Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 785 ggr
gigikanin
3/2/19, 2:37 PM

Måste banta, snabbt!

Hej! Jag tar hand om en kanin en kanin på 4 år som är överviktig. Hon har en trippelhaka och hängande fett från benen. Hon får en matsked höpellets och en halv matsked gnagarblanding om dagen. Hon har även tillgång till hö och vatten. Hur får jag henne att gå ner i vikt, snabbt! Det är ganska akut, hon väger 3 kg för mke…

Annons:
Vrilen
3/2/19, 3:00 PM
#1

Sluta med pelletsen och gnagarblandningen, se även till så hon får möjlighet att röra på sig så mycket som möjligt skulle jag gjort.

-Aida-
3/2/19, 3:47 PM
#2

Gangarblandningen och pelletsen är definitivt inte bra i detta fall. Gnagarblandning kan ses mer som en påse godis än mat, de är inte ett dugg nyttigt för dom, fullt med fetter. Så ta bort dom två.
Ge inge frukt eller grönsaker, ge naturlig föda som hö, örter, löv och grenar så ska du se att hon går ner, du ska inte stressa ner vikten, går hon ner för snabbt kan sjukdomar som diabetes utlösas. När man bär på mycket fett på kroppen blir man lätt trött, så stressa inte kaninen att röra på sig, då kan hjärtsjukdomar utlösas.
Låt kaninen motionera i sin takt, ta med henne ut till roliga ytor som skogen och se om hon tycker de är roligare att röra på sig där exempelvis, får hon rätt mat så kommer hennes kropp att rätta till sig.

Morötterna
3/2/19, 4:27 PM
#3

•Ge bara hö, gräs, örter och grenar. •Motionera i sele eller Hage, men stressa den ute att gå ned. •Ta bort godis, morötter och sånt som inte är naturligt. •Du skulle kunna låta den vara frigående i huset/lägenheten/ett rum under uppsikt. Stressa inte, lycka till!

[xx-juvelen-xx]
3/3/19, 12:55 AM
#4

Ta.bort gnagar blandningen o låt din kanin springa fritt på golvet 1-3 timmar per dag Och se till så kaninen alltid har tillgång till vatten och hö.

waijiu
3/11/19, 6:50 PM
#5

ge inte gnagarblandning och ta massa promenader med henne

Upp till toppen
Annons: