Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1488 ggr
Arcade-Foodie
3/12/19, 6:50 PM

Börja äta efter kastrering?

Hur lång tid tar det tills en kanin börjar äta av sig själv? Min kanin kastrerades på vid 12:00 idag och jag har fått i honom. 17 ml oxbow critical care, 3 pellets, 2 bananskivor och 3 blöta blad av citronmeliss + 4 ml vatten. Han äter inte av sig själv eller dricker. Hur ofta behöver jag tvinga i honom mat? Kommer ringa till veterinären imorgon om han inte börjar äta av sig själv under natten.

Annons:
-Aida-
3/12/19, 6:58 PM
#1

Fortsätt stödmata med critical care så kommer han nog igång, men du gör rätt i att ringa imorrn om han inte börjar inatt. Vissa kaniner börjar äta direkt eller några timmar efter, vissa andra kan behöva stödmatas längre. Så de finns ingen ungefärlig tid att gå efter, för att alla kaniner är olika. Det är positivt att du fick i han något alls, oavsett om de är banan, löv, pellets så är de ett gott tecken.

Peak303
3/12/19, 7:08 PM
#2

Kaninen måste ha i sig något lite då och då tills att kaninen äter igen av sig själv. Precis som #1 skriver så spelar det ingen roll om det handlar om banan, kaningodis eller annat. Bara kaninen äter så är det bra. Mosa/mixa banan, morötter eller liknande och gör något så att ex vatten smakar godare. Mest för att locka lite med något kaninen älskar. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Arcade-Foodie
3/12/19, 7:20 PM
#3

Tack för svaren, ska försöka piffa upp hans vatten och se om han börjar dricka själv :)

[Svea&Sabina]2
3/13/19, 1:52 PM
#4

Min hane kastrerades förra månaden och han började äta efter 3 timmar. Han åt dock väldigt lite, men dagen efter åt han.

Arcade-Foodie
3/13/19, 2:02 PM
#5

Han började äta mitt i natten av sig själv, knaprade på hö. Hur lång tid tar det ungefär för honom att läka.

Morötterna
3/13/19, 2:12 PM
#6

#5 skulle inta ta ut i sele eller hoppa upp på höjder MINST första 2 veckorna. Tror att hanar löner bättre än honor, om det inte är så skulle jag vänta runt 4 veckor

Annons:
Arcade-Foodie
3/13/19, 3:09 PM
#7

Ingen fara att jag planerar att ta ut honom och utsätta honom för några patogener utifrån. Men undrar lite hur länge han behöver vara i sin bur, har redan börjat se att han vill ut men. Vill inte exakt förutsätta honom för att bli sparkad (han har en tendens att springa mitt framför fötterna, så alla i huset släpar på fötterna för att in trampa på honom men ibland glider han på golvet för att han fick en knuff) eller sträcka för mycket på såret. Vet redan att han har väldigt ont. Så vill veta ungefär när jag kan låta honom springa runt löst.

Maleficum
3/13/19, 11:06 PM
#8

#7 Min kanin är frigående inne och han satt aldrig i bur (fick sätta han i transportburen under uppvaket bara för han vart för vinglig när han försökte hoppa runt innan han var helt vaken) efter kastreringen och det gick utan problem (kolla såret dagligen för att se att det såg bra ut bara).

Han åt ju dock redan innan han var fullt vaken också :P Allt gick super för honom men sen hade jag turen att kunna få han kastrerad hemma på köksbordet också så det var minimal stress (han är blind så ville inte han skulle vara med om extra stress att åka till klinik då han inte hade åkt transport sedan han blev blind vilket var nyligen innan kastrering).

Skickar med ett litet filmklipp när han ligger och halvsovande tuggar sin mat 😍 han kändes sig nog lite väl trygg hemma för det var väldigt segt för honom att helt piggna till, han var rätt nöjd där han låg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
3/13/19, 11:45 PM
#9

#8 va sött din kanin är, min kanin är inte van att vara i sin bur en hel dag. Då buren är till för att han ska kunna vara nära någon under natten. Mitt rum är inte kaninsäkrat, så han får inte vara lös. Annars kommer jag ha en kanin under hela natten väntande utanför min dörr som springa mellan de andra dörrarna i huset och hoppas någon går upp och öppnar min dörr. Väldig kelsjuk kanin, han har en tendens att hoppa över planket i vardagsrummet. När ingen familjen är i rummen han får vara i (hela huset är inte kaninsäkrat) och någon är i vardagsrummet. Så han är egentligen en väldigt bortskämd kanin och alla i familjen gillar honom. De saknar att ha honom springande lös i huset. Men vill inte påverka hans läkning, han hoppar väldigt långsamt och stelt fortfarande och han har svårt att dricka från vattenskålen.

Upp till toppen
Annons: