Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1571 ggr
SiggeSoft
2/6/19, 7:53 PM

Prematura kaninungar.. HJÄLP!

Hittade under dagen 6 levande ungar bland några påsar med kläder som stod i sovrummet. Under arbetsdagen var mamman Emma inne i sin bur, och har alltså inte kunnat titta till sina små på hela dagen. Vi har vetat att vår dvärgvädur Emma ska få ungar men vi trodde absolut inte att hon redan fått dem. Vi har ingen aning om hon sökt upp dem under natten och låtit dem dia. Nu är alla samlade i bolådan och vi borde låta dem vara ifred, men jag är så orolig över dem då den minsta väger 20 gram och vi vet inte om distansen mellan dem under hela dagen har saboterat. Finns det hopp för en unge som väger 20 gram? Vad hade ni gjort? Stödmatat?

Annons:
Katti
2/7/19, 1:03 PM
#1

Jag har aldrig vägt kaninungar, men kan säga att jag absolut inte hade stödmatat så små ungar. Ungen behöver råmjölk och det finns utöver det inget som är bättre än mammas mat. Låt dem vara ifred och låt naturen ha sin gång är mitt råd. Man förstör betydligt mer än man hjälper genom att lägga sig i (har fött upp kaniner i över 35 år och har haft många hundra kullar!).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnea777
2/8/19, 6:59 PM
#2

Tror kaninungar väger runt 50 gram när de föds. Och väger ungen 20 gram har jag svårt att tro att den klarar sig. Är den "svag" tycker jag att ni ska avliva den så att den slipper lida. Det syns tydligt på kaninungarna när honan har matat dem och har hon inte gjort går det att stödmata ungarna.

SiggeSoft
2/9/19, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi hoppas att det går åt rätt håll nu. Första dagarna pendlade Fanta runt 20g. Idag ligger vikten på 33g. Vi har inte stödmatat. Däremot har vi lagt mamma Emma på rygg och låtit Fanta dia några extra tillfällen. Det har gått bra. Jag hoppas bara på att Fanta inte är mupp och att hen får en chans att komma ikapp.

SiggeSoft
2/13/19, 1:10 PM
#4

Det har gått bra med Fanta än så länge. Eftersom mamma Emma är Teddy och pappa än är Satin, kan ungarna då få Teddypäls?

SiggeSoft
2/13/19, 1:10 PM
#5

Det har gått bra med Fanta än så länge. Eftersom mamma Emma är Teddy och pappa än är Satin, kan ungarna då få Teddypäls?

Linnea777
2/16/19, 8:21 AM
#6

Tror inte att de kan få riktig teddypäls utan de blir nog bara lite fluffiga, skulle jag gissa på. Med fluffig så menar jag dålig teddypäls eller lejonhuvad.

Annons:
Linnea777
2/16/19, 8:21 AM
#7

Tror inte att de kan få riktig teddypäls utan de blir nog bara lite fluffiga, skulle jag gissa på. Med fluffig så menar jag dålig teddypäls eller lejonhuvad.

Morötterna
2/16/19, 9:37 AM
#8

Ungarna kommer inte få teddypäls. Det ända sättet att avla fram teddypäls är att para teddy+teddy. Tyvärr leder satinanlaget till hälsoproblem ex. Calciumbrist som leder till skört skelett, alltså kan det leda till bettfel som i sin tur leder till svårt att öka i vikt samt försämrat immunförsvar. Därför blr satinanlaget avlas försiktigt för att minska dessa risker. Info tagen från https://kaningenetik.weebly.com/paumllsvarianter.html

SiggeSoft
2/16/19, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nä, precis. Ger min satin Sigge daglig dos av persilja och alfalfa-hö då och då som jag vet är rikt på kalcium. Han är väldigt fin i sin kropp och hull.

Upp till toppen
Annons: