Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 933 ggr
roonilwazlib3
2/22/19, 3:56 PM

Sätta ihop vuxen kanin m unge

Hej! Jag har nyligen skaffat en liten dvärgvädurhona på snart 3 månader och planerar att försöka sätta ihop henne med min nu ca 10 månader gamla, så gott som fullvuxna, kastrerade hane. Har tidigare bara satt ihop vuxna kaniner med varandra så är lite tveksam på vd som är bäst att göra. Jag har hittills låtit henne springa runt på golvet med honom instängd i sin bur så de kan sniffa på varann genom gallret, de har varit rätt lugna, men då hon kommer ända fram till buren börjar han bita och krafsa i gallret som sjutton, han morrar även ibland, men stampar inte eller något liknande. hon verkar inte rädd för det och hon gör heller inget ”motangrepp”. Är ju ändå rätt väntat med lite bråk när de lär känna varann, men min fråga är om det är bäst att vänta med att sätta ihop dem tills hon är lite större och kan försvara sig eller om det är bättre att sätta ihop dem nu.

Annons:
-Aida-
2/23/19, 9:04 AM
#1

Lägg ut många saker på golvet de kan utforska, lägg ut massor med hö och gömmor de kan sitta i, då kan de lära känna varandra medan de gör annat samtidigt. Galler får en att känna sig tryggare med möten men ofta har de negativa effekter bara för de kan inte agera naturligt med galler mellan, de kan leda till frustration mellan djuren, distraktioner är bara bra när nya djur träffas första gången.

cissi_1993
2/25/19, 11:38 PM
#2

jag har precis satt ihop mina två små en hona på snart 2 år och en kastrerad hane på 6 månader. detta gick jätte bra men som ovan skriver mycket hö och gömmor jag körde på gömmor med 2 utgångar så kartonger med minst 2 hål och tunnlar osv. 

nu är ju också mycket upp till kaninerna och hur dom är som personer för mig var det en (honan) som på en gång visade sig dominant och hanen som la sig ner och lät henne visa sin dominans. Trodde då att det var han som skulle vara mest stressad av ihopsättningen men det är hon konstigt nog 🤔 så lugnar hon sig inte snar så  blir hon också kastrerad. 

tänker att din hane kanske inte gillar att ha andra kaniner i sitt revir så om dom träffas på en neutral plats slipper du kanske detta.

[Avenbok]
2/26/19, 5:38 PM
#3

Jag släppte ihop mina två första kaniner när hanen var 1 år och honan 9 veckor. Det gick jättebra och blev inget bråk alls. Dom levde lyckliga i 4 år, sen dog honan av sjukdom. Då fick hanen en ny jämngammal kaninkompis. Och det var lite svårare att släppa ihop dom. Så jag tror att en vuxen kanin lättare accepterar en unge som ny kompis, än en vuxen kanin.

Upp till toppen
Annons: