Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1812 ggr
[Svea&Sabina]2
3/10/19, 11:40 AM

Bruten klo

Hej! Min hona bröt sin klo för ett par veckor sedan så hon har fått bo i en egen bur tills klon växt ut (annars bor hon i en inhägnad med sällskap). Idag skulle jag släppa in henne i inhägnaden och såg att det kom massor med blod i snön, så jag tog upp henne och såg att det var klon som blödde. Alltså har klon antigen brutits igen eller inte läkt. Nu får hon bo i en egen bur tills klon växt ut helt. Jag undrar hur lång tid det tar för en bruten klo att bli helt läkt. Klon är inte helt av från roten, utan den har gått av vid pulpan. Hon och hennes sällskap har börjat bråka eftersom dem är ifrån varann så länge.

Annons:
Morötterna
3/10/19, 1:33 PM
#1

Hade kontaktat vet då det låter som klon inte vill läka. http://kaninmagazinet.se/2013/march/kloskada.html

[Svea&Sabina]2
3/10/19, 2:54 PM
#2

#1 Vet du hur lång tid det tar för en klo att växa ut?

Morötterna
3/10/19, 3:30 PM
#3

#2 vet inte men bör växa ut på några veckor och det bör framförallt inte blöda om den inte gick av så mycket.

waijiu
3/10/19, 3:48 PM
#4

det tog 2 dagar för min kanin att läka men om det inte har läkt inom en vecka tror jag att du borde kontakta veterinär

[Svea&Sabina]2
3/10/19, 3:55 PM
#5

Det har snart gått två veckor sedan klon bröts, och nu började den blöda mer än första gången.

Arcade-Foodie
3/10/19, 4:35 PM
#6

Har du gjort rent klon? Kan lätt bli infekterat om det än inte har läkt. Du kan använda koksaltlösning för att tvätta klon, brukar hjälpa att ha död bakterier. Har haft båda mina utekaniner skadat en klo men det läkte väldigt fort och det började inte blöda igen.

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/10/19, 5:33 PM
#7

#6 Jag har inte tvättat klon för det har jag inte ens tänkt på och hon tycker inte om att bli buren så det hade kanppt gått. Men jag har satt på potatismjöl för att stoppa blödningen.

silverfiisk
3/10/19, 10:54 PM
#8

Med tanke på att det har gått ganska lång tid och att klon inte är rengjord så skulle jag råda dig att kontakta en veterinär. Som andra har sagt så blir det lätt infekterat, och det bör inte ta två veckor att läka. Ring en veterinär och rådfråga tycker jag. Hoppas att det går bra :)

[Svea&Sabina]2
3/11/19, 7:14 AM
#9

#8 tack! Jag ska ringa veterinären idag :)

[Svea&Sabina]2
3/11/19, 11:42 AM
#10

Jag ringde veterinär i morse och fick en tid i kväll, men jag kan inte fixa skjuts så vi får åka in senare i veckan. Veterinären sa att de vill kolla på klon eftersom den inte läkt på så lång tid, men vi får åka en annan dag eftersom min pappa slutar sent.

silverfiisk
3/11/19, 4:12 PM
#11

#10 Vad bra att du ringde! Vänta inte för länge med att åka in bara, eftersom det redan har gått ganska lång tid.. Uppdatera gärna om hur det går :)

waijiu
3/11/19, 6:03 PM
#12

du borde åka till veterinären då

Maleficum
3/12/19, 9:29 PM
#13

Brutna klor bör alltid kollas upp om de bryts på ett sånt sätt så klo rester sitter kvar på "fel sätt" som gör läkningen svår och måste tas bort för att klon ska kunna läka ordentligt.

När min kanin bröt klon (var inge kloämne kvar alls utan enbart klobenet var kvar) sa den veterinären (lite skämtsamt) att det tar 3 månader, 3 veckor och 3 dagar för den att växa ut helt igen och det stämde ganska bra vad jag minns.

Hon blödde ju såklart när klon gått av men därefter blödde hon aldrig eller hade några problem (kolla till det regelbundet om något skulle hända) så att det fortfarande blöder så här lång tid efter låter inge bra.

Bra du fått veterinärtid att kolla upp det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
silverfiisk
3/19/19, 12:45 PM
#14

Hur går det med klon? Har den läkt och har ni varit hos veterinären?

[Svea&Sabina]2
3/19/19, 1:04 PM
#15

#14 Vi har inte varit hos veterinären för min pappa har inte tid och det går inga bussar till veterinären ofta. Men jag ska höra med pappa idag och se om han kan senare i veckan. Jag kanske hör av mig till veterinären och frågar om dem har tid idag eftersom min pappa slutar tidigare. Veterinären har inte öppet på helger. Klon växer inte ut och är svart. Jag känner stress att åka till veterinären men som sagt kan jag inte ta mig dit utan bil.

silverfiisk
3/19/19, 5:17 PM
#16

#15 Jag förstår att det kanske inte är så lätt, men försök att ta dig till veterinären så snart som möjligt. Så att kaninen slipper en jobbig och allvarlig infektion. Det har ju redan gått väldigt lång tid.. Om din pappa inte tar sig tid att åka till veterinären så kan du tala om för honom att kaninen är hans ansvar tills du är myndig, och om den behöver vård och han inte ser till så att den får det så bryter han faktiskt mot lagen. Jag hoppas att det går bra för er!

Arcade-Foodie
3/19/19, 10:14 PM
#17

Det är viktigt att du tar kaninen under veckan till en veterinär en infektion kan mycket väl leda till att din kanin blir jättesjuk och har ont. För om klon är vit och är nu svart så behöver hon säkerligen genom gå en behandling och göra rent sitt sår men hoppas att det inte är såpass allvarligt. 

Känner också stress av att åka in till veterinären, kan inte ens ringa veterinären själv, helt enkelt ställen som har folk. Så jag släpar typ alltid med min pappa eller min lillebror när jag ska ta med mina kaniner. 

Hoppas allting går bra för din lilla sötnos.

Calcifer
3/20/19, 6:42 AM
#18

Nu befinner du dig alltså i ännu en situation då ditt djur behöver vård men du kan inte ta det till veterinären. Och din pappa ställer inte upp. Det är verkligen inte okej. Om din pappa inte skjutsar får du prata med din mamma. Gör hon inte det får du ta taxi. Svårare än så är det inte. Ta ditt ansvar för ditt djur omedelbart så att hon slipper råka åka på en infektion om det skulle vara det som spökar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 7:10 AM
#19

#18 Min pappa vill åka till veterinär och vi bokade en tid, men han jobbar alla tider veterinären kan.

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 7:10 AM
#20

Jag ska ringa veterinär idag och fråga vilka tider de har den här veckan

Annons:
Morötterna
3/20/19, 7:32 AM
#21

#20 bra..

Calcifer
3/20/19, 7:47 AM
#22

Annars får din pappa hosta upp pengar till taxi omedelbart. Fattar inte att du gör samma sak igen utan att lära dig…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
3/20/19, 8:38 AM
#23

#22 om min mamma inte skulle skjutsa mig skulle jag ringa min mormor, morfar, fråga grannar och göra allt för det. Men jag vet att det inte händer för att mamma förstår att djur behöver vård, som människor. TS, om du skulle typ tappa din nagel skulle din pappa köra dig till vc då? Det är lika med djur som människor, dem behöver vård. Om han inte kan köra kanske din någon granne eller vän kan köra?

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 9:44 AM
#24

#23 Jag har ingen nära i släkten som kan köra mig. Fattar ni inte att min pappa jobbar ? Vad ska jag göra åt saken?

silverfiisk
3/20/19, 9:57 AM
#25

#24 Eftersom kaninen är hans ansvar så får han väl helt enkelt ta ledigt från jobbet en stund eller ge dig pengar till en taxi. Någon måste ni väl känna som kan skjutsa dig? Din mamma? En granne? Någon kompis förälder? 

Ni måste tänka på kaninens bästa. Ni skulle ha åkt till en veterinär för längesen, inte vänta flera veckor. Om kaninen får en infektion så kan det bli riktigt allvarligt, din pappa måste inse det. 

Bli inte upprörd för att vi bryr oss om dina djur. Vi har diskuterat detta förut.. Allt vi skriver är i välmening för att hjälpa, inte för att trycka ner dig eller få dig att framstå som dålig.

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 10:31 AM
#26

#25 Tror ni inte att jag bryr mig om mina djur? Jag har inga kompisar, min mamma har inget körkort och jag känner ingen granne så bra att jag kan få skjuts

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 10:33 AM
#27

Vi lägger ned det här. Jag uppdaterar när vi varit hos veterinär, jag ska ringa idag.

Annons:
silverfiisk
3/20/19, 10:40 AM
#28

#26 Det är klart att du bryr dig om dina djur! Det är jag säker på att du gör. Men om din pappa inte bryr sig och vill hjälpa till så måste du ju lösa det på något annat sätt. Ta en taxi eller åk buss. Vägrar han inse att han måste hjälpa till så har du väl inget annat val än att lösa problemet själv eller med någon annans hjälp.

Som jag sa så försöker jag bara hjälpa till, för dina djur förtjänar det bästa. Jag är inte ute efter att trycka ner någon, och jag vet att du bryr dig om kaninen.

Calcifer
3/20/19, 12:45 PM
#29

#26 Du listar alla anledningar till varför det är omöjligt för dig att ta dig till vet utan din pappas hjälp. Tyvärr, så fungerar det inte när man har djur. Antingen får din pappa ta ledigt då det är han som lagligen är ansvarig för din kanin. Eller så får du ringa i princip vem som helst, be en granne, ta buss eller taxi… Antingen ska man kunna ta djuren till vet omedelbart om nåt händer, även om det är besvärligt, eller så ska man inte ha djur.

Detta är ju inte första gången du varit i en liknande situation men ändå verkar du inte riktigt förstå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 12:55 PM
#30

#29 Det är du som inte förstår. Kan du sluta dra upp gamla diskutioner i varje inlägg? Jag förstår att jag måste ta kaninen till veterinär, men jag kan inte komma dit. Taxi är alldeles för dyrt och bussarna går bara var fjärde timme. Jag ska be min pappa att ta ledigt en timme för att kunna ta Sabina till veterinären.

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 12:55 PM
#31

Han förstår också att kaninen måste till veterinären, men han jobbar på skola och det är inte lätt att ta ledigt, utan han måste fixa en annan lärare först. Han kan inte ta ledigt som anda jobb kan.

Calcifer
3/20/19, 1:01 PM
#32

#30 Det du inte förstår är att det finns inget "kan inte" när det gäller djur som man är ansvarig för. Ja, taxi är dyrt, men det är ditt och din pappas problem att ordna. Jag må vara vuxen men tro inte att jag har det lätt när det gäller liknande situationer bara för det. Jag har varken bil eller körkort och bor i en stad där det knappt går några bussar alls dagtid, kvällstid och på helger går det ingen lokaltrafik. Det är över en timme till närmaste akutvet dessutom. Om någon av mina katter blir sjuk på en besvärlig tid, trist, men det är mitt problem att lösa och jag har alltid haft en plan för exakt vad jag ska göra om nåt händer. Och ja, det involverar att i värsta fall ta taxi även om det är dyrt.

Du får göra en lista över de personer du kan ringa, annars får du se efter med någon granne eller bekant, eller så får du ta taxi.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
3/20/19, 1:05 PM
#33

#32 Tack. Jag ska tänka på hur jag ska ta mig till veterinär nästa gång någon av kaninerna blir sjuk.

Calcifer
3/20/19, 1:08 PM
#34

#33 Kolla upp ungefär hur mycket taxi dit skulle kosta, sen sparar du antingen ihop de pengarna själv eller ber dina föräldrar. Därefter sparar du dem på ett speciellt ställe och låtsas om att de inte finns. OM något händer akut i framtiden har du alltså åtminstone redan pengar till resa undanlagda och behöver inte ens tänka på det. Jag måste göra så, för jag har inte pengar att slänga på taxi annars, men nu är det inget jag oroar mig för då de pengarna alltid finns undanstoppade om något sker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/21/19, 12:24 PM
#35

#34 Tack! Det ska jag fixa

Morötterna
3/28/19, 7:54 AM
#36

Hur går det? :)

[Svea&Sabina]2
3/28/19, 10:00 AM
#37

Vi ska till veterinären idag :)

silverfiisk
3/28/19, 10:44 AM
#38

#37 Den 10/3 (18 dagar sedan) skrev du att det var några veckor sedan hon bröt klon. Ni har väntat alldeles för länge med att åka in. Det är inte okej. Jag vet att det är jobbigt att jag och vissa andra fortsätter påpeka detta, men du måste bli bättre på att ta ansvar och förstå vilka konsekvenser det kan få att vänta så länge med allt. Snälla du, kaninerna måste få vård när dom behöver det. Dom måste alltid komma i första hand. Jag vet att du bryr dig om dina djur, men du kan inte dröja så länge innan du tar tag i problemen varje gång. Jag vill inte låta elak eller göra dig ledsen, men du måste förstå vart vi vill komma. Om du själv inte kan göra allt som krävs och du inte har någon som kan/vill hjälpa dig så kanske det inte är en bra idé att ha djur just nu. Man får vara beredd på att oförutsedda saker kan hända och då måste man kunna lösa det på något sätt. Hoppas att ni åker in till veterinären idag och att det går bra! Berätta gärna hur det gick senare. Jag vill som sagt inte vara elak, vill bara vara tydlig med att djuren alltid ska få det dom behöver :)

[Svea&Sabina]2
3/28/19, 10:52 AM
#39

Det var 4 veckor sen hon bröt klon, jag trodde det var längre

Calcifer
3/28/19, 12:59 PM
#40

#39 Det är fortfarande alldeles för lång tid att vänta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
3/28/19, 5:36 PM
#41

#40 Jag vet. Men veterinären sa att vi ska vänta 1-2 veckor och se om klon börjar blöda eller blir värre, i så fall tar dom bort klon

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/28/19, 5:37 PM
#42

Så vi åkte inte in för sent. Sluta skriva att jag alltid åker in till veterinär för sent, veterinären själv sa att klon inte är dålig och att vi kan vänta 2 veckor till.

Upp till toppen
Annons: