Beteende, hälsa och skötsel

Rasta kaninen med transportbur på vagn

2019-01-25 12:56 #0 av: frer

Vill bara visa hur jag rastar mina kaniner med koppel (rekommenderar minst 8 meter så båda får tillräckligt med rörelseutrymme), de mår bra av att komma ut några gånger i veckan. Jag ställer dem i en transportbur som jag ställer på en shoppingvagn och sen går vi till ett lugnt ställe där de får hoppa i ca 10 min. När de känner att de har hoppat klart brukar de självmant gå och hoppa in i transportburen. Jag brukar lyfta ut dem från buren och ställa ner ca 10 meter ifrån den, då börjar de hoppa lite mer annars kan de vara lite för tveksamma med att gå ut från buren. Eftersom det är kallt får de vara utomhus ca 30 min inkl transporttid (jag kan tro att de kan klara mer om de hoppar mycket och blir varma av sig). Jag har dessutom lagt genomskinlig plast som vindskydd på sidorna av transportburen och en lite tjock klippt golvmatta med gummi på undersidan för att den ska sitta tajt på burgolvet. På sommaren tar jag bort plasten på sidorna och lägger in en tunnare golvmatta.

Anmäl
2019-01-25 12:59 #1 av: Morötterna

Kan du inte ta dem i sele istället, dem rastars ju inte mycket om dem bara sitter i transportbur.

Anmäl
2019-01-25 13:03 #2 av: frer

De rastas tillräckligt på mitt sätt. De gillar att tryggt titta ut från buren när jag går runt i området men om du menar att jag skulle gå ut med dem som med en hund då låter det för ansträngande och otryggt för dem, de gillar att  hoppa runt ifred på ett ställe, jag tror inte de vill hoppa hela vägen till stället och sen tillbaka, de blir snabbt trötta  och rädda av det,  speciellt på sommaren kan de bli för varma, och kanske få ont i fötterna, skulle jag tro.

Jag planerar till sommaren att stapla  fler transportburar på vagnen samtidigt och ta med inhägnad-pinnar med nät att sätta upp nånstans så alla får hoppa tillsammans utan koppel. Ska planera detta bättre.

Anmäl
2019-01-25 13:34 #3 av: Peak303

Skulle rekommendera dig att inte använda flexikoppel. Skulle du mot förmodan tappa kopplet så flyger det med en rejäl kraft mot kaninen. Inte ens bra att använda på hundar. 

När jag bodde i lägenhet så tog jag med mig kaninerna i transportburar till ett lugnare ställe för att kunna låta dem springa där. Använder koppel från ex Milleniums koppel på 3, 3,5 eller 4 meter där jag satte ihop 2st. Om inte kaninen sprang lös. Men jag går även ut och springer med den där jag bor nu där vi springer på trottoarer och på lilla grusvägen vi har mellan några hus. Vilket även är ett bra sätt att få kaninerna miljötränade genom att inte reagera så starkt på ljud runt om. :) 

-'  Malin Hultman - Medarbetare på Kanin & Naturfoto
Snowflake's Kaniner, Ras-, kel- & hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | 500px | Instagram | Engelska Kanin Ifokus | Kaningenetik

Anmäl
2019-01-25 13:50 #4 av: frer

Du springer väl med koppel för kaninens säkerhets skull, för det har hänt flera gånger utan koppel att kaninerna blev rädda av omgivningen och började vilt springa iväg eller bara ville sitta  tryggt nånstans och kröp in i små öppningar tex under trähus eller sätter sig och vilar inne i en taggbuske och inte vill komma ut på kanske över en timme, det är ett problem som bara väntar på att hända, en hund kan även tex börja jaga kaninen.  Det flexikoppel jag har på 8m flyger inte mot kaninerna den faller rakt ner och kanske kryper mot kaninerna. Jag är inte typen som orkar springa runt.  De hoppar och jag följer.

Anmäl
2019-01-25 14:07 #5 av: Morötterna

#2 menar att det inte är en aktivering för kaninen att sitta i en transportbur. Du måste ju inte tvinga dem att gå längre sträckor. Låt dem gå vart dem vill och springa när dem vill. En hage är iaf bättre. Jag använder bara transportbur när jag tränar backar annars bär jag kaninen eller låter den gå i sin takt dit vi ska. Om du tränar kaninerna att gå i sele med tillhörande koppel minskar risken att dem blir stressade. Men iaf som #3 säger, använd inte flexikoppel. Titta runt på insta eller sök på internet så bör du hitta tillverkningar på koppel. Gyllengardendesign är bra och rimliga priser :) lycka till😊

Anmäl
2019-01-25 15:22 #6 av: Peak303

#4 Det jag skrev om flexikoppel är vad som tyvärr tagit ihjäl hundar. Där av min kommentar för kaninernas säkerhet. De koppel jag använder blir även de 8m långa om man sätter ihop flera. 

-'  Malin Hultman - Medarbetare på Kanin & Naturfoto
Snowflake's Kaniner, Ras-, kel- & hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | 500px | Instagram | Engelska Kanin Ifokus | Kaningenetik

Anmäl
2019-01-25 17:10 #7 av: Villekaninen

Menar inget illa nu men är inte allt du gör lite onödigt? Du tar transprtburen sätter den på en vagn går ditt du ska och låter kaninerna hoppa en stund innan du gör samma sak på hemvägen. Är det inte lättare att bära kaninen ditt eller låta den gå dit. Att du inte orkar springa betyder inte att detta inte funkar. Det är ganska enkelt att lära en kanin gå lite långsammare 🙂

Anmäl
2019-01-25 20:15 #8 av: frer

Ska kanske pröva. Buren sitter alltid på vagnen, den är bara för kaninerna, så inga onödiga jobb där inte. I olika årstider finns det dåligt väder, det kan regna, vara slaskigt, iskall frusen mark, fullt med vassa grus, hundar som blir för nyfikna på kaninen etc, vilket buren skyddar mot. Att hålla kaninen i 10 minuter eller mer är bara obekvämt både för mig och den. Som sagt jag brukar gå 30 min, det blir för mycket för kaninen, och den vet inte vart vi ska gå. Jag brukar inte heller gå exakt samma väg tillbaka hem så det blir roligt och nyfiket för kaninen som gillar att ta det lugnt efter att ha hoppat klart i tex nån fin skog och titta ut från buren. Har du nåt långt youtube-klipp eller nåt som visar att det är normalt att gå i ca 30 min, långt och länge i stan bland hundar och bilar med kaninen såsom med en hund? Jag springer inte men jag går snabbt och jag tror kaninen kommer snabbt bli överhettad på sommaren och på vintern få frusna fötter, bli blöt och smutsig och kall på vår och höst, men kaninen kan torka sig och värma sig i buren, dessutom vill inte jag rasta den i mitt bostadsområde  utan vill rasta den i nåt fint lugnt ställe en bra bit härifrån.

Anmäl
2019-01-25 20:55 #9 av: Villekaninen

Dom flesta som tränar kaninhoppning brukar gå längre rundor en det 😉 Jag menar inte detta som kritik utan undrar bara varför du gör allt som inte riktigt behövs men tycker du det behövs så fortsätt så då.

Anmäl
2019-01-25 21:08 #10 av: frer

Som sagt, var finns videoklippen som visar på det du säger att de går runt med kaninen såsom med en hund mer än 30 minuter? Hur styr man kaninen och visar vilken väg den ska hoppa och hur snabbt den ska hoppa så att den hänger med min promenad fart, för jag tänker inte stå och stanna  och ryckas med in på sidosnår hela tiden, det har jag avsatt för hopp-stunden på de  utvalda ställena? Jag går även ut för att motionera mig själv.  PS. med hopp-stund menar jag inte träna kaninhoppning, jag menar bara en fri lek och skutt stund.

Anmäl
2019-01-25 21:15 #11 av: Morötterna

#10 vissa kaniner går snabbare än andra. Du måste motionera kaninen. Med mina kaniner får jag stanna då och då. När kaniner viker ut får du ha pyttelite motstånd och visa att det är fel väg.
Vad får kaninen ut av att bara sitta i en transportbur när man är ute?

Anmäl
2019-01-25 21:19 #12 av: Morötterna

#8 du bör inte ha kaninen i koppel i stan, inte nära stora motorvägar heller. En kanin är inte som en hund, den går inte lika snabbt och man får anpassa hur snabbt man går och vara beredd på att stanna. Kaninen måste såklart lära sig att gå i koppel och sele. om du går samma väg hela tiden kanske kaninen går snabbare för att den vet vägen.

Men du kan inte jämföra promenader med hundar. Om du skulle vilja gå 30 minuters promenader i snabbare takt i stan är inte en kanin något som passar dig.

Anmäl
2019-01-25 21:56 #13 av: frer

Du verkar inte läsa vad jag skriver, för det första så mår mina kaniner jättebra av mitt sätt, för det andra så sitter de inte bara i buren, de brukar gilla att titta ut från buren medan jag går på nya vägar till och från  nya  ställen  där de får skutta tills de vill gå hem igen vilket de signalerar genom att hoppa in  i buren och vänta på att vi ska därifrån.  För det tredje enligt dig ska vi som bor i stan eller förorten inte få ha kaniner, ska bara folk på landsbygden ha dem,  du kan inte säga till mig att kaniner inte är för mig, bara för att jag själv tycker om att ta 30 minuters promenader, kaninen får sitt och jag får mitt.

Anmäl
2019-01-26 12:18 #14 av: frer

En sak till, flytta helst inte på vagnen med buren när kaninen leker utanför, då blir den orolig därför att den har planerat att snabbt kunna fly tillbaka till en bur som står bestämt på en viss plats om den ser nån fara. PS: kaninen får så klart skutta omkring längre än 10 minuter när den känner för det, den brukar bli nöjd med ca 10. På sommaren brukar vi vara ute längre tid.

Anmäl
2019-02-04 16:43 #15 av: frer

De som har marsvin, chinchilla, hamster eller andra djur kan också använda mitt sätt för att ta ut dem så att de får uppleva staden och ta frisk luft.

Anmäl
2019-02-05 12:28 #16 av: frer

Man kan alltså stapla flera små burar på vagnen och rasta flera djur samtidigt.

Anmäl
2019-02-05 13:39 #17 av: Morötterna

#16 se bara till att sätta fast ordentligt.

#15 om man bor i stan eller nära stora vägar kanske man inte ska ta ut dem minsta djur pga att dem kan bli så rädda så dem dör eller skadad.

Anmäl
2019-02-05 20:59 #18 av: ThatPie

#15 vet inte mycket om chinchillor, men kan säga att varken hamstrar eller marsvin troligen skulle uppskatta upplevelsen. Dels så kan du inte riktigt ha en hamster i koppel och de brukar inte vara allt för intresserad av omvärlden vid förflyttning i transportbur. De marsvin jag träffat och som min syster haft, har inte riktigt uppskattat att åka omkring i transportbur eller vara ute utan skydd.

Anmäl
2019-02-07 20:20 #19 av: frer

Jag tänkte mest att de skulle sitta och titta ut från buren till en början, vilket kaninerna tycker om, och chinchillor och marsvin är ju lite lika, så vissa individer kan nog tycka om detta. Man får väl börja försiktigt på lugna vägar eller stigar innan man börjar närma sig mycket trafikerade ställen så att de vänjer sig.  Om det går att dessutom rasta med koppel är en bonus. 

#6 Jag insåg nu att du trodde nog att jag använder ett stort flexi hundkoppel på 8 meter, som är tyngre och drar in tråden snabbt, jag märkte det när jag tappade bort mitt flexi Small 8m koppel och råkade beställa medium 8m som jag ska returnera.  Flexi S 8m ska det vara alltså som funkar säkert.

Anmäl
2019-02-07 20:23 #20 av: Morötterna

#19 Inget flexikoppel är bra. Beställ från hemsidor med koppel som passar kanin bra istället. Där kan du bestämma längd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.