Annons:
Etikettallmänt
Läst 1103 ggr
Sasha W
2/10/19, 9:51 PM

Frigående Innekanin

hur gör ni med frigående innekanin? hade tänkt skaffa kanin och med inspiration från youtube kanalen Lennon The Bunny hade jag tänkt ha en frigående, dock bara i mitt rum,

nu undrar jag på vad jag bör tänka på? vad kan vara farligt och vad ska man tänka på som första-gångs kaninägare?

hur är det för er med frigående innekanin?

vad bör säkras? var hittar man sladdskydd?

Annons:
Arcade-Foodie
2/10/19, 10:13 PM
#1

Kaninsäkra hela rummet, täck för små springor (svårt att komma åt kaninen) om du har en liten kanin, om det är en liten kanin kolla vart du går. Se till att din kanin inte kan komma åt plantor. Har en kanin frigående inne, jag har en tendens att stänga in honom i olika rum eller under diskbänken. Men när han vill gosa och söker uppmärksamhet så klänger han på en eller hoppar upp i sängen/soffan och lägger sig bredvid för att mysa. Från början bör kaninen inte vara frigående, starta först med ett litet område med låda och allt. Det blir kaninens egna säkra hörn och område. Blir också lättare att träna kaninen bli rumsren och senare öppna upp, när kaninen är säker och någorlunda rumsren.

Villekaninen
2/10/19, 10:43 PM
#2

Det finns en annan tråd som heter Kaninsäkra rummet,tips? där finns några få tips? du kan läsa 🙂

Sasha W
2/11/19, 1:17 AM
#3

#1 Tusen tack! #2 redan läst den… Vet nån var man får tag i sladd/kabel skydd? Bor på gotland så Ikea är inte en möjlighet…

AmandaEkegren
2/11/19, 6:28 AM
#4

#3 De flesta byggaffärer/hemafixbutiker har sladdskydd och lister. Bauhaus, Biltema, Claes Ohlson… Jag vet att åtminstone Claes Ohlson finns på Öster i Visby 😉 Kolla deras hemsidor innan vad du vill ha, och att de har hemma.

Sasha W
2/12/19, 9:18 AM
#5

#4 hittar inte på vakten Biltema eller Chlas Olsson….. kan du länka?

novembre
2/12/19, 10:40 AM
#6

tänk på att kaniner kan gnaga på tapeter också, mina har precis börjat med det. finns det en lös skarv är det förmodligen väldigt frestande :P 

det finns olika sladdanordningar och den jag gillar bäst är på Ikea, ser ut som ett rör och är enkelt att lägga i sladdarna. Det enda är att den är ganska tjock så den syns ganska mycket i rummet, men det beror ju på var man har den. Sedan finns spiralskyddet på claes ohlsson. den är också ganska bra, men inte lika rolig om man har lagt i många sladdar i spiralen och senare bestämmer sig för att ta bort en sladd. Tar lite tid att lägga i sladdar i ett sådant. Det finns även sladdlister som är praktiska om det går längs med väggen och det absolut snyggaste eftersom den knappt syns :) 

Det finns även en kabellåda för kontakter på både ikea och Claes ohlsson att köpa.

Annons:
Mirriz
2/12/19, 8:26 PM
#8

Börja med att ha din kanin i en del av rummet, dela in rummet med typ kompostgaller är smidigt för att få kaninen rumsren. Det är jätteviktigt och så otroligt mycket lättare, är det en kaninunge lär den kissa typ överallt. Då kan du ta bort kompostgallrena eller öka så den får större yta när den har lärt sig vart den ska göra sina behov. Ha mycket mattor på golvet så att kaninen kan använda ytan, ett tips? är också att lägga byggplast eller fuktspärrsplast under mattan ifall kaninen kissar på den så förstör det inte golvet.

Sasha W
2/12/19, 9:08 PM
#9

#8 införskaffade mig just en matta!

Upp till toppen
Annons: