Annons:
Etikettallmänt
Läst 919 ggr
[Svea&Sabina]2
2019-02-23 09:17

Föräldrar matar kaninerna

Hej! I flera år har jag lidit av att mina föräldrar ger mina kaniner morot, äpple och knäckebröd flera gånger i veckan. Jag har sagt till dom i två års tid men dom fattar inte. Dom säger ” du ger aldrig dina kaniner godis, så därför ger vi dem”. Men jag kan inte ge mina kaniner godis för jag vet att mina föräldrar ger flera gånger i veckan och då får dem för mycket. Mina föräldrar fattar inte att dom inte får mata mina kaniner för då kan aldrig jag mata dem. Deras argumentation är ”du ger aldrig dina kaniner godis, så därför måste vi ge dem” MEN dom fattar inte att jag inte kan ge mina kaniner godis eftersom mina föräldrar ger flera gånger i veckan. Dom säger att om dom slutar ge mina kaniner godis så kommer dem aldrig få av mig. Om mina föräldrar skulle sluta mata mina kaniner hela tiden så hade jag matat dem en gång i veckan, men mina föräldrar fattar inte det. Åhhhh jag blir så trött på det här!! Mina föräldrar fattar ingenting, vem är det som är barn? Ge gärna tips? på argument jag kan använda mig av :D

Annons:
Morötterna
2019-02-23 09:44
#1

Om dem gillar kaninerna kan du ju säga att om ni inte slutar så måste bi omplacera dem för att ni inte kan tahandom dem? Har själv alldrig haft detta problem, min mamma brukar ibland ge 1 morot (liten) att dela på eller lite pellets som dem får ”söka” efter men förut gav hon dem 1 morot (liten) i var och då sa jag till henne och förklarade varför morot inte är så bra, då slutade hon och ger bara nu ibland till dem. Då är det en att dela på. Men förklara för dem och säg konsekvenserna. Du hade ju en gammal tråd om exakt samma sak, förstår att du kanske inte hittar den men där kanske det finns något? Lycka till :)

[Svea&Sabina]2
2019-02-23 10:14
#2

#1 Tack för svar! Jag minns inte vad mitt konto eller inlägget heter

Arcade-Foodie
2019-02-23 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är något som aldrig kommer slutas, själv matar mina föräldrar min innekanin varje dag. Tack och lov är det små bitar som en skiva morot, liten bit knäcke och aldrig stora bitar som det var förr. Ute kaninerna får bara en morot, knäcke eller äpple i veckan från min pappa. Förstår inte varför de hela tiden vill ge godsaker. Min pappa brukar ge godsaker till min innekanin när han själv sitter och äter. Då är min kanin alltid bredvid eller under stolen eller sitter på min pappas fot och tigger, vilket slutar med att han får något. Bästa är väl att försöka sätta upp regler och argument till varför de inte får mata eller som jag har gjort att det bara få vara små bitar. T.ex. en halv gurka skiva, en small skiva morot osv. Det är bättre än stora mängder. På bilden kan ni se hur min kanin sitter och vaktar min pappa.

Namiko
2019-02-23 12:44
#4

Kan du ge dom tips? på nyttigt godis att ge istället? Sluta med knäckebröd, morot och äpplen och istället köpa hem ett knippe persilja tex som dom får ge av. Det är nyttigt för kaninerna, något dom brukar bli helt galna över och då behöver du inte oroa dig över att kaninerna får för mycket onyttigheter samtidigt som familjen får fortsätta skämma bort dom.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

-Aida-
2019-02-23 15:19
#5

Ta lite örter du hittar i butiken, mosa pellets i vatten och blanda ihop till en smet, lägg en matsked på bakplåtspapper och tryck till så de blir en platt kaka, 75 grader i 1 timme, vänd på dom efter halva tiden, lägg dom i en butt som de står kanin godis på och förklara att detta är kanin godiset de får ge istället, så får dom illusionen av godis om de nu måste ge.

[Svea&Sabina]2
2019-02-24 20:14
#6

Tack för svaren! Jag har sagt till mina föräldrar att dom inte får mata mina djur, men jag vet att dom kommer fortsätta. På vintern går mina föräldrar inte lika ofta ut till kaninerna, men på sommaren matar dom kaninerna flera gånger om dagen. Blir så trött

Annons:
Morötterna
2019-02-24 20:25
#7

#6 vad har du för konsekvenser för detta? Vet dina föräldrar om dem? Dem kanske slutar när dem fattar vad det kan leda till.

[Svea&Sabina]2
2019-02-25 07:00
#8

#7 jag har sagt till mina föräldrar varje dag i två år, så dom vet konsekvenserna

Morötterna
2019-02-25 07:23
#9

#8 men om du gör det i 2 år, tror dem verkligen att konsekvenserna kommer ske?

AmandaEkegren
2019-02-25 14:58
#10

Det låter som ni hamnat i lite moment 22, du ger inte för att de ger, de ger för att du inte ger… Testa att säga något liknande detta: ”Jag har lagt upp en plan. Från och med *valfri dag* kommer jag mata kaninerna utifrån ett schema/en diet - så då vill jag inte att ni matar något utöver detta” Då slipper ni gå och vänta på varandra, att någon ska ändra sig. Kan vara värt ett försök?

[Svea&Sabina]2
2019-02-25 17:00
#11

#10 Jag har sagt att jag ska mata kaninerna på söndagar och att dom inte får mata kaninerna igen, förutom när jag godkänner.

Morötterna
2019-02-25 17:28
#12

#11 vad menar du? Asså att dem får mata alla dagar förutom söndagar?

JessicaOlin
2019-02-27 16:34
#13

frukt och knäckbröd tycker jag att kaniner ska få nån gång i veckan

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
Upp till toppen
Annons: