Annons:
Etikettallmänt
Läst 827 ggr
Melden
2019-02-25 20:49

Har inte råd

Har så himla länge velat skaffa en till kanin sen min första kanin dog när jag var liten. Älskar verkligen dom och tycker de är fantastiska kompisar att ha. Men jag får bara 400kr i månadspeng och vill ju kunna köpa annat för mina pengar och inte bara hö, spån och grönsaker. Så får vänta tills jag flyttat och börjat jobba så jag har råd med en fin liten fluffig kompis. :)

Annons:
tlover
2019-02-25 20:56
#1

Under tiden som du väntar på högre månadspeng så kan du studera örter och växter som är bra för kaniner och lära dig att skörda och torka dessa, då kan du dra ner på "grönsakerkontot" helt om du lär dig mycket. Du kan också spara så att du har en buffert, både till flytt och kanin Lycka till

l'm back

Linnea0001
2019-02-25 22:14
#2

En sak som jag gör är att odla blast. Skär av toppen på moroten dör de förut suttit blast. Sedan lägger du ner den i en låda med vatten men täck inte hela biten. Om ett par dag har du mat till kaninerna😅 då drar man ner på pengarna. Går även att ta det hårda/roten på kål och sätta i vatten så växer den upp igen. Bara ett litet tips

Twix*
2019-02-26 09:34
#3

Det finns mycket gott du kan plocka in om vår/sommar och torka för att sedan ge som goda nyttigheter under vintern, helt gratis!😉http://kaninmagazinet.se/2012/june/torka-vaxter.html

När du tillslut skaffat din kanin så kan du hålla ögon öppna efter lämpliga grönsaksrester från köket att ge som tex morotsskal, roten från salladshuvudet osv, både ekonomiskt och miljövänligt. Det finns många liknande saker du kan snåla på utan att det påverkar kaninen negativt .

-Aida-
2019-02-26 10:01
#4

Håll koll efter ställen där gräset växer högt och vilt om du har tillgång till det under sommaren, plocka ica kassar fullproppat så har du gratis mat till kaninen hela sommaren. brukar finnas runt åar eller delar av en skog. Du sparar enormt med pengar på viltvuxet.
Kaniner måste inte heller ha pellets, så där spar du lite till.

[Svea&Sabina]2
2019-02-26 12:01
#5

Jag fick 300kr i månaden av mina föräldrar när jag var 13 år, men sen frågade jag om jag kunde få hela barnbidraget i månaden (1 200 kr) men då fick jag köpa mina egna kläder och sånt jag ville ha som var onödigt enligt mina föräldrar. Jag har fått hela barnbidraget i flera år och det är skönt att kunna betala 400kr i månaden för mina kaniner och ha resten själv :) Fråga dina föräldrar om du kan få hela barnbidraget och att du betalar dina kläder och saker själv. Barnbidraget använder föräldrarna för att kunna köpa saker till sina barn och om du ska få hela barnbidraget själv i månaden måste du betala dina saker själv.

lydisleon
2019-02-27 10:00
#6

Det går ofta att dra ner på kostnaderna, jag lägger max 100 kr i månaden på min kanin och hon är ändå rätt stor (tysk jättescheck). Då köper vi spån och pellets i storpack som räcker flera månader och hö billigt från en bonde i närheten. Grönsaker kostar inte heller speciellt mycket, jag brukar bara ge henne av det som vi ändå har hemma. På sommaren kan man ju också komplettera kosten med färska grenar, gräs, örter etc.

Annons:
CamillaS
2019-02-27 20:14
#7

Det som ingen tar upp i tråden också är att det faktiskt inte räcker med 400kr i månaden. Man måste tänka steget längre än så. T.ex om kaninen blir sjuk, vem betalar då veterinären? En buffert bör även finnas för oförutsedda avgifter. Visst, det är bra om man har föräldrar som gladeligen tar på sig den summan den dagen det händer något.
Men, är dina föräldrar av den sorten som inte vill betala några veterinärbesök så måste du antingen spara så att du har råd med det eller vara helt säker på att någon annan kan betala.

Förlåt om jag kanske förstörde stämningen lite nu. Jag hoppas att ni även räknar in vet kostnaderna den dagen du bestämmer dig för att köpa en kanin. En olycka/sjukdom kommer så lätt!
Fick betala 4000:- när min kanin blev dålig i magen och fick åka in på akuttid. Gick inte att rädda honom dock.

[Svea&Sabina]2
2019-02-27 20:50
#8

#7 Självklart ska man ha pengar som man kan lägga på veterinärkostnader, men vi tänkte ta upp vad det kostar med kaninen i månaden :) Innan man skaffar djur ska man lägga undan/spara flera tusenlappar för att ha råd med kommande veterinärbesök

[Svea&Sabina]2
2019-02-27 20:50
#9

(Om det behövs)

Upp till toppen
Annons: