbana. Det viktigaste är att lära sig kaninen och förstå varför den gör som den gör. Så tänk på de frågor jag skrev ovan när du hoppar. 

Har du någon video när ni hoppar som du skulle kunna lägga upp här?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 12:59 PM
#3

Lägg upp en video så kan vi hjälpa bättre och se vad problemet kan vara

Nea00
3/20/19, 1:33 PM
#4

Hej igen! Det går nu mycket bättre när jag har fixat längre avstånd mellan alla hinder så hon kan springa på och få fart. Däremot så är hon fortfarande ganska stressad och då springer på som en raket, bokstavligen. Jag är dock enormt nöjd över gårdagens hoppträning, hon slog sina höjdrekord och hoppade såååå fint! Då hade jag längt avståndet mellan alla hinder och hon hoppade verkligen så bra!

Upp till toppen
Annons: