Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 906 ggr
Nea00
2/4/19, 8:18 AM

Kanin elak mot annan kanin

Hej! Jag har haft tre kaniner och jag tyckte att allt funkade bra då Hoppe (den som dog) sa till Lova (den ”elaka” kaninne) när hon var elak. Men nu så är ju Hoppe borta och Lova håller på att bita Rosie (blyg och försiktig kanin) ofta. När jag ska ge dem mat på morgonen så jagar Lova iväg Rosie så att hon får all mat själv. Givetvis så går inte Lovas vilja igenom och jag får mata dem på varsin våning av buren. Har ni något tips? på vad man kan göra för att få henne ”snällare”?

Annons:
Villekaninen
2/4/19, 9:36 AM
#1

Öva med Rosie på att få upp självförtroendet. Gå ut med henne och låt henne undersöka.  Öva på att hon ska ta mat ur din hand och andra modighets övningar. När mina kaniner började hålla på så började jag mata ur två olika skålar. Jag började ge den blyga mat först och höll undan den andra kaninen. När den blyga ätit upp fick den andra mat.

[Svea&Sabina]2
2/4/19, 9:57 AM
#2

Mina honor jagar alltid varann, så den ena kaninen vågar knappt vara i buren. Men hon har blivit modigare nu och de jagar knappt varann längre :) Den kaninen som jagar är instängd i en egen bur på nätterna, så den andra kaninen vågar gå in i buren o värma sig. Förut bet de varann lite lätt, men inte vad jag sett längre. Kaninen som jagar ska bo i en egen bur på nätterna i några veckor till så vi ser om det blir bättre mellan dem. Mitt tips? är att skilja på kaninerna på nätterna, för det har funkat bra för mina kaniner :D Lycka till!

Nea00
2/4/19, 10:19 AM
#3

Tack för era svar! Jag tror inte att det är några problem på natten, jag tror att dem bråkar endast när det gäller MAT. Då biter Lova Rosie så hon blir rädd och springer upp och gömmer sig. Det kan också vara så att hon blir jätterädd (JÄTTE) och hon är såå nära på att slå sig så jag blir jätteorolig. 

Angående när jag ska gå ut i sele med henne, så sitter hon på samma ställe hela tiden. Alltså, hon är jätteblyg, tillbakadragen och "feg" om man kan säga så. 

Men jag har inte tid på morgonen att mata dem ur handen, så jag brukar lägga mat åt Rosie på övervåningen och åt Lova på nedervåningen. Men för att det ska bli bättre mellan dem så ska jag testa att mata dem med varsin skål :).

[Svea&Sabina]2
2/4/19, 10:57 AM
#4

#3 Funkar det bra att ge ena kaninen mat på övervåningen och den andra på nedervåningen? I så fall kan du ju göra så varje gång :)

[Svea&Sabina]2
2/4/19, 10:58 AM
#5

#3 Annars kan du ta ut den dumma kaninen i en liten Hage vid fodring så hen lär sig att den inte bestämmer. Det är alltid den dumma kaninen som ska lämna buren och inte tvärtom.

Arcade-Foodie
2/4/19, 2:01 PM
#6

Gör en rutin att kaninerna får mat på olika ställen, gör så själv med mina kaniner. På morgonen när jag kommer ut hoppar ena kaninen till hagen medan den andra väntar på sitthyllan efter sin mat. De har den rutinen, vilket också gör att de inte slåss över maten.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/4/19, 2:11 PM
#7

#6 Smart!

Nea00
2/4/19, 8:12 PM
#8

Okej tack! :D

Upp till toppen
Annons: