Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1022 ggr
Currson
2019-03-13 19:16

Håller min kanin på att dö?

Hej på er! Jag undrar, som rubriken låter, om min kanin håller på att dö. Det är en gammal avelshona och är ca 7 år gammal. Världens goaste tjej. På senaste tiden har hon gått ner otroligt mycket i vikt, hon är bokstavligen bara ett benrangel. Hon är pigg och äter som hon ska, alltså inget med tänderna. Hon älskar mat. Jag försöker ge henne ett näringsrikt foder och mycket gottis på kvällarna, allt för att hon ska behålla lite hull, men det verkar inte som att något hjälper trots att hon äter som en häst och ÄLSKAR mat. Så.. börjar det som jag tror, snart vara dags för henne att hoppa vidare på de evigt gröna ängarna? Eller är det bara något som händer på äldre kaniner, och kanske speciellt avelshonor? Jag har bara haft henne ca 1 år som sällskap till min gamla herre som blir ca 6 år och de fullkomligt älskar varandra. Jag har vart med om en naturlig död på kanin för länge sen, men då somnade han bara in. Mådde bra ena dagen och andra låg han bara ”sovandes” i sitt hus. Tack för svar.

Annons:
91Marran
2019-03-13 19:20
#1

Ta den till en veterinär för en koll. :)

Mvh
Mig

CamillaS
2019-03-13 19:29
#2

Håller med #1 Det är ju inte normalt att kaninen går ner i vikt så där mycket. Har hela viktminskningen gått så fort att du inte lagt märke till det förrens hon (som du uttrycker dig) såg ut som ett benrangel?

Currson
2019-03-13 19:35
#3

Jag har inte tänkt på det förens nu när hon verkligen är väldigt smal, alltså lär det ju gått väldigt fort.. Får ta med henne till veterinären. Hon är inte så stor och var ju inte direkt heller överviktig när jag fick henne, men har aldrig vart med om något liknande. Hon håller min hane i form iaf, då hon ofta springer och jagar på honom men ena stunden sitter han och slickar på henne och de sover tillsammans. Så de kan väl inte stressa upp varandra så pass mycket att hon gått ner så i vikt? Eller? Bör jag sära på dom??

cissi_1993
2019-03-16 03:04
#4

ta henne till veterinären sen är ju frågan hur mycket hö hon äter är det tillräckligt? mat i alla ära men hö är det bästa. det känns ju också konstigt om hon efter ett år helt plötsligt ska bli så stressad att hon inte äter för att att hon har fått sällskap. veterinären kan säkert reda ut detta.

Katti
2019-03-16 19:11
#5

Åldern eller att hon har varit avelshona är inte anledningen till viktnedgången, så jag håller med de som redan har svarat om att hon behöver kollas av en veterinär. 7 år är ingen ålder på en kanin! 

Något av det första veterinären gör är nog att titta på avföringen och kolla efter mask och koccidier samt kolla tänderna även längre bak i munnen där man inte ser själv.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: