Sjukdomar

Operera ett öga? Möjligen blind på ett öga..

2019-03-13 20:23 #0 av: 75ans

Vår kanin har skadat sitt öga ordentligt och hon har nu ätit medicin ett tag och ögondroppar. Imorgon ska hon på återbesök...dom har pratat om nån operation? Nån som har opererat nåt öga på sin kanin och hur har det gått? Vad har det kostat? Nån som har kanin som är blind på ett öga? Hur funkar det?

Anmäl
2019-03-13 20:46 #1 av: Morötterna

Skulle låtit kaninen somna i det läget, vet såklart inte hur stor skada osv. Såklart vill man göra allt för sina djur men att hålla på att operera en kanins öga osv känns för mycket enligt mig.
Men om du gör den tror jag kaninen borde klara sig men den kommer förmodligen inte kunna leva normalt. Lycka till! :D

Anmäl
2019-03-13 20:58 #2 av: Galenidjur

Finns många djur som är helt blinda och som ändå lever bra liv så att förlora bara ett öga är ingenting.  Kaniner förlitar sig främst på hörsel och lukt ändå.

StjärnorMedarbetare på jattekanin.ifokusStjärnor
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Anmäl
2019-03-13 21:00 #3 av: Karties

Har aldrig haft en kanin som är blind men att en öga är skadad och blind kommer inte hindra din kanin att leva ett normalt liv.

Så länge den inte har någon smärta, kommer den vara likadan som alla andra kaniner.

Har hört om personer med helt blinda kaniner och det gått bra, en kanin med ett öga kommer fungera. De är precis som alla andra kaniner men kan vara lite hoppiga, då de inte ser/ lägger märke till saker i förväg.

Har en kanin som inte har bästa synen, vilket gör att snabba rörelser skrämmer honom, flera blinda vinklar vilket gör honom lite hoppig om han inte lägger märke till vad det är.

Men han har blivit bättre och reagerar inte längre lika stark som han gjorde i början, när jag fick honom. Min hane attackerar när han blir rädd och skrämd.

Men han har haft sämre syn sen unge. Så vet inte hur din kanin kommer reagera men ofta hjälper det för min pojk att han hör en så går allting bra, då vet han att man är påväg eller är i närheten. Så det inte blir en överraskning att man helt plötsligt dyker upp.

Anmäl
2019-03-13 21:32 #4 av: 75ans

Tack för era svar.

Att ta bort henne känns inte som ett alternativ. Hon är bara strax över ett år och superpigg...har inte ens märkt nåt på henne då när ögat var som sämst. Nu ser det nästan ut som vanligt men en liten grå prick i ögat...antar att det är skadan.

Det är min dotters kanin och hon hoppar med henne...kommer hon kunna hoppa hinder framöver tror ni?

Ingen som har nån liten aning om vad det kan kosta?

Anmäl
2019-03-13 22:00 #5 av: Morötterna

#4 skulle räknat med några tusen, minst. Eftersom det kostar runt 2000kr för kastration bör ögat bli dyrare.

Anmäl
2019-03-13 22:00 #6 av: Morötterna

Men vet inte somsagt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.