Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1030 ggr
Kedi99
2019-02-06 12:17

Köpa kanin? (hjälp)

Hej! Planerar på att köpa 2 kaniner inom den närmsta framtiden, och har hittat en på blocket som jag har fastnat för. Dock så ser jag ett par varningstecken som gör så att jag tvivlar på att köpa henne

1. Kaninen är inte vaccinerad eller försäkrad
2. Hon är inte kastrerad, dock så säger säljaren att det är så för att hon vill sälja henne som avelskanin, så jag ska kastrera henne om jag köper henne.

Finns det något mer man bör tänka på innan man köper en kanin från någon? Att hon inte är försäkrad eller vaccinerad är ett dåligt tecken, dock så har kaninerna HB, så jag tror inte att ägaren är nödvändigtsvis "oansvarig" eller så. Är ny när det kommer till kaniner som det kanske märks

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-02-06 12:30
#1

Mina kaniner är inte kastrerade, vaccneriade eller försäkrade (förutom två av de). Åk och hälsa på kaninen och ägaren innan du gör ett beslut. Testa att bära kaninen, klippa klor, klappa osv.

Morötterna
2019-02-06 12:32
#2

1. Mina kaninerna är inte vaccinerade men försäkrade. Många väljer att inte vaccinera och försäkra. 2. Min ena hona ska kastreras, men det är för att hon är så påverkad av hormoner. Många är inte medvetna om vad kastration gör eller inte vill beta 1500kr+ för kastration, så det är också normalt. Låt det ta tid! Läs på, träffa kaninen i hemma miljö. Testa gå i sele, bära osv så allt känns bra. Snälla läs på mycket innan, fråga frågor och var säker i att du vill/kan ta handom en kanin i flera år. Alla är nybörjare, det är bara att fråga här eller fråga uppfödare :) Tycker det är bra att du vill köpa från någon som inte kan/vill ta handom kaninen och inte köper en unge. Lycka till!

Kedi99
2019-02-06 12:45
#3

Tack så mycket för svar! :)

Ska fråga ägaren då om det är okej om jag kommer förbi och ser hur kaninen beter sig  i sin hemmiljö innan jag bestämmer mig. Har läst på om kaniner och hur man sköter om dem från flera olika källor, samt kollat på videos. Finns det någon speciell bok/artikel eller video ni kan rekommendera? Något man bör veta innan man skaffar kanin? 

Återigen: Har kollat upp mycket innan men kan vara något som jag har missat

djurtok
2019-02-06 13:19
#4

Det är ganska få kaniner som faktiskt är försäkrade eller vaccinerade

Om det är en uppfödare du planerar köpa hos så är det väldigt få som försäkrar kaninerna, är väl inte helt ovanligt att individer kommer och går i uppfödningar

Vaccinera är heller inte fruktansvärt ovanligt, dock vanligare nu men pesten

bara en av mina är vaccinerad, i och för sig är vaccination till de andra bokad men innan dess hade det kostat mig runt 15 000 att vaccinera alla (för båda vaccinen) jag har inte 15 000 att vaccinera för men det gör mig inte till en sämra kaninägare för det, har aldrig haft någon sjukdom i kaningården och bor heller inte i riskområde

såklart bra att en kanin har hb så man kan hålla kolla lite på släkten men viktigt att tänka på är att vem som helst kan göra ett och det kan finnas falskheter/påhitt i det (finns  oseriösa människor i alla hobbysar)

Så att se personen som oansvarig tycker jag är fel, samt att då basera huruvida du ska köpa kaninen  eller inte på grund av det då också.

Håller med de andra användarna, fråga om du kan få träffa kaninen och se efter om den passar dig

Om uppfödaren vill sälja till Avel bör du klargöra att du planerar att kastrera kaninen, lika oseriöst av dig att isf undan hålla information du vet går emot hennes anledningar att sälja kaninen

Ang bok, kolla ist in på kaninmagazinet.se , super sida!

För evigt med Gaia

Kedi99
2019-02-06 14:21
#5

#4 Jag ber om ursäkt ifall du känner dig attackerad, jag har aldrig påstått att du eller hon är dåliga ägare -  du har missuppfattat mitt inlägg. Jag har aldrig sagt att jag tycker att uppfödaren är oansvarig, jag specificerade tvärtom att hon inte behöver vara det, men att jag personligen tyckte att det var lite märkligt att kaninerna inte är vaccinerade, men nu har jag fått svar på varför och tycker inte att det är märkligt längre.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är ny när det kommer till kaniner och vill se hur nödvändigt det är med kastration eller vaccination, samt se till så att kaninen får dem bästa förutsättningarna. Jag tänker inte köpa kaninen imorgon eller dagen efter det, eller köpa utan att veta hur man sköter om dem. Annars skulle jag ha struntat i att fråga här.

"Om uppfödaren vill sälja till avel bör du klargöra att du planerar att kastrera kaninen, lika oseriöst av dig att isf undan hålla information du vet går emot hennes anledningar att sälja kaninen"

Uppfödaren vill inte nödvändigtvis sälja till Avel, utan påpekade att kaninen kan användas i Avel. Jag undanhåller inte information från henne. Återigen - jag tycker inte att man är en dålig ägare för att man inte försäkrar eller vaccinerar, men tror inte att det framkom så bra i mitt inlägg, men jag hoppas att det här inlägget förtydligade.

Tack för tipset, ska kolla in där :)

Morötterna
2019-02-06 17:17
#6

Boken ”sanningen om kaniner, ett missförstått sällskapsdjur” är sjukt bra! Den går igenom kaninens naturligabeteenden, sjukdommar, vad den behöver med mycket mer!

Annons:
djurtok
2019-02-06 18:11
#7

#5 Tar verkligen inte åt mig eller känner mig attackerad, skulle aldrig gör ett val jag inte kan stå för 😉

Jag menar inte nödvändigtvis att du menar att det innebär att personen är oansvarig, men att det är fel att lägga fram det så. 

"dock så säger säljaren att det är så för att hon vill sälja henne som avelskanin, så jag ska kastrera henne om jag köper henne." Med den meningen kopplar åtminstone jag att säljaren VILL att hon ska säljas till Avel med hur du har uttryckt dig, men då förstår jag och såklart är det ju inga problem med det du skrev till i #5, då kan man förstå att det mer är en preferens. Men det verkar finnas många människor som tror att undanhålla sina planer är OK eftersom det då är de som äger kaninen och jag vill markera att något sådant inte är OK.

Jag förstår bättre vad du menar nu och att fråga INNAN man skaffar djuret ska man såklart alltid göra, och vad bra att du inte ska köpa den idag då?

För evigt med Gaia

Kedi99
2019-02-07 13:55
#8

#7 Okej, då förstår jag vad du menar. Och nu när jag läser om det jag har skrivit mitt första inlägg så ser jag hur det lätt kan misstolkas, men jag håller absolut med om att man ska kommunicera med säljaren och säga till ifall man vill köpa djuret i sällskaps- eller avelssyfte.

tixEntry
2019-02-08 16:58
#9

Vad kul att du vill ha kanin, och ännu roligare att du tänker ta hand om en omplacering! Det finns tyvärr alldeles för många tamkaniner, och de blir fler hela tiden, så det är väldigt bra att ta hand om en som annars inte hade fått ett kärleksfullt hem. Att vaccinera och försäkra sina kaniner är det inte särskilt många som gör, mestadels för att det är dyrt.

Några tumregler att hålla sig till för kaninskötsel är:
- Kaninens föda ska bestå av minst 80% (gärna mer) hö, vilket går att köpa i djuraffärer eller - ännu billigare - från bönder. Om den får pellets ska det vara en sort med högt fiberinnehåll och lågt fettinnehåll.
- Ju mer plats att springa runt på för kaninen, desto bättre.
- Att kastrera kaniner som inte är menade för Avel är bra både för kaninen och ägaren, då det kan hjälpa mot aggressivitet, vissa sjukdomar och en massa anda hormonella beteenden.

Om du undrar över något mer specifikt går det för det mesta väldigt bra att ställa en fråga här på iFokus, folk brukar gärna vilja svara. Annars finns det många bra artiklar på t.ex. kaninmagazinet.se eller på olika veterinärers hemsidor.

#6 Jag har inte läst boken själv, men planerar att beställa den till biblioteket där jag bor :) Den verkar väldigt bra!

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Peak303
2019-02-11 21:31
#10

(Roligt att ni tipsar om boken! :D ) 

Att vaccinera kaniner är det inte många som gör, då kaniner inte har hög status eller ens är ett djur på så vis som vi vet. Många tror att kaniner är som hamstrar, lever typ 2 år och är ett djur barnen kan ha. 

När det gäller att vaccinera så är det också lite beroende på var i landet man bor, vad man gör/ska göra med kaninen. Jag ex vaccinerar mina, detta för att jag för det första bor i ett riskområde och för det andra är ute och tävlar med mina kaniner som gör att de träffar andra kaniner och kan dra med sig smittor. 

Försäkring är något som är relativt nytt på kaniner, inte funnits i jättemånga år. Jag försäkrar de djur som jag tävlar med. Då detta kan innebära mindre kostnader om ifall en kanin skulle skada sig. 

Det viktigaste när det gäller att köpa en kanin är att kaninen till synes är frisk och kry, gärna dubbelkolla tänder osv på denne. Ska den gå i Avel bör den ha härstamning av något slag (härstamningsbevis/stamtavla). Ska den inte ingå i Avel så behövs egentligen inte papper på kaninen. Även om det kan vara roligt att ha. 

Finns mycket som kan göra en säljare till oseriös, men försäkring och vaccination är inte något som ingår i den kategorin. Utan det är mer; Avlar på djur med defekter, har noll koll på vad det är man avlar på, har inga mål/större plan för sina uppfödningar osv..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: