Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1091 ggr
Arcade-Foodie
2019-03-01 21:53

Hålla sin kanin i hagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får ni era kaniner att stanna i hagen, jag har bärnät över min Hage. Fick nygligen panik när jag gick ut för att stänga in Toste i sin utebur. Gick ut till hagen och nätet över hagen hade öppnat upp sig, ingen Toste kom när jag ropade på honom. Han är alltid en kanonkula som kommer springande till en när han hör någon ropa hans namn. Såg en katt i skogen och skrämde bort katten och ropade på Toste igen. Då kom en kanin med full fart mot mig och sprang runt mina ben i cirklar och tiggde efter mat. Vill verkligen i bli lika skrämd igen över att en av mina sötnosar är borta.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-03-02 09:27
#1

Jag har en stor Hage med bärnät som tak och en mindre med kompostgaller som tak. Om man har kompostgaller som tak finns det ingen chans att rovdjur eller kaninen kan komma ut. Men det funkar inte om man bli ha en stor Hage. Fotbollsmålnät funderade jag på att använda förut, men det blev bärnät istället. Mina honor rymmer inte, men min hane gnagde sönder bärnätet när jag ställde huset i hörnet.

-Aida-
2019-03-02 15:52
#2

Du lär hitta svagheterna i din Hage och fixa dom. Överväga ifall du behöver byta material, du skriver inte vad du använder annat än bärnät till taket. Fundera på ifall du kan byta till svetsat nät eller kompostgaller till tak, du kan bygga en ram av trä och spika fast och lägga över taket på hagen, du kan sen använda buntband för att sätta fast de, då kan man ta av de i framtiden om de behövs.

Arcade-Foodie
2019-03-02 16:27
#3

Min Hage består av kompost galler, då jag behöver min Hage att kunna vara rörlig. Så jag kan forma om hagen och flytta den.

waijiu
2019-03-11 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

bygg denna hage

Arcade-Foodie
2019-03-11 19:35
#5

Skulle gärna vilja bygga men har inte exakt pengarna till att köpa materialet för att bygga, och om 2 år efter jag studerat klart ska jag flytta och då hänger kaninerna med mig. Vill inte ta pengarna som jag har till veterinärkostnader. Har en kastrering och alla 3 kaniner ska vaccineras i april. Så min budget är väldigt liten.

[Svea&Sabina]2
2019-03-12 06:50
#6

#4 sån Hage har jag, men man vill ju ha en stor gräshage också

Annons:
Arcade-Foodie
2019-03-12 09:29
#7

Har inte ens listat ut hur Toste tar sig ut, ingen av nätet har öppnat sig alla nyper sitter kvar, ingen tunnel ut och ingen stor lucka som han kan krypa ut från. Den natten han tog ut så var det att en klämma/nypa hade åkt av och en lucka hade öppnat sig. Men nu de 2 senaste dagarna har han hittat ett annat sätt att ta sig ut :(

Morötterna
2019-03-12 09:42
#8

#7 kan det inte vara så att han lyfter på kompistgallren för att ta sig ut?

Arcade-Foodie
2019-03-12 09:51
#9

Kompost gallret är förankrad med träbitar som är ner slagna i gräsmattan, fast häftade till uteburen vid vissa sidor och tegelstenar så den inte kan flyttas. Så den går inte att flyttas i allafall inte av en kanin, annars skulle lilja lyckas flytta gallret. Hon lyckas till och med öppna vissa dörrar i huset, när hon kommer in men hon har aldrig lyckas ta sig ut ur hagen. Bara Toste tar sig ut.

[Svea&Sabina]2
2019-03-12 13:39
#10

Sitt och kolla på kaninerna när dem är i hagen så får du reda på hur dem rymmer :)

Arcade-Foodie
2019-03-12 16:07
#11

Haha, har försökt att se hur han tar sig ut. Men han håller sig i hagen då. Det är först när man vänder ryggen eller inte kollar så smiter han xD Typ imorse kollade jag till honom 6 gånge underbar 4 timmar. Då var han i hagen, åkte bort och kom hem 40 min senare och då var han utanför hagen och sprang.

[Svea&Sabina]2
2019-03-12 16:37
#12

#11 Sitt vid fönstret och kolla. Han vill nog inte rymma när han ser dig.

anonympajas
2019-03-13 08:13
#13

Min kanins Hage är hela våran gård + vedbod (typ 8m alla sidor). Hon rymmer inte efs den är stor och hon kan röra sig och äta o gömma sig. Så mitt tips? är att ha en stor Hage där kaninen kan springa o leka, inte ha en Hage på typ 10 kompostgaller, det är alldeles för litet!!

Annons:
Morötterna
2019-03-13 08:31
#14

#13 det är inte alls ”alldeles för litet” alla bor inte på en gård. Tror alla gör så stort dem kan. Såklart ska det vara så stort man kan men alla har inte möjligheten att låta kaninen springa fritt.

Arcade-Foodie
2019-03-13 09:54
#15

#13 Min Hage av kompostgaller är b: 2,1 m och l: 3,5m, så de har 7 kvm Hage, största buren i hagen är minst 2 kvm. Tycker min Hage är okej för mina kaniner, men när jag har tid så låter jag den ena springa lös på tomten i några timmar under uppsikt och under sommaren får kaninerna springa lös inomhus i hela huset, när de har sommarpäls. Kan göra så hela min baksida blir en Hage men då har jag problem med fåglar, speciellt skatorna som gillar att bråka med kaninerna. Bor inte alls på en gård, är väldigt många som inte gör det och äger kaniner. Bor i ett kedjehus vilket innebär att husets väggar är kopplade med grannarnas hus. Har planer att göra hagen större till sommaren, efter jag sommarjobbat, och möblera om på baksidan men detta är en projekt som kommer ta tid och pengar, vilket jag inte har just nu. Då jag står för alla kostnader själv, låter inte mina föräldrar betala något. Så alla kostnader för mina kaniner tar jag hand om, vilket blir svårt att få ihop när man studerar och inte tar studielån. Så min budget och möjligheten att göra det bättre går inte ihop med alla utkostnader jag måste först tänka på. Veterinärkostnad: Planer för nästa månaden. Vanlig undersökning för att se alla mår bra, 2 kaniner ska jag ta och kolla på. Vaccinering av alla mina 3 kaniner, de behöver vaccineras för både kaninpest och gulsot. Så blir två sprutor. Foder/ strö: kostar mellan 500-1000kr i månaden Vid slutet av månaden är alla mina pengar borta, då jag behöver köpa studiematerial, betala månadskort och räkningar. Kanske sker att någon hundra lapp blir över men då läggs de pengarna i budgeten till kaninerna. Mina kaniner går alltid före och jag prioterar mer deras saker än vad jag själv behöver. Så blir väldigt svårt att få en jättehage till kaninerna, när jag saknar pengarna till det :)

[Svea&Sabina]2
2019-03-13 13:37
#16

#15 Kostar det pengar att ta med kaninerna för en undersökning för att se om alla mår bra ?

[Svea&Sabina]2
2019-03-13 13:40
#17

#15 Jag har samma. Jag går första året på gymnasiet och lägger först pengarna på kaninerna. Hö, halm, spån och pellets kostar 450kr varje månad. Resten av 750kr har jag till mig själv, men brukar köpa saker till kaninerna som behövs. Denna månad måste jag köpa akitaskålar och en ny toalätt till honorna. Jag ska även till veterinären med min ena hona för att kolla hennes klo, så det lär kosta pengar.

Arcade-Foodie
2019-03-13 13:52
#18

#16 kostar minst 700 kr att göra en vanlig veterinärundersökning, kolla tänderna, lyssna på hjärtat mm. Gör det för att kolla tänderna är fina och att de är friska.

Arcade-Foodie
2019-03-13 13:54
#19

Men den kostnaden beror på vart man bor, men för mig är det den lägsta priset jag kunde hitta.

Upp till toppen
Annons: