Annons:
Etikettallmänt
Läst 1133 ggr
kaninalskaren06
2019-02-18 22:12

Hur ska jag övertala min mamma att få kanin?

Jag är en tjej på 12 år som jätte gärna vill ha en kanin. Jag har haft en hamster innan. Jag har sagt att jag ska ta hand om kaninen varje dag, ge den massa uppmärksamhet, ge den mat varje dag, köpa dens bur osv. Min mamma har sagt ” Jag har inte sagt ett nej ” och det är ju ett bra tecken ;) Skulle ni kunna komma med förslag? Tack på förhand! (Min mamma tror att det kommer sluta med att hon får ta hand om den och att jag tröttnar, men det kommer jag inte! Har läst på massa om kaniner, raser, mat, bur osv! )

Annons:
Malin.s
2019-02-18 22:19
#1

Läs på mycket fakta om kaniner,även fast du redan har gjirt det, din mamma kanske blir intresserad.

Arcade-Foodie
2019-02-18 23:01
#2

Det kan även hjälpa att hyra en kanin och se hur det går och känns. Så kan du visa din mamma att du menar allvar. Men du kan själv pröva på och känna hur du tycker. Eftersom hon inte har sagt nej för att skaffa.

Morötterna
2019-02-18 23:10
#3

Din mamma bestämmer, tyvärr. Du är bara 12, låt det ta tid. En kanin för en bindande, du kan inte åka bort över 1 dygn sådär. Men ni kanske kan ha sommarkanin?

[Svea&Sabina]2
2019-02-19 14:35
#4

Jag började med att hyra kaniner över sommaren för att visa mina föräldrar att jag kan ta hand om kaniner, men sen skaffade jag inte kanin på 5 år och nu är jag 16 och har tre egna kaniner :) Jag läste på om kaniner flera timmar om dagen i 3 månader och läste samma sak om och om igen. Jag berättade för mina föräldrar om allt jag läst och tillslut fick jag :)

waijiu
2019-02-19 17:24
#5

berätta till exempel när du och dina föräldrar äter ksk frukt på kvällen då kan du då säga visste ni att kaniner kunde äta äpple? eller någon annan frukt de kan äta. jag har själv haft 2 kaniner och de gick bort 2 år sedan så jag har glömt lite så jag läser jätte mycket själv.

Sasha W
2019-02-20 08:25
#6

Du är 12…. är du verkligen redo att ha en kanin när du är 24? För kaniner kan bli över 12 år och låt oss säga att du flyttar hemifrån när du är 18, då kanske du ännu har minst 6 år kvar, och du vet inte om du isf kommer ha plats med kanin i det hemmet, speciellt när du blir tonåring, när man blir tonåring förändras jättemycket, ofta ens intressen. Jag vet att det är kul och spännande nu men som 12åring har man ingen koll på vad som faktiskt lär händer om 12 år. Hur hade du tänkt att den ska bo? Inne eller ute? Vart ska du få tag på bra hö? Har du koll på vilket hö som är bra? Har du koll på vilken uppfödare du ska köpa från? Och Vilken ras? du hade tänkt dig? Hade du tänkt på vad du ska ha i botten på buren? Dessa frågor ställer jag inte för svar utan för att du som 12 åring ska tänka efter hur mycket du egentligen vet om kaniner. Just nu kommer du tycka jag är dum men om 4-5 år kommer du förstå vad jag menar….

Annons:
Morötterna
2019-02-20 08:58
#7

#6 bra skrivet :)

Namiko
2019-02-20 09:15
#8

Istället för att bombardera din mamma med försök att övertala. Eftersom hon inte har sagt nej, varför inte fråga henne vad hon vill/behöver innan du får en kanin?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Wilda11
2019-02-20 10:48
#9

Visa att du kan mycket om kaniner (läs på) Ni kanske kan börja med en kanin att låna över sommaren?

Nea00
2019-02-20 13:38
#10

Man måste verkligen tänka igenom innan man skaffar kanin. Det är faktiskt mycket mer jobb än vad man tror och det kräver väldigt mycket tid. Tänk igenom alla konsekvenser och fördelar med en kanin. Vad gör du om kaninen blir sjuk, vem betalar då? Vad gör du om du tröttnar på kaninen? 

Ibland kan man få som ett "ryck", att man helt plötsligt blir intresserad av ett djur. Så vänta ett tag till för att se att du verkligen ÄR intresserad av en kanin.  Det krävs också ganska mycket kunskap att ha en kanin, dem är mycket bra på att dölja om dem är sjuka och om dem har smärta.

Sedan så är inte kaniner det rätta djuret för alla.

Men annars så ska du visa din mamma att ta ansvar och verkligen ha en kanin. Låna böcker från biblioteket och läs på så att hon verkligen ser att du vill ha en kanin :).

[EM_L]
2019-02-20 20:50
#11

Kaniner kräver mycket mer än man tror. Många oerfarna tror att man bara kan slänga in en morot till kaninen och sedan ta ut kaninen när man känner för det.

Läs på mycket och under en lång tid. Känn ifall ditt intresse för att ha kanin fortfarande håller om kanske 2-3 månader? För man kanske får ett sug efter ett djur en månad och sedan nästa månad så tänker man "Nej, det lät inte så kull i alla fall"

För flera gånger så har ett intresse för att djur svalnat rejält.

Vad ska du göra om kaniner blir sjuk? Vilken veterinärklinik ligger närmast och har bra veterinärer för smådjur? Kan du BETALA ifall du är tvungen för veterinärskostander? Vilken ras?? Har du plats för en kanin? (En kanin kräver mer plats än man tror)

En bra sida som jag brukar spana in då och då=)

http://kaninmagazinet.se/

Morötterna
2019-02-21 08:22
#12

Min mamma ångrar nästan att hon lät mig skaffa 2 kaniner. Eftersom det kostar mer än vad vi trodde, tar mer plats och så har jag byggt ett intresse för hoppning så vi har några hinder hemma, mamma är inte jätte glad över det. Och så har min syster tappat intresset nästan helt så det är jag som aktiverar, fixar vatten, städar osv. Men där hjälper min mamma mig. Och nu har jag dock gips och kryckor så kan inte göra nånting förutom enklare sakerna. Såklart gillar hon dem också. Tänk igenom det, dina föräldrar ska inte bara ge sig. Dem ska också ha ett intresse. Om dem inte vill nu så är det bara så, tråkigt men sant. Istället för att tjata borde du lägga det på is ett tag, typ 3-5 månader. Då kanske dem frågar om det istället för att du frågar. Eller så frågar du efter några månader och då förstår dem att du inte har tröttnat.

AmandaEkegren
2019-02-21 11:43
#13

En sak som känns väldigt långt borta, men som jag kom på nu förra året. Vi skaffade kanin när jag var 11, och han mår fortfarande bra. Nu i höstas började jag på universitet, i en annan stad. Stampe har bott ute hela livet, och kunde därför inte flytta med mig. Om inte mina föräldrar och min syster hade kunnat ta över hade jag antingen fått vänta tills han gick bort med att börja plugga eller att omplacera. Även om det är en innekanin så kommer de flesta studentboenden inte acceptera pälsdjur.

Annons:
Oklartliv123
2019-02-22 08:59
#14

Innan du försöker övertala din mamma måste du tänka igenom om du är redo för att ha kanin. Det är inte najs i alla stunder. Jag fick min första kanin nät jag var 10/11, alldeles för ungt. Hon var otroligt aggresiv och ofta skendräktig?. Det var inte förns jah blev 12/13 som jag började träna henne för att få bort aggressionerna. Då blev hon jätte fin men tyvärr gick hon bort förra året. Även min nuvarande hane är speciell, väldigt skygg. Så du kan inte tro att du kommer få en snäll lite kanik som bara käkar morötter. Kaniner har egna viljor som vi måste ha respekt för. Är osäker på om en 12 åring skulle kunna träna en aggresiv kanin utan att själv blir rädd.. Nu säger jag ju inte att din kanin kommer varavaggresiv men man ve t aldrig

[Avenbok]
2019-02-22 15:30
#15

0# Om din mamma är rädd för att du ska tröttna på kaninen/kaninerna, fråga om du får skaffa en äldre kanin eller ett kaninpar. Jag ser bara fördelar med att skaffa äldre kaniner, då kan du välja en individ som passar dig och som redan är rumsren och väluppfostrad. Och om du skaffar ett par (en kastrerad hane och hona) som bor ihop så slipper du det jobbiga med att släppa ihop dom. Ska du ha kaninerna ute eller inne?

Kanin.älskaren
2019-03-12 16:15
#16

är du verkligen är redo? Har du plats? Har du tid? Låter din mamma dig köpa det som behövs? Kommer du kunna betala allt? orkar du kela med dem nästan varje dag? kommer du tröttna när du blir äldre? Vet du vad dem äter? Vet du hur mycket dem dricker? vet du hur stor yta dem behöver? vet du vart du ska köpa ditt hö och halm? kommer du tappa intressen? Lxm en kanin kan leva upp till 11 år eller mer. Så hyr en kanin ist och se hur det går. Tänk så tappar du bara intresset helt efter 2 år?

[Svea&Sabina]2
2019-03-12 16:44
#17

#16 ”kela varje dag” Det är nog det enda barn tänker på. Haha Men om kaninen ska bo utomhus orkar oftast inte barn gå ut. Jag tänkte köpa en kanin i höstas och vi åkte och kollade på den. När vi kom fram såg vi att kaninerna hade vattenflaskor som var frysta och dem hade ingen utsikt utan fick kolla in i en vägg. Kaninerna verkade inte ha en Hage heller eftersom föräldrarna inte var så insatta och pappan visste inte ens att kaninerna skulle säljas. Barnen visste inte ens vilka kön det var på kaninerna och mamman verkade inte heller erfaren. Så är det nästan alltid när barnfamiljer har djur. Föräldrarna köper djur till barnen och när barnen lessnat efter 2 månader så får kaninerna sitta ensamma i sina burar. Om mina framtida barn ska ha djur så ska jag se till att fixa vatten, mat och ta ut dem. Jag kommer tänka som om det var mina kaniner när barnen inte orkar ta hand om dem. Föräldrar skaffar oftast djur till barn som inte bryr sig om djuren eller kan någonting om dem. Nu säger inte jag att TS är oerfaren, men tänk alltid på att djuren är föräldrarnas ansvar när barnet tröttnat. Föräldern ska kunna mer om djuret än barnet.

Eee321örn
2019-03-19 15:05
#18

Jag skrev ner en lista med alla fördelar till att skaffa kanin och sa att jag kunde köpa kaninen från blocket. Då blev de billigare för kaninen och buren blev de bara 1ooo kronor. Medans bara buren kostar 2ooo på DjurMagazinet

[Svea&Sabina]2
2019-03-19 17:15
#19

#18 Bra!

Morötterna
2019-03-19 19:34
#20

#18 om jag var du skulle jag inte skaffa en egen kanin först, bättre att hyra eller ha på foder. Nu tillexempel kan jag inte rasta, ge hö, byta vatten eller städa till mina kaniner, min syster har tappat intresset på kaninerna och mamma är inte sjukt intresserad. Om det inte vore för min mamma skulle jag behövt akut sälja/lämna ut mina kaniner på foder. Tänk på att du är ung, om din mamma inte vill ha kanin ska ni inte ha kanin. Tänk om ni måste till vet? Hur tar du dig dit då? Vem betalar om det blir dyrt? Vem betalar mat, spån, hyr plats om ni åker bort? När du blir äldre kommer du kanske inte ha tid för kaninen, vad händer då? Är själv 12 år, jag och min syster fick kaninerna när vi var 11. Då hade vi läst på med mamma om allt, letat efter Vilken ras? vi skulle ha, uppfödare, rast kaniner, bo yta, mat osv. Vi gjorde upp en plan med vad jag och min syster skulle betala. Vi har även försäkring och medlemsavgift i en klubb så det kostar extra. Lyckades övertala mamma, såklart är jag glad över att ha kaninerna men ibland ångrar jag mig så mycket då min syster helt tappar intresset med kaninerna, efter 1 år. Vänta tills du iaf kan tjäna pengar och vet med säkerhet att du kan ta dig till vet fast din mamma inte kan köra dig. Din mamma vill inte just nu, då är det bara så, även fast det är jobbigt.

Annons:
Morötterna
2019-03-19 19:36
#21

Ska såklart stå att vi läste på hur man rastar kaniner och hur mycket dem behöver av det.

Upp till toppen
Annons: