Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 686 ggr
Bobbo1234
3/3/19, 10:02 AM

Frågor om att para kaniner

Jag har tänkt para mina två dvärgvädurskaniner som är runt 9 månader. Jag har givetvis läst på men det är några saker jag fortfarande undrar 1. Ska man ta ut alla saker ur buren när man ska para? 2. Vad ska jag göra om kaninerna börjar bråka elr. liknande under parningen? Hur särar jag på dom på bästa sett? 3. Hur ska jag göra med bolådan? Vilken är den bästa bolådan?

Annons:
Morötterna
3/3/19, 10:03 AM
#1

Dem är väl inte syskon?

Bobbo1234
3/3/19, 10:24 AM
#2

#1 Självklart inte:-)

Morötterna
3/3/19, 11:12 AM
#3

Okej

AmandaEkegren
3/3/19, 11:37 AM
#4

Antingen ska de mötas på neutral mark, eller så ska honan komma till hanens revir. Ge dem utrymme, men håll dem som sagt inte på honans område, då ökar risken för bråk. 

Så länge som de kommer överens kan de bo ihop, separera dem dock när du märker att honan börjar boa; om inte honan har sagt ifrån innan det vill säga. Oftast blir honan tjurig när hon väl blivit dräktig. Då kan hon fräsa ifrån mot hanen. Lite små-gnabb kan det få vara mellan dem (hanen brukar inte var jättebra på att förstå Nej), men om du märker att de slåss, eller att hanen fått sår ska du dela på dem. Låt då honan bo i sin egen bur ett tag, och se om hon blivit dräktig. Vänta helt enkelt. Om inte kan man försöka igen.

Upp till toppen
Annons: