Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2130 ggr
Nea00
2/5/19, 5:18 PM

Kanin som är mycket elak

Hej!

Ni har säkert sett i mitt senaste inlägg av en av mina kaniner som heter Lova, är så elak mot min andra kanin som heter Rosie. Rosie är mycket mindre och hon har nästan inget självförtroende alls, så fort Lova kommer och biter henne springer säger hon absolut inte ifrån och det slutar med att hon ligger och trycker (gömmer sig) i deras hus. Jag blir så förbannad på Lova, men jag kan ju inte straffa henne…

Förut städade jag deras bur, jag bytte allt underlag. På det nya spånet la jag lite äppelgranar och blad som jag torkade i somras. Dem tycker om det jättemycket! Alldeles nyss fick dem komma in i den städade buren, Lova jagar såklart iväg Rosie och Lova fick nästan allt. Gav ju såklart till Rosie också men det försökte Lova också ta. Lova biter alltså Rosie och Rosie försvarar sig INTE ALLS och springer iväg och trycker i deras hus i ca 10 minuter (som jag sa innan). Jag hade lagt ut blad på hela nedervåningen.

Hur ska jag få Lova att sluta med detta dumma beteendet? 

Hur ska jag träna upp Rosie så att hon säger ifrån istället för att låta Lovas vilja gå igenom?

Så enormt tacksam för svar då jag är orolig över att Rosie inte kommer att få i sig ordentligt med mat!

Annons:
Malin.s
2/5/19, 7:37 PM
#1

Du kanske ska testa att sära på dom ett tag och sedan sätta ihop dom igen. Har ingen aning men det är min bästa gissning😂

Nea00
2/5/19, 9:36 PM
#3

Sära på dem har jag inte möjlighet och jag vill inte att dem ska bli ensamma, speciellt inte på vintern. Men tack så mycket för era svar! :D

Arcade-Foodie
2/5/19, 11:35 PM
#4

Kan du dela upp buren så de får hälften var men ändå kan se varandra. De säras men kan fortfarande umgås med galler mellan varandra.

Nea00
2/6/19, 7:41 AM
#5

#4, et kan jag tyvärr inte göra

[Avenbok]
2/6/19, 9:29 AM
#6

Är Lova kastrerad? Min första hona var väldigt sur och elak mot hanen i samband med brunsten. Men efter kastreringen så blev hon mycket gladare och snällare, och kaninerna blev väldigt lyckliga ihop.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/6/19, 10:37 AM
#7

Kan inte kaninerna bo på varsin våning på nätterna? Jag har gjort så med mina kaniner i tre veckor och nu ligger dem bredvid varann på dagarna och gosar.

Nea00
2/6/19, 1:26 PM
#8

Det är två okastrerade honor tillsammans. Dem är syskon och har bott så hela sitt liv. Lova blir elak när det gäller MAT.

Jag kan inte stänga in dem på varsin våning av buren då kaninen som kommer bo på nedervåningen kommer att frysa rejält då. Det kommer jag inte göra

Villekaninen
2/6/19, 3:19 PM
#9

Som jag skrev förut måste du göra motighets övningar med den skygga och blyga. * lära den äta ur handen *gå ut på promenad även fast hon bara sitter. Sätt henne en bit från buren och låt henne springa till den,ge henne godis och lyft in henne så hon får belöning. * trickträna * öva inkallning * när hon är tillräckligt modig kan du låta henne träffa andra djur t.ex. En riktigt snäll hund som inte bryr sig om kaniner. *låt henne träffa nya människor t.ex. Dina kompisar Allt detta stärker ert band och gör kaninen mer samarbetsvillig och modig 🙂

[Avenbok]
2/6/19, 5:16 PM
#10

#8 Om det bara är problem vid utfodringen, så är det nog bäst att bara ge hö i buren utspritt överallt. Och ge bara äppelgrenar och kraftfoder när dom är separerade. Ta bort alla situationer när dom bråkar.

Linnea777
2/6/19, 5:19 PM
#11

Ett tips? är att ha möjlighet till att kunna sära på kaninerna i framtiden. Det är alltid bra att ha en extra bur om en kanin skulle bli skadad osv. Hoppas allt går bra:)

djurtok
2/6/19, 6:18 PM
#12

En del kaniner passar helt enkelt inte ihop. Har själv ett litet "tant-hägn" och där var en hona som inte alls passade in och blir väldigt tillbakadragen men när hon sen får sitta själv är hon sig själv igen. Kaniner är ju individer och inte alla individer går ihop bara för de är artfränder tyvärr, hade varit mycket enklare för mig 😂

Har själv ingen lösning, jag kunde sätta den honan ensam igen men eftersom du inte kan göra det så prova lite av vad de andra skrivit/länkat till, och funkar det inte så kommer det nog tyvärr aldrig gå, men prova går ju alltid!

För evigt med Gaia

Katti
2/6/19, 8:19 PM
#13

Ingen av kaninerna är elak. Båda två beter sig precis som kaniner ska!  Två honor fungerar oftast inte ihop i en vanlig kaninbur sedan de har blivit könsmogna, även om de är uppväxta ihop. För att kunna kommunicera behöver de leva på sisådär 5 kvadratmeter eller mer.

Den kanin som är lägst i rang ska absolut inte bita ifrån mot den andra, hade hon gjort det hade du haft minst en och troligen två skadade kaniner istället… Hon ska gå undan, precis som hon försöker, och därmed visa den andra att hon accepterar sin plats. Nu hindrar du (genom burens storlek) henne från det. Så som du har dina kaniner nu är inte snällt. De blir stressade båda två och som ägare måste du lösa situationen. Genom att sätta dem i varsin bur eller bara behålla den ena.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Nea00
2/7/19, 7:43 AM
#14

Lova är inte alltid elak när det gäller mat, bara ibland när hon är på ”dåligt humör”. Dem har bott med varandra HELA sitt liv och det har funkat toppen! Men alla kaniner är inte HELT oskyldiga till att någon gång ha varit ”elak”. Nu så är ju detta inte ”någon gång/en gång” då. Jag ska börja träna upp Rosie självförtroende och dem får mat på olika våningar. Jag håller undan Lova när Rosie ska äta så att hon lär sig att hon KAN äta även fast Lova är där

Katti
2/7/19, 10:18 AM
#15

Elakhet förekomer inte i djurvärlden. Djur handlar efter i första hand instinkt och i andra hand erfarenheter. Elaka är de aldrig! Att du fortsätter upprepa det visar på extremt dålig koll på vad det är som faktiskt händer. Det är februari och ljuset återvänder ute. Dina honkaniner har nu blivit brunstiga. Hittills har de varit "ungar" och därmed inte haft någon rangordning, men nu ska de rangordna sig. 

Utan slagsmål vet de instinktivt vem som är den starkare, den som ska vara högst i rang. I det här fallet är det Lova. Att Rosie acccepterar Lova som den starkare ska hon visa genom att helt enkelt hålla sig ur vägen för Lova. Det är det hon gör när hon trycker inne i huset. För någon annan möjlighet har hon inte eftersom burens väggar stoppar henne från att göra vad hon vill och Lova förväntar sig! Lova reagerar på att Rosie inte visar tillräckligt tydligt att Lova bestämmer, genom att ytterligare trycka till henne. Ingen av kaninerna är på något sätt elak. Det är det vi människor som är genom att förvänta oss att kaniner ska kunna bo och fungera på en yta som inte ens är en hundradel av vad de hade haft i naturen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Svea&Sabina]2
2/7/19, 1:14 PM
#16

#15 Jag har för mig att kaninerna är över 7 år, så de har inte precis varit unga.

Katti
2/7/19, 1:25 PM
#17

#16, oavsett hur gamla de är så är honornas hormoner vilande under den mörka årstiden, så då är det betydligt mindre bråk mellan två honor som bor ihop. Nu vaknar hormonerna igen och det blir bråk.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Svea&Sabina]2
2/7/19, 3:57 PM
#18

#17 Mina honor har bott med varann sedan födsel (systrar) och dem har alltid jagat varann men nu har det blivit värre, så jag särar på dem på nätterna och dem går ihop på dagarna, det funkar bra! De jagar inte varann lika mycket och de är väldigt gosiga och snälla mot varann.

frer
2/7/19, 8:28 PM
#19

Det bör alltid finnas extra bur eller plats för såna här situationer, använd tillfälligt för nödfall flyttkartong, transportbur eller ta inomhus kaninen eller nåt, man kan inte tvinga dem att vara tillsammans när det krånglar. Mina honor gör likadant när de är i samma bur, nu har de egna burar som sitter vägg i vägg med galler emellan och de känner sig ifred nu samtidigt som de kan se och nosa på  varandra när de äter etc. De mår bättre så här.

Katti
2/7/19, 9:30 PM
#20

TS Du skriver i trådstarten att du är enormt tacksam för svar och att du är orolig för dina kaniner. De allra flesta som har svarat säger att du måste sära på dem, men du totalvägrar. Varför? Dina kaniner mår dåligt som de har det nu och de visar det tydligt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/8/19, 8:50 AM
#21

#20 Jag förstår TS. H*n kanske inte har en till bur och föräldrarna kanske inte är förstående och vill köpa en till bur. H*n gör det h*n kan.

djurtok
2/8/19, 4:09 PM
#22

#21 Tyvärr är det så att funkar det inte har man ett ansvar att sära på dem, kan man inte göra det genom att ha 2 burar bör man omplacera 1 av dem

För evigt med Gaia

[Svea&Sabina]2
2/8/19, 7:38 PM
#23

#22 Eller skaffa en till bur och ha dem isär på nätterna så dem får vara ensamma ett tag. Mina honor bråkar/jagar varann hela tiden så jag särade på dem på nätterna i 3 veckor och nu funkar dem bättre ihop. tips? till TS

[Svea&Sabina]2
2/8/19, 7:39 PM
#24

Kaninerna gick tillsammans på dagarna och bodde i varsin bur på nätterna

Nea00
2/9/19, 9:39 AM
#25

Dem går ju fint ihop! Men det kan krångla IBLAND när det gäller mat, men inte såpass dåligt att jag måste sära på dem. Jag vet att jag skrev att Rosie kunde bli så rädd så att hon slog sig, men det skedde bara en gång och dem var uppjagade och stressade för att snön på burtaket hade fallit ner och det låt ju ganska mycket.

Jag håller på att träna upp Rosies självförtroende nu och det går mycket bra! Jag håller också undan Lova när Rosie ska äta. Dem har som sagt bott med varandra hela sitt liv, och det har funkat toppen! 

Det går bra :)

Nea00
2/9/19, 9:40 AM
#26

Dem mår inte dåligt, det går så bra nu! Ena dagen kan dem sitta och tvätta varandra och ha det så mysigt, men andra dagen vill Lova få maten för sig själv och det kan bli lite krångel. Alla kaniner funkar inte tillsammans till 100% :)

[Svea&Sabina]2
2/9/19, 11:31 AM
#27

#26 Samma sak med mig. Ena dagen jagar dem varann och andra dagen myser och tvättar de varann :D

Annons:
frer
2/9/19, 3:58 PM
#28

#26  Om du ger först något gott till Lova, kanske ett russin eller en nöt, och sen maten, då kanske hon hinner lugna ner sig.

Nea00
2/9/19, 4:37 PM
#29

#28, okej tack :)

[EM_L]
2/10/19, 4:44 PM
#30

#28 Man ska INTE ge nötter eller russin till kaniner!

Morötterna
2/10/19, 5:14 PM
#31

#30 tänkte också på det..

Morötterna
2/10/19, 5:17 PM
#32

#30 sökte lite, russin kan ges i LITEN mängd. Naturliga nötter som inte är rostade eller saltade kan ges, återigen i LITEN mängd.

Villekaninen
2/10/19, 5:28 PM
#33

Har aldrig tänkt på att ge russin till kanin, men nu när jag tänker på det varför inte? är det farligt?? 🤔

[EM_L]
2/10/19, 6:16 PM
#34

Sökte och tydligen finns det något gift i vindruvor och russin som kan ge njursvikt hos kaniner bland annat.

Kommer ihåg att min förra kanin fick russin(lite) Någon dag senare var han död….😭

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/10/19, 6:37 PM
#35

Det är ingen gift i vindruvor (vad jag läst) utan det är att vindruvor är besprutade mer än annan frukt och därför ska det ej ges till djur. Jag skulle inte ge en kanin någonting den inte kan hitta i det vilda i Sverige. Varför ska man ge konstig mat till kaninen när man aldrig kan vara säker på om det funkar att ge.

Zorrobatman
2/10/19, 9:02 PM
#36

Om de bara bråkar när de gäller mat är det bra om du sätter den ena i en Hage när de äter så att de får äta ifred. Tror att det kommer gå mycket bättre då. Att du tränar upp rosies självförtroende är jättebra!🐇 hoppas mitt tips? hjälper!

Nea00
2/11/19, 9:14 AM
#37

Tack för allas svar!

Dem börjar få in en vana nu att Lova ska äta på nedervåningen och Rosie på övervåningen. Rosies självförtroende går faktiskt väldigt snabbt uppåt måste jag säga! För några dagar sedan var hon jätteblyg och gömde sig, igår klättrade hon på mig. Haha, dem är att så goa så!

frer
2/11/19, 3:02 PM
#38

LITEN mängd russin, vindruvor, nötter och annat gott har jag gett i flera år och mina kaniner mår bra, det finns många andra som gör det också, läs på engelska forum. Både vindruvor och kaniner härstammar från Europa. De får färska smala grenar att gnaga på också, inte bara hö. #34 Låter otroligt samt tråkigt att kaninen dog av ett enda litet russin, den var troligen redan sjuk.

Katti
2/11/19, 5:52 PM
#39

Att man kan ge djuren något betyder inte att man ska ge dem det,. Naturligt är bäst, och varken vindruvor, russin, citrusfrukter eller torkade bitar av frukt (såna man köper på påse) är naturligt för kaniner. Vill man ge något som godis kan man ju själv torka t ex äpple.  

I länken nedan fakta om russin/vindruvor och hundar. Det är inget jag skulle ens överväga att ge en kanin!

https://giftinformation.se/farligt-for-djur-register/vindruvor-och-russin---galler-endast-hund1/

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

frer
2/11/19, 7:28 PM
#40

#39 Det står ju tydligt att det gäller vissa hundar och inget nämns om kaniner, de är inte släkt, som sagt det finns bevis överallt på internet att kaniner äter russin och jag själv ger dem russin i flera år, så det går bra, om inte kaninen är sjuk eller nåt. Kaniner äter bär och sånt i naturen och härstammar från södra Europa där vildkaninerna lever och där växer det naturligt vild vindruvor så det är nog naturlig föda för dem.

Katti
2/11/19, 11:03 PM
#41

#40 Det var inte många år sedan man kom på att det var farligt för hundar. Innan det var det bland annat lök och choklad som visade sig vara skadligt. Att man inte visste detta tidigare gör det inte mindre farligt. Hur mycket en hund kan äta utan att bli dålig beror på hur stor den är och självklart är det även skillnad mellan olika individer. 

Det finns inte en enda vettig anledning att ge kaniner sötsaker, så varför göra det? Och då speciellt saker som man vet är skadliga för andra arter.

Nedan finns länkar till listor på saker som är giftiga för hundar respektive katter. En del är gemensamt för dessa två olika djurslag, bland annat choklad, vindruvor och russin. Det är inte speciellt långsökt att tänka att även andra djur kan ta skada av samma saker.

https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/abc-lista-pa-amnen-som-ar-giftiga-for-hund/

https://www.sveland.se/articles/katt/farliga-livsmedel-for-din-katt/

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
frer
2/12/19, 11:01 AM
#42

Du verkar inte veta vad du pratar om (katter är ju inga växtätare och har helt annat tarmsystem). Officiella certifierade organisationer säger att vindruvor är naturlig mat för kaniner, kaniner i naturen har alltid ätit vindruvor (druva är en bärsort och kaniner äter bär i naturen) ända sedan grott åldern i södra Europa som både  kaniner och vindruvor  härstammar från. På t.ex. den här webbsidan står det att kaniner kan äta "grapes" (vindruvor) https://www.saveafluff.co.uk/rabbit-info/safe-foods-for-rabbits. Du verkar argumentera från ett över-oroligt perspektiv, i så fall kan man oroa sig över vatten också (vatten kan vara farligt i större mängder).

frer
2/12/19, 1:06 PM
#43

Jag pratar om kaniner alltså men om vi ska nämna hundar så kan jag säga att vargar och vilda hundar äter vindruvor, gissar på att de hundar som får diarré av russin verkar ha fått nån mutation eller varit sjuka redan av andra kemikalier/mediciner, eftersom man har inte (vilket din länk-sida även skriver) identifierat nåt giftigt ämne i vindruvor, så  den här webbsidan säger dessutom att det är en myt ("the research inadvertently provided evidence that grapes are in fact NOT toxic to dogs"): https://www.nomorevetbills.com/2011/grapes-toxic-to-dogs/

Som sagt man kan ge liten mängd.

Katti
2/12/19, 1:22 PM
#44

#42 Att jag inte vet vad jag pratar om får stå för dig! 

"Intag av vindruvor/russin kan orsaka akut njursvikt hos bland annat hundar och katter. Det saknar betydelse om druvorna är med eller utan kärnor, vita, gröna eller röda. Den exakta mekanismen bakom den toxiska effekten är inte känd, inte heller varför vissa individer är känsliga för vindruvor/russin medan andra inte är det."

Så varför chansa? Det är njurarna som tar skada, så att de har olika tarmsystem spelar nog inte så stor roll. 

Ingenstans har jag påstått att vindruvor eller russin är giftiga för kaniner. Men de tillför inget bra, så varför chansa? Att det eventuellt fanns vilda vindruvor där kaniner en gång uppstod säger ingenting. De vi köper i affären är extremt förädlade för att bland annat bli sötare och tåligare, så de har inte mycket gemensamt med ursprungsdruvorna. Dessutom tillhör vindruvor det som är allra mest besprutat, bara det en anledning att avstå, av flera anledningar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

2kaniner
2/12/19, 1:59 PM
#45

Det går inte att träna bort detta beteende. Det beror på att den ena honan är dominant emot den andra och det är naturligt för kaniner. Den undergivna honan kommer fortsätta att tvingas in i ett hörn. Den bästa lösningen är att du skaffar ännu en bur eller Hage där den andra honan får ha sitt eget revir. Kaninhonor försvarar starkt sitt revir från andra honor och har den honan i lägre rang ingenstans att ta vägen så blir livet inte roligt för henne. :( Det räcker om de kan se varandra eller åtminstone känna varandras lukt. Det är viktigare att de båda får ett eget hem om den ena inte accepterar att dela det med den andra.

frer
2/12/19, 9:32 PM
#46

#42 Som sagt vindruvor (en bärsort som kaniner själva väljer att äta i naturen än idag, inte bara förr i tiden) är en del av kaninens naturliga föda. Vill du torftigt leva på mjölk, bröd och lite citron (c-vitamin)? Kaniner uppskattar god mat precis som hundar, katter och människor gör. Det finns ekologiska vindruvor och russin.

Nea00
2/13/19, 1:15 PM
#47

Jag kommer inte att svara på era kommentarer längre, det har som sagt blivit så mycket bättre! :)

Morötterna
2/13/19, 2:06 PM
#48

#47 okej, du vet iallafall ett alternativ :)

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/13/19, 4:41 PM
#49

Det är inte direkt att en kanin springer ut i skogen och hittar vindruvor att äta. Ge kaninen mat som den hittar själv i det vilda i Sverige!

Villekaninen
2/13/19, 9:09 PM
#50

#49 sen är det ju så att kaninen inte heller äter pellets om den är en vildkanin eller hur 😉 Den framavlade tamkaninen har känsligare mage en vildkaninerna, men ett russin då och då skadar inte. Skulle STARKT rekommendera ekologiska russin. Vi människor matar kaniner med mycket mat dom inte äter i det vilda, kaniner bor oftast i hålor i backar och där stöter dom inte på en morot eller ett salladshuvud precis, vad man ger sin kanin är ett eget val, bara man vänjer in det med tiden 😊

[Svea&Sabina]2
2/13/19, 9:48 PM
#51

#50 det som är i pelletsen finns i det vilda :)

Morötterna
2/13/19, 10:13 PM
#52

#50 pellets är hö. Hö är torkat gräs. Gräs finns i naturen, är naturligt för kaninen att äta. Alltså är pellets en sorts mat som härstammar från det vilda som kaniner kan äta som inte är farligt.

Villekaninen
2/14/19, 8:39 AM
#53

#51 #52 ja pellets är höbaserat men pellets är inte bara hö, I Pellets finns ofta aska och andra tillsatser.

frer
2/14/19, 8:50 AM
#54

Bär finns ju också i det vilda i Sverige (även plommon, äpplen, körsbär etc), t.ex. hallon, blåbär, smultron, lingon, jordgubbar, havtorn, hjortron,  svart vinbär, krusbär, tranbär (inte bara gräs),  flera av dem är släkt med vindruvan. Bara för att Sverige har nästan inga vindruvor så betyder det inte att kaninerna inte längre är byggda för att matsmälta vindruvor.  Vi härstammar från Afrika för länge länge sedan men ändå lever vi inte på bara svenskt barkmjöl och mjölk, vi är fortfarande byggda för att äta vad som finns i naturen söderut. Det står dessutom i wikipedia att vindruvor växte på bronsåldern i Skandinavien. Det finns vindruvssorter som klarar svenskt klimat och den odlas systematiskt här sedan 1700-talet. "På Engsholms slotts södervända stenvägg i Södermanland växer den härdiga labruskadruvan Zilga" Källa: https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/odla-vindruvor-i-sand/

Katti
2/14/19, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

De allra flesta pelletssorter innehåller inte hö! Och de allra flesta kaniner mår bättre utan pellets, eller i alla fall extremt mycket mindre pellets än vad de får. Jag skulle påstå att det inte finns något annat som dödar så många kaniner som pellets. Jag har varningstext på mina pelletspåsar!

Jag har i över 30 år tagit hand om omplaceringar och även inackorderat kaniner. Kan tyvärr säga att minst 80-90% av alla vuxna kaniner är överviktiga, många extremt feta (en övervikt på 50% är inte speciellt ovanligt, jag har till och med sett kaniner som väger dubbelt så mycket som de borde. Tänk dvärgvädurar på närmare 4 kg… 😢.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/14/19, 11:06 AM
#56

#53 Beror på vilken pellets man ger

[EM_L]
2/14/19, 12:27 PM
#57

#55 Det är misshandel tycker jag! Att låta dem väga så mycket…

BamseLepusM
3/26/24, 7:33 PM
#58

#34: asså vindruvor kan man ge som godis i liiiiiten mängd, men russin kan jag tänka mig är sämre då de är torkade.

:)Dvvlöwen(:

Upp till toppen
Annons: