Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1092 ggr
Naita
1/30/19, 9:44 AM

Foder till Belgisk Jättekanin

Hej!

Jag har försökt hitta fakta angående vad en kanin ska äta (förutom bladgrönt och hö). När jag läser andra trådar så är det mycket "åsikter" istället för ren fakta. Jag behöver veta vad en vuxen kanin ska äta för kaninfoder och om det är något speciellt man ska tänka på när det gäller en Belgisk jätte?

Jag letar foder där fiberhalten ska vara så hög som möjligt och proteinhalt och fetthalten ska vara låg. Även så lite salt och kalcium som möjligt. Jag har bara hittat Selective som verkar bra dock har jag hört att folk är emot sojan som är i?

Jag vet att många kör foder anpassade för andra djur (får,ko,häst)  och jag vill helst inte att man tar upp det i tråden så att vi håller den så ren som möjligt :)  Rabbfor är för produktionsdjur och inget jag vill att en kanin leve i flera år på.

Oavsett vad  du ger din kanin, vad hittar du för FAKTA och vad kan vi komma fram till tillsammans?

-Jag har gjort lite efterforskningar och insett att kalcium och salt ökar risken för njursten. Källa: Roslagstull i Sthlm och Djursjukhuset Sundsvall på min egen kanin.
-De ska ha mer protein som små, men absolut inte som vuxna för de kan ge problem med magen Källa: Veterinär Roslagstull i Stockholm på egen kanin.
-Fiberhalten ska vara så hög som möjligt helst över 18 procent men protein och fett ska vara lågt då kaninen är anpassad för att bryta ner mager och hårdsmält cellulosa. Källa: Veterinär Roslagstull i Sthlm.

Mina kaniner har alltid ätit "färskt ängsö" som märket heter, sallad  och Vitakraft pellets. Kaninerna har levt i snitt 6 år vardera (en blev dock 9 år) men alla har fått problem med magen.  Saknar min senaste Bj så det gör ont i mig <3 :( 

Snälla hjälp mig att hitta det bästa fodret så kan andra som läser denna tråd kan hitta det bästa fodret till sina kaniner :)

Annons:
Maleficum
1/31/19, 1:26 PM
#1

Under stor del av min angoras liv fick han enbart hö (från bonde) och groddar (samt nästan fri tillgång att gå ute och äta gräs och örter och sånt på tomten när det är säsong för det) och äppelgrenar, speciellt under vintern (han är inte så road att gnaga på grenar sommartid när det finns gräs).

Är först nu under senaste året (han är 4,5 år nu) som han får pellets (Ger Brits bla för det inte har soja i sig) och det är mycket för min bekvämlighet (då jag inte haft möjlighet att grodda saker på samma vis längre) samt att han börjat tappa lite vikt nu (han har Encephalitozoon cuniculi och har pga det varit blind sen han var ca 7 månader och det kan även vara det som påverkar andra delar av hans kropp).

Han har alltid haft lite känslig mage och får lätt små svarta hårda pluttar om han inte får tillräckligt med fibrer.

Många vanliga vuxna sällskapskaniner klarar sig alldeles utmärkt på enbart ett bra hö och bladgrönt och en och annan grönsak.

(Vill du läsa på mer om näringslära på kanin så finns det här https://www.nap.edu/read/35/chapter/1 )

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
1/31/19, 2:54 PM
#2

Om du är ute efter pellets så finns det oxbow 11,5 kg för 500kr. Har råfiber: 29 % Fett: 2 % Protein: 14 % Kalcium: 0,85% Burgess: Råfiber: 19% Fett: 3% Protein: 13% Kalcium: 0,8% Natrium: 0,2% Dessa innehåller sojaprodukter i sig. De jag själv prövat är: Beaphar märke kostade ca 300 kr tror det var en större säck (10 - 5 kg) köpte från en djurbutik (ej pellets mer som små hjärtan) inga sojaprodukter: Råfiber: 25% Fett: 3 % Protein: 13% Natrium: 0,2% Kalcium: 0,7 % Mina kaniner gillade detta men tyckte de doftade alldeles för mycket. Speciellt om påsen stod öppen. Bunny kanindröm basic, 4 kg kostar runt 300kr, inga sojaprodukter: Protein: 21% Fett: 2,7 % Protein: 13 % Kalcium: 0,6 % Natrium: 0, 2 % Men nu har mina kaniner märket versele-laga cuni adult complete har inte heller sojaprodukter i sig: ganska dyrt köper en 1,5 kg säck för 170 kr. Räcker i 2 månader för mina kaniner. Fiber: 20% Fett: 3% Protein: 14% Kalcium: 0,8% Detta äter alla mina tre kaniner: vilket är en franskvädur, en mix dvärgvädur och en liten hermelin. Har själv inte riktigt hittat favoriten än, vill ha en bra pellets som mina kaniner gillar och inte kostar så mycket.

Upp till toppen
Annons: