Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1245 ggr
Sasha W
2/12/19, 9:35 AM

Dehär Med Sallad.....

Jag har sett många engelska youtubers ge sina kaniner sallad istället för pellets(eller en liten mängd), är detta typ jättebra eller mindre bra Att tillägga är att alla dessas kaniner är inomhus, likaså min

Annons:
Travis D
2/12/19, 9:56 AM
#1

Sallads blad är bra ibland, dock bör det inte ges varje dag om jag minns rätt.

Sasha W
2/12/19, 10:14 AM
#2

#1 Det är isbergssallad du tänker på, jag pratar om resten

Travis D
2/12/19, 10:26 AM
#3

#2 beror ju då på vilken sorts sallad du snackar om. Du menar grönsaker va? Som morötter m.m det är samma sak där. Kaniner äter inte morötter m.m i det vilda och är därför inte bra för dom att äta för mycket av. Men lite ibland gör ingenting men det börs inte ge för ofta/ för mycket.

novembre
2/12/19, 10:47 AM
#4

Jag har fått för mig att kaniner ska ha sallad varje dag, men de ska de alltså inte? med sallad tänker jag gröna blad, selleri och örter. (frukt och morötter ser jag som en liten treat ibland). 

Jag har också funderat på hur mycket sallad och grönsaker egentligen ska ge? Tycker det är jättesvårt att avgöra.

Twix*
2/12/19, 10:55 AM
#5

Det är garanterat inget som kaniner måste äta och inte heller varje dag, det finns "bättre" saker att ge dem. Kanske sk bladgrönt du menar ts?

Namiko
2/12/19, 11:28 AM
#6

#4 Bladgrönt är jättebra att ge varje dag, specifikt sallad är mindre bra (speciellt isbergssallad som är mest vatten). Örter, selleri, kål (introduceras långsamt) och andra gröna blad är supernyttigt. Jag brukar få blast från bland annat morötter och rödbetor som är utmärkt kaninmat (det är egentligen utmärkt mat för oss också).  På våren/sommaren brukar det gå att köpa morötter och rädisor med blast, då äter jag grönsakerna och blasten blir kaninmat.

Hur mycket man ska ge får man avgöra själv. Hö ska utgöra minst 80% av maten så du har upp till 20% av den mängd mat dom äter att fylla med grönsaker samt lite pellets och godis om du ger det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/12/19, 11:54 AM
#7

De på Youtube ger sina kaniner blandsallad i stor mängd varje dag för att kaninerna ska få den vanliga kosten istället för pellets. Jag anser att man kan ge bara sallad varje dag istället för pellets om kaninen inte tränar eller bor ute

Sasha W
2/12/19, 12:11 PM
#8

#3 nej absolut inte morötter och grönsaker, för mycket socker, jag pratar salladsmix, du vet? Babyspenat mmm #7 tanken är att han ska bo frigående i mitt rum

Sasha W
2/12/19, 12:13 PM
#9

#6 då är jag rätt ute! Längtar tills torsdag…

Mirriz
2/12/19, 8:21 PM
#10

Sallad och annat bladgrönt är ett väldigt bra alternativ! Här hemma har vi slutat helt med pellets eftersom deras magar inte är gjorda för det egentligen. I mängd brukar dem få ungefär två olika salladsblad. Fungerar jättebra och  våra kaniner bor i kaninstall med runt tio plusgrader. Vi brukar ge dem romansallad, ruccola, broccoli, paprika, salladskål, vitkål, grönkål & brysselkål mm. Kål är jättenyttigt och bra mat att ge men ger man kaninen kål ska man inte ge pellets eftersom kaninen då kan bli gasig  i magen för att kål måste nedbrytas snabbt genom tarmarna och pellets långsamt.

Babyspenat är rätt bra men ska ges i små mängder. Även färdiga salladsmixer är bra men dem brukar inte stå sig så länge och kommer ofta från andra sidor av världen.

Har du några fler frågor är det bara att ställa dem. Jag svarar gärna :)

Morötterna
2/12/19, 8:30 PM
#11

#10 vad kan man byta ut pellets till och hur mycket ska man ge av det 2ggr/dag. Mina väger 1,7kg samt 2,1kg.

Maleficum
2/12/19, 10:26 PM
#12

Groddar är också ett alternativ. Har själv gett min kanin groddar istället för pellets under stor del av sitt liv (nu får han dock pellets då han har svårt att hålla vikten pga ålder och sin sjukdom).

Han gilla främst linsgroddar så blev mest det men har även groddat korn och vete (är vanligare i andra länder och vanligare för större boskap och höns, går att söka på sprouted fodder så får man upp massa bra engelska sidor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mirriz
2/23/19, 12:35 PM
#13

#11 Pelletsen kan man byta ut mot olika sorters grönsaker (kål är nyttigast). Mina får ungefär 2-3 blad om dan för det är ju ändå höet som är det viktiga och det som de ska äta sig mätta på. Grönsakerna är mest till för att få i sig alla näringsämnen och vitaminer som de behöver.

Annons:
novembre
2/27/19, 11:09 AM
#14

#12 Visste inte att de kan äta groddar. brukar själv grodda. Kan de även äta groddar på mungbönor och krasse? Just nu har jag en krasseodling på gång och jag ska testa att grodda linser också. 

Apropå kål har jag inte vågat ge kål till mina kaniner. Den ena kaninen har varit gasig i magen då vi besökt veterinären redan vid 10 veckors ålder. När hon dricker vatten låter det som att hon får i sig mycket luft och tror det kan vara därför. 

Kan jag ge lite kål ändå tror ni? Kaniner kan ju inte fisa så jag är rädd att det blir värre.

Kaninälskaren Maja
2/27/19, 11:23 AM
#15

#14 Jag skulle inte ge kaninen kål om jag var du. Jag undviker att ge till mina då det är gasbildande och kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar. I små mängder går det bra men eftersom din kanin redan har problem med magen skulle jag inte riskera det. Det finns mycket annat nyttigt som man kan ge till sin kanin. 😃

novembre
2/27/19, 11:35 AM
#16

#15 tack för svar :) då låter jag bli. tänkte om det fanns så mycket näringsämnen, men de får äta annat istället :) 

Hur är det med morotsblast och rödbetsblast. är det också gasbildande? Tänkte odla lite i trädgården till våren :)

Maleficum
2/27/19, 8:17 PM
#18

#14 Mungbönsgroddar funkar också bra och kan inte se nån anledning till att krasse inte skulle funka (har dock aldrig gett just krasse själv men groddat allt möjligt annat och gett).

Att kaniner inte skulle kunna fisa är en myt. Men om ena kaninen har problem med magen redan så är det ju bra att vara extra försiktig och introducera saker i små mängder och öka successivt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: