Beteende, hälsa och skötsel

Bruten klo

2019-03-10 11:40 #0 av: Svea&Sabina

Hej!
Min hona bröt sin klo för ett par veckor sedan så hon har fått bo i en egen bur tills klon växt ut (annars bor hon i en inhägnad med sällskap). Idag skulle jag släppa in henne i inhägnaden och såg att det kom massor med blod i snön, så jag tog upp henne och såg att det var klon som blödde. Alltså har klon antigen brutits igen eller inte läkt. Nu får hon bo i en egen bur tills klon växt ut helt. Jag undrar hur lång tid det tar för en bruten klo att bli helt läkt. Klon är inte helt av från roten, utan den har gått av vid pulpan. Hon och hennes sällskap har börjat bråka eftersom dem är ifrån varann så länge.

Anmäl
2019-03-10 13:33 #1 av: Morötterna

Hade kontaktat vet då det låter som klon inte vill läka.

http://kaninmagazinet.se/2013/march/kloskada.html

Anmäl
2019-03-10 14:54 #2 av: Svea&Sabina

#1 Vet du hur lång tid det tar för en klo att växa ut?

Anmäl
2019-03-10 15:30 #3 av: Morötterna

#2 vet inte men bör växa ut på några veckor och det bör framförallt inte blöda om den inte gick av så mycket.

Anmäl
2019-03-10 15:48 #4 av: waijiu

det tog 2 dagar för min kanin att läka men om det inte har läkt inom en vecka tror jag att du borde kontakta veterinär

Anmäl
2019-03-10 15:55 #5 av: Svea&Sabina

Det har snart gått två veckor sedan klon bröts, och nu började den blöda mer än första gången.

Anmäl
2019-03-10 16:35 #6 av: Karties

Har du gjort rent klon? Kan lätt bli infekterat om det än inte har läkt. Du kan använda koksaltlösning för att tvätta klon, brukar hjälpa att ha död bakterier.

Har haft båda mina utekaniner skadat en klo men det läkte väldigt fort och det började inte blöda igen.

Anmäl
2019-03-10 17:33 #7 av: Svea&Sabina

#6 Jag har inte tvättat klon för det har jag inte ens tänkt på och hon tycker inte om att bli buren så det hade kanppt gått. Men jag har satt på potatismjöl för att stoppa blödningen.

Anmäl
2019-03-10 22:54 #8 av: silverfiisk

Med tanke på att det har gått ganska lång tid och att klon inte är rengjord så skulle jag råda dig att kontakta en veterinär. Som andra har sagt så blir det lätt infekterat, och det bör inte ta två veckor att läka. Ring en veterinär och rådfråga tycker jag. Hoppas att det går bra :)

Anmäl
2019-03-11 07:14 #9 av: Svea&Sabina

#8 tack! Jag ska ringa veterinären idag :)

Anmäl
2019-03-11 11:42 #10 av: Svea&Sabina

Jag ringde veterinär i morse och fick en tid i kväll, men jag kan inte fixa skjuts så vi får åka in senare i veckan.
Veterinären sa att de vill kolla på klon eftersom den inte läkt på så lång tid, men vi får åka en annan dag eftersom min pappa slutar sent.

Anmäl
2019-03-11 16:12 #11 av: silverfiisk

#10 Vad bra att du ringde! Vänta inte för länge med att åka in bara, eftersom det redan har gått ganska lång tid.. Uppdatera gärna om hur det går :)

Anmäl
2019-03-11 18:03 #12 av: waijiu

du borde åka till veterinären då

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.