Annons:
Etikettallmänt
Läst 1041 ggr
Atlii
2/17/19, 12:21 PM

HJÄLP

Jag har en liten hane på 5 månader, han har bott inne under vintern och trivts bra. Men nu till våren/sommaren så vill mina föräldrar att han ska flytta ut, men jag vill inte att han ska flytta ut och på helt ensam. Så har funderat ett tag på om jag ska försöka övertala mina föräldrar att endå köpa en kompis åt honom. Vad tycker ni? Låta honom fortsätta vara inne och ha sällskap av mig, fast mina föräldrar inte vill, eller ska kag övertala de att köpa en kompis och flytta ut honom?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/17/19, 2:36 PM
#1

Min ena hane bor ensam och trivs. Kaninen måste inte ha en kompis om man inte märker att den vill det. Vissa kaniner klarar sig bra ensamma :) och på sommaren är man ju utomhus i stort sätt hela tiden så då får han sällskap

Arcade-Foodie
2/17/19, 4:35 PM
#2

Utekanin så bör de ha en kompis, tänk på vintern och alla timmar du inte är med dem. Jag själv skulle aldrig orka spendera en 1 timma ute i snön och gosa med kaninerna. Varje dag, har inte ens alltid tiden att kunna göra det. Om du skaffar en kompis behöver din kanin kastreras. Varför vill din familj inte ha kaninen inne? Finns det någon viss anledning till att de vill ha den ute istället :) Det är ju dina föräldrar som bestämmer, när man bor hemma ^^

Morötterna
2/17/19, 5:02 PM
#3

Kaniner klarar sig ensamma men behöver mer uppmärksamhet och aktivering. Och på sommaren kan du ju va ute med den. Så det skulle funka, men om du vill ha en kompis till honom är det ju en hona. MEN din hane MÅSTE vara kastrerad. Det funkar inte bara med att honan är det, och ha ALDRIG en hane med hane. På sommaren går det ju att va med den, men på vintern är det bra om en ensam utekanin bor inne om du inte kan vara med den mycket :) #2 TS skriver ju att kaninen bor inne på vintern? Så vad menar du?

[Svea&Sabina]2
2/17/19, 6:52 PM
#4

#3 Det finns massor med hanar som funkar tillsammans, kolla på hoppuppfödare :) Det står överallt att hanar inte ska bo tillsammans, men det funkar. Självklart bråkar hanar mer och är en stor risk, men det kan funka. Men om man är nybörjare och inte är erfaren ska man inte testa. Om man redan har en hane ska man ju skaffa en hona, men om man har två hanar så kanske det funkar. Jag skulle nog inte sätta ihop två hanar, men du ska inte säga ”aldrig”

Arcade-Foodie
2/17/19, 8:21 PM
#5

#3 Kaninen är 5 månader och det står inget om nästa vinter om den får komma in igen. Så tolkar det mer som om den blir ute så blir den helt ute. Och under vintern så blir det långa månader som är mörka och man kan inte exakt spendera 4-6 timmar med en kanin enkelt, när det är kallt. Vem som helst skulle känna sig ensam om man bara fick sällskap 1 timme om dagen under 24 timmar. Kaniner bor ju i ”flock” i det vilda och bygger band med varandra. Inte exakt flockdjur men de behöver sällskap. Så därför är det bättre att skaffa en kompis eller den inne. Men detta är vad jag tycker ^^

Upp till toppen
Annons: