Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 979 ggr
75ans
3/13/19, 8:23 PM

Operera ett öga? Möjligen blind på ett öga..

Vår kanin har skadat sitt öga ordentligt och hon har nu ätit medicin ett tag och ögondroppar. Imorgon ska hon på återbesök…dom har pratat om nån operation? Nån som har opererat nåt öga på sin kanin och hur har det gått? Vad har det kostat? Nån som har kanin som är blind på ett öga? Hur funkar det?

Annons:
Morötterna
3/13/19, 8:46 PM
#1

Skulle låtit kaninen somna i det läget, vet såklart inte hur stor skada osv. Såklart vill man göra allt för sina djur men att hålla på att operera en kanins öga osv känns för mycket enligt mig. Men om du gör den tror jag kaninen borde klara sig men den kommer förmodligen inte kunna leva normalt. Lycka till! :D

Galenidjur
3/13/19, 8:58 PM
#2

Finns många djur som är helt blinda och som ändå lever bra liv så att förlora bara ett öga är ingenting.  Kaniner förlitar sig främst på hörsel och lukt ändå.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Arcade-Foodie
3/13/19, 9:00 PM
#3

Har aldrig haft en kanin som är blind men att en öga är skadad och blind kommer inte hindra din kanin att leva ett normalt liv. Så länge den inte har någon smärta, kommer den vara likadan som alla andra kaniner. Har hört om personer med helt blinda kaniner och det gått bra, en kanin med ett öga kommer fungera. De är precis som alla andra kaniner men kan vara lite hoppiga, då de inte ser/ lägger märke till saker i förväg. Har en kanin som inte har bästa synen, vilket gör att snabba rörelser skrämmer honom, flera blinda vinklar vilket gör honom lite hoppig om han inte lägger märke till vad det är. Men han har blivit bättre och reagerar inte längre lika stark som han gjorde i början, när jag fick honom. Min hane attackerar när han blir rädd och skrämd. Men han har haft sämre syn sen unge. Så vet inte hur din kanin kommer reagera men ofta hjälper det för min pojk att han hör en så går allting bra, då vet han att man är påväg eller är i närheten. Så det inte blir en överraskning att man helt plötsligt dyker upp.

75ans
3/13/19, 9:32 PM
#4

Tack för era svar. Att ta bort henne känns inte som ett alternativ. Hon är bara strax över ett år och superpigg…har inte ens märkt nåt på henne då när ögat var som sämst. Nu ser det nästan ut som vanligt men en liten grå prick i ögat…antar att det är skadan. Det är min dotters kanin och hon hoppar med henne…kommer hon kunna hoppa hinder framöver tror ni? Ingen som har nån liten aning om vad det kan kosta?

Morötterna
3/13/19, 10:00 PM
#5

#4 skulle räknat med några tusen, minst. Eftersom det kostar runt 2000kr för kastration bör ögat bli dyrare.

Morötterna
3/13/19, 10:00 PM
#6

Men vet inte somsagt

Annons:
Maleficum
3/13/19, 10:57 PM
#7

Att ha en helt blind kanin är inga problem! Har själv en som varit blind i fyra år och som lever frigående. Det var värre när han fortfarande hade lite syn kvar (men inte såg skarpt) för då blev han lätt rädd för hastiga rörelser och sånt då han fortfarande "förlitade" sig på synen.

Nu är det inte mycket som skrämmer honom (förutom katter för dem får han panik av om han så bara känner doften av dem) och 99% av tiden märker man inte ens att han är blind (hoppar upp och ner från soffan utan problem och tar sig ibland även friheten att hoppa upp och ner i sängen trots att den är extremt hög så han ofta knappt kommer upp i den (är mest jag som tycker det är läskigt när han ska upp och speciellt ner från sängen).

Er kanin kommer garanterat vänja sig med att bara ha syn på ett öga och kommer säkerligen kunna fortsätta hoppa. Kan dock hända att den kommer anamma en lite annorlunda huvudställning eller andra beteenden som hjälper den att anpassa sig efter sina nya förutsättningar.

https://www.instagram.com/theblindbunny/ min blinda kanins Instagram med bilder och lite filmsnuttar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: