Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 751 ggr
anonympajas
2019-03-05 15:45

Hjärtfel

Hej. Min hane klarade inte av narkosen. Veterinären säger att det är pga hjärtfel. Min fråga är nu om uppfödare kollar hjärtat på kaninen, och om det är deras skyldighet att berätta der för köpare? Han bodde på ett avelstall innan. Köpte honom pga han inte användes i aveln, antar att det är pga hjärtfelet men jag fick ingen info om det nät jag köpte honom. Är det ok? Kommer inte ta upp det mef hans uppfödare men vill ändå veta om hon skulle ha berättat. Saknar min grabb otroligt mycket 😭😭😭

Annons:
thistletoe
2019-03-05 16:20
#1

Det borde veterinären i så fall kunnat märka innan narkos, de lyssnar alltid på hjärtat först för att undvika såna här olyckor. Uppfödare åker inte in och gör EKG på hjärtat på sina uppfödningar och de vet ytterst sällan om eventuella fel, de kommer i dagen vid narkos oftast, eller vid plötsligt dödsfall. Kaniner är oerhört känsliga så de kan stryka med ändå vid narkos, och det är en risk som man som ägare bör vara medveten om före ingrepp. Visste uppfödaren mot förmodan om felet så skulle hen ha informerat ja. Tråkigt med din kanin!

anonympajas
2019-03-05 16:29
#2

Ja jag vet allt dedär. Det var bara en kastrering. Men avelskaniner borde väl genomgå hälsokontroller?

thistletoe
2019-03-05 16:36
#3

#2 Inte mer än vad ägaren själv kan genomföra. När kaninerna kostar 10.000 kr ungen såsom hundar och katter så kan de kraven nog även börja hålla den nivån som kaninuppfödare, men det är inte ekonomiskt hållbart att undersöka sina avelsdjur för tusentals kronor varje år om man säljer några ungar om året för några hundralappar. Oavsett vad det är för ingrepp så ska kaninen sövas och det är det som är den stora faran, oxh oftast inte ingreppet i sig.

anonympajas
2019-03-05 16:48
#4

Ok

Katti
2019-03-05 20:22
#5

Jag skulle säga att veterinären skyller ifrån sig. De kollar ju hjärtat innan de söver, och hade den ett fel som skulle ha upptäckts vid undersökning så skulle självklart veterinären ha upptäckt det, samt ringt till dig och inte sövt/opererat. 

Jättetråkigt att din kanin dog, men tyvärr är det sådant som händer, och man kan i förväg inte veta vem det kommer drabba.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

cissi_1993
2019-03-07 00:02
#6

jag måste hålla med Katti här troligtvis var det nog bara en sån gång när man har otur och han klarade sig inte men veterinären vill inte erkänna det. Tyvärr så är narkosen fortfarande farlig på så små djur även om det är fler som klarar sig än som dör. 

när det kommer till undersökning av avelsdjur så gör det sällan/aldrig han är antagligen plockad ur Avel för att han inte hade det utseende som uppfödaren satsade på eller så sökte dom en annat tempo. 

jag beklagar sorgen och ta hand om dig nu ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: