Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 518 ggr
Oklartliv123
2019-02-08 17:52

Inför kastrering (konditonen)

Hej. Min rex hane på 3 år ska kasteras på påsklovet! Jag är väldigt glad för att det äntligen ska bli av men samtidigt orolig för att han inte ska klara av att bli nersövd.. Men tänker att om han har bra kondition och är tränad så borde det väl ändå gå bra? Men hur ska jag träna honom på bästa sätt? Provade hoppa bana med honom för ett tag sedan, men han fick typ panik av selen(?) så var tvungen att avbryta. Gick jätte bra att hoppa med sele i sommras men nu gick det inte alls, så tror inte jag vill använda selen något. Han lyssnar väldigy bra på komando så min tanke är att hoppa "löshoppning", både rakt och bana. Tränar det honom? Det går ju i hans egna tempo men det kanske tränar ändå? Idag var han tvungen att gå o dricka mitt i träningen för att det blev litw jobbigt, tror jag haha. Men har ni nåra andra tips? på hur ja kan träna honom?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-02-08 19:36
#1

Min hoppkanin (hane, 1,5 år) kastrerades igår och allt gick bra! Jag vet dock inte när han kan gå ut i sele och hoppa igen, så det behöver jag svar på. Sorry att jag lånar din tråd ;)

Villekaninen
2019-02-08 21:35
#2

Är din rädd för selen ska du absolut inte hoppa med den. Du måste selträna kaninen först annars ser den hoppning som världens värsta grej. Är kaninen överviktig? Isåfall måste du jobba bort det innan ni kan hoppa, hoppar en överviktig kanin kan frambenen ta skada och i värsta fall brytas. Förakt träna konditionen jobba i korta pass, gå upp för en trapa,gå några meter till buren och andra saker som är lite men inte för mycket ansträngande. När kaninen är färdig seltränad kan du på promenad och börja hoppa lite nätt. Svar på #1 du kan ta ut kaninen i Hage efter 2,5 vecka, hoppa kan du göra efter lite mer en en månad beroende på hur såret läker.

Oklartliv123
2019-02-08 22:00
#3

#2 tror att han inte trivs i h selen. Hade en bogsele i sommras men den är för liten nu när han har så tjock päls nu så den passar inte.. hehe. Han är ute i en Hage (typ 24×10 m) minst 3h per dag (han och honan måste samsas så därför kan de inte vara ute så mkt), där det finns ställen där han kan krypa, hoppa upp på grejer, gräva, äta av buskar och gå i djup snö. Så han borde väl inte vara överviktig? Han har typ ingen dubbehacka heller. Men tror ja fortsätter me löshoppbingen för det verkar funka bra och han älskar ju att hoppa så aa

Villekaninen
2019-02-09 14:39
#4

bara för att kaninen är i hagen tappar den inte fett 🙂 Tänk dig att ditt rum är din bur, du går ut i resterande av huset och går runt en stund, hur mycket vikt tappade du av det? Ville bara hjälpa dig men kör på som du vill. 😊

Oklartliv123
2019-02-09 14:55
#5

#4 men han är inte överviktig :) Jag har aldrig påstått han är är det utan det har du gjort, min kanin har en bra vikt och jag vill bara träna hans kondition och så han får mer muskler. :)

Oklartliv123
2019-02-09 15:00
#6

Jag ville bara ha tips? för hur jag kan träna min kanin så han klarar operationen. Han ör normamviktig och aktiv, springer i djupsnön varje dag och hoppar och leker i våran vedbod.

Annons:
Morötterna
2019-02-09 15:26
#7

Min kanin väger 1,7 kg, är en renrasig dvv. Hoppar med henne när det inte är för kallt annars hoppar jag inne. Hon bor inne så kan inte altid hoppa ute. :)

Upp till toppen
Annons: