Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1223 ggr
Wilma.frågor
3/1/19, 1:06 PM

Para?

Hej! Jag vill para min kanin hane! Han är 4 år gammal! Är han för gammal? Hur ska jag kontakta någon och vad vill den personen som parar de ha för någonting? En stamtavla? Jag vet ingenting om det här men har sökt runt lite! Jag vill behålla en av ungarna!

Annons:
Morötterna
3/1/19, 2:14 PM
#1

Snälla! Läs på! Det är inte bara Att ta en kull fast det inte är din hona. Du ska hitta en hona som passar din hane inte bara först bästa. Varför ska du ens para den? Det är inget skäl att det är kul eller liknande. Om du är minderårig MÅSTE dina föräldrar va med till 100%

Wilma.frågor
3/1/19, 4:07 PM
#2

Så här ligger det till att mina föräldrar är 110 % med på det här! Jag lät väldigt okunnig i frågan men har sökt på mycket! Jag har ett intresse av kaniner och skulle vilja ha en till kanin (i ett annat rum) eftersom att min kanin går fritt i lägenheten (har en bur som står uppe) skulle helst vilja att det är min kanins unge men om det inte är bra för honom så parar bag honom naturligtvis inte!

Morötterna
3/1/19, 4:47 PM
#3

#2 ja, du lät sjuukt okunnig.

Wilma.frågor
3/1/19, 5:12 PM
#4

Ja! men är glad att du är erfaren och kan lära mig:) Jag är inte så bra på att ställa frågor helt enkelt! Vad tycker du jag ska göra? Para honom eller inte?

Wilma.frågor
3/1/19, 5:12 PM
#5

Ja! men är glad att du är erfaren och kan lära mig:) Jag är inte så bra på att ställa frågor helt enkelt! Vad tycker du jag ska göra? Para honom eller inte?

Arcade-Foodie
3/1/19, 5:21 PM
#6

Din hane är inte för gammal för att para, det gäller mer för honor med åldern men inte för hanar. Hade en hane som blev pappa när han var 7 år, gjorde det när jag var liten då en person höll på med kelavel och ville låna en hane med bra temperament. Min hane hade då lyckats charmat personen. Jag behövde inte tänka på något då, jag bara lånade ut min hane och inget annat. Men när det kommer till Avel är det mycket att tänka på. Speciellt för de som äger honan och allt ansvar som ingår och deras planer. Finns ju så himla många kaniner som letar efter nya hem.

Annons:
AmandaEkegren
3/1/19, 7:28 PM
#7

Jag hade inte erfarenhet av kanninavel när vi tog en kull på vår kaninhane, jag visste bara att han är väldigt trevlig, social och frisk - och jag ville ha en unge från honom när jag flyttade. Jag kontaktade hans uppfödare, som kunde ta en titt på hans stamtavla, och tänkte ut en hona som kunde hjälpa honom (hans första PARNING, och han var redan 6år). Honan bodde hos oss i ett par veckor, och  fick sedan åka tillbaka och föda hos uppfödaren. Det fungerade bra, och ungarna fick hem genom uppfödaren. Alla utom lilla Luna - som bor med mig ^^

Det är en lösning som fungerade bra för oss. Uppfödaren visste vilka gener han har och jag visste vilket temperament han har - och utifrån det kunde vi komma överens om en lämplig hona. Men jag hade aldrig tagit en kull om inte honan kunnat åka tillbaka till uppfödaren när hon blivit dräktig. Uppfödaren har många års erfarenhet. Man måste kunna hantera alla situationer som kan uppstå. 

Så det kan vara ett alternativ. Men då måste du vara beredd på ett nej. Även om du älskar din hane är det inte säkert att han har "det där extra" som uppfödaren letar efter. Har han någonsin haft några hälsoproblem? Är han lättstressad? Alla sådana negativa saker måste du berätta i så fall.

Wilma.frågor
3/1/19, 7:52 PM
#8

Han har inga problem och bor i min lägenhet fri med vår hund! Han slickar på mig varje dag och hoppar upp och ser på tv med oss

Wilma.frågor
3/1/19, 7:53 PM
#9

Han kollar inte på tv men han sitter iallafall bredvid mig ;D

Linnea777
3/2/19, 4:23 PM
#10

Det verkar inte som att du har något syfte med din kull förutom att du vill ha en kaninunge ur kullen. Vilket inte är något syfte! Det finns så många kaniner som redan letar efter hem och varför då sätta flera kaniner till världen utan ett syfte??

Morötterna
3/2/19, 4:29 PM
#11

undrar också VARFÖR du ska ta fram nya kaniner till världen när du inte har ett RIKTIGT syfte. Att ”jag vill ha en unge från honom” är INGET syfte med kullen om ni får 9 ungar.

Lona
3/2/19, 5:03 PM
#12

TS, får jag fråga hur gammal du är? Även om dina föräldrar är med på det hela till 100% och egentligen är de som har det faktiska ansvaret så är det ju din kanin.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wilma.frågor
3/2/19, 6:07 PM
#13

jag vet att det här låter helt korkat men skriver det ändå! Min kanin är min bästa vän. Jag fick honom när jag fick min sjukdom. Han har hjälpt mig i alla tider, jag började tänka på hur det skulle bli när han går bort, hur mycket jag kommer att sakna honom osv, därför ville jag alltid ha en del av honom med mig, genom att para honom och köpa en av hans ungar. Men jag har tänkt igenom allt, jag och min familj skaffar ingen till kaninunge! Ingen kanin kan ersätta min kanin för mig. Tack för alla tips? osv och hoppas på att ni får en bra vecka!:)

Annons:
Morötterna
3/2/19, 6:17 PM
#14

Bra beslut

Wilma.frågor
3/2/19, 6:43 PM
#15

Tack!

Calcifer
3/2/19, 6:55 PM
#16

Det är nog ingen här som tycker det är korkat att se sitt djur som sin bästa vän. Mina katter är mina bästa vänner och jag skulle göra allt för dem. Men det är också bra att du gjort valet att du inte ska ta en unge från din kanin av den anledningen, oavsett släktskap så är det inte så enkelt att ersätta ett djur med ett annat. Den dagen du kanske är redo att skaffa en ny kanin efter att din nuvarande gått bort ska du se att oavsett om den är släkt med tidigare kanin eller inte kan du finna en ny fin vän i han/hon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Wilma.frågor
3/3/19, 11:47 AM
#17

Tack!:)

Kanin.älskaren
3/12/19, 3:58 PM
#18

ville bara säga att kaninen kan få rätt så många ungar så du kommer kanske inte bara få en

Upp till toppen
Annons: