Beteende, hälsa och skötsel

Kanin rusar-hoppning

2019-03-16 08:27 #0 av: Nea00

Hej!

Jag har just nu två kaniner (ena dig för några veckor sedan tyvärr). Jag fick kaninerna från en granne som inte kunde ta hand om dem. När kaninerna väl flyttade in hos mig var många klor enormt långa och några var även brutna. Kaninerna var väldigt otama. Jag har börjat hoppa med den ena kaninen (kan ej börja hoppträna med den andra kaninen då hon inte vågar röra sig i selen för hon ej känner igen sig). Hoppträningen går faktiskt mycket bättre än vad jag trodde! Hon har en enorm energi frammåt och det är ju toppen! Dock så har hon såpass mycket energi frammåt så hon verkligen SPRINGER. När hon springer så fort så ser hon inte när hon ska lyfta och hoppa så hon chansar, det blir alltid dåligt och hon hamnar mitt i hindret vilket även är en risk för att hon ska skada sig. Detta gör att jag heller inte kan hoppa högre än mini (kan inte ens hoppa maxad mini med henne). Jag vill ju såklart att hon ska vara fokuserad och klara de lite högre höjderna, men det går inte när hon verkligen SPRINGER. Vad ska jag göra?

Anmäl
2019-03-16 17:04 #1 av: Linnea0001

Testa lägga en bom framför hindret, en liten bit innan typ 30 centimeter minst. Annars får du hålla imot lite redan från start. Gå länge med kaninen innan så blir den nog lite trött.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.