Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2904 ggr
frer
1/25/19, 12:56 PM

Rasta kaninen med transportbur på vagn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vill bara visa hur jag rastar mina kaniner med koppel (rekommenderar minst 8 meter så båda får tillräckligt med rörelseutrymme), de mår bra av att komma ut några gånger i veckan. Jag ställer dem i en transportbur som jag ställer på en shoppingvagn och sen går vi till ett lugnt ställe där de får hoppa i ca 10 min. När de känner att de har hoppat klart brukar de självmant gå och hoppa in i transportburen. Jag brukar lyfta ut dem från buren och ställa ner ca 10 meter ifrån den, då börjar de hoppa lite mer annars kan de vara lite för tveksamma med att gå ut från buren. Eftersom det är kallt får de vara utomhus ca 30 min inkl transporttid (jag kan tro att de kan klara mer om de hoppar mycket och blir varma av sig). Jag har dessutom lagt genomskinlig plast som vindskydd på sidorna av transportburen och en lite tjock klippt golvmatta med gummi på undersidan för att den ska sitta tajt på burgolvet. På sommaren tar jag bort plasten på sidorna och lägger in en tunnare golvmatta.

Annons:
Morötterna
1/25/19, 12:59 PM
#1

Kan du inte ta dem i sele istället, dem rastars ju inte mycket om dem bara sitter i transportbur.

frer
1/25/19, 1:03 PM
#2

De rastas tillräckligt på mitt sätt. De gillar att tryggt titta ut från buren när jag går runt i området men om du menar att jag skulle gå ut med dem som med en hund då låter det för ansträngande och otryggt för dem, de gillar att  hoppa runt ifred på ett ställe, jag tror inte de vill hoppa hela vägen till stället och sen tillbaka, de blir snabbt trötta  och rädda av det,  speciellt på sommaren kan de bli för varma, och kanske få ont i fötterna, skulle jag tro.

Jag planerar till sommaren att stapla  fler transportburar på vagnen samtidigt och ta med inhägnad-pinnar med nät att sätta upp nånstans så alla får hoppa tillsammans utan koppel. Ska planera detta bättre.

Peak303
1/25/19, 1:34 PM
#3

Skulle rekommendera dig att inte använda flexikoppel. Skulle du mot förmodan tappa kopplet så flyger det med en rejäl kraft mot kaninen. Inte ens bra att använda på hundar. 

När jag bodde i lägenhet så tog jag med mig kaninerna i transportburar till ett lugnare ställe för att kunna låta dem springa där. Använder koppel från ex Milleniums koppel på 3, 3,5 eller 4 meter där jag satte ihop 2st. Om inte kaninen sprang lös. Men jag går även ut och springer med den där jag bor nu där vi springer på trottoarer och på lilla grusvägen vi har mellan några hus. Vilket även är ett bra sätt att få kaninerna miljötränade genom att inte reagera så starkt på ljud runt om. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

frer
1/25/19, 1:50 PM
#4

Du springer väl med koppel för kaninens säkerhets skull, för det har hänt flera gånger utan koppel att kaninerna blev rädda av omgivningen och började vilt springa iväg eller bara ville sitta  tryggt nånstans och kröp in i små öppningar tex under trähus eller sätter sig och vilar inne i en taggbuske och inte vill komma ut på kanske över en timme, det är ett problem som bara väntar på att hända, en hund kan även tex börja jaga kaninen.  Det flexikoppel jag har på 8m flyger inte mot kaninerna den faller rakt ner och kanske kryper mot kaninerna. Jag är inte typen som orkar springa runt.  De hoppar och jag följer.

Morötterna
1/25/19, 2:07 PM
#5

#2 menar att det inte är en aktivering för kaninen att sitta i en transportbur. Du måste ju inte tvinga dem att gå längre sträckor. Låt dem gå vart dem vill och springa när dem vill. En Hage är iaf bättre. Jag använder bara transportbur när jag tränar backar annars bär jag kaninen eller låter den gå i sin takt dit vi ska. Om du tränar kaninerna att gå i sele med tillhörande koppel minskar risken att dem blir stressade. Men iaf som #3 säger, använd inte flexikoppel. Titta runt på insta eller sök på internet så bör du hitta tillverkningar på koppel. Gyllengardendesign är bra och rimliga priser :) lycka till😊

Peak303
1/25/19, 3:22 PM
#6

#4 Det jag skrev om flexikoppel är vad som tyvärr tagit ihjäl hundar. Där av min kommentar för kaninernas säkerhet. De koppel jag använder blir även de 8m långa om man sätter ihop flera.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Villekaninen
1/25/19, 5:10 PM
#7

Menar inget illa nu men är inte allt du gör lite onödigt? Du tar transprtburen sätter den på en vagn går ditt du ska och låter kaninerna hoppa en stund innan du gör samma sak på hemvägen. Är det inte lättare att bära kaninen ditt eller låta den gå dit. Att du inte orkar springa betyder inte att detta inte funkar. Det är ganska enkelt att lära en kanin gå lite långsammare 🙂

frer
1/25/19, 8:15 PM
#8

Ska kanske pröva. Buren sitter alltid på vagnen, den är bara för kaninerna, så inga onödiga jobb där inte. I olika årstider finns det dåligt väder, det kan regna, vara slaskigt, iskall frusen mark, fullt med vassa grus, hundar som blir för nyfikna på kaninen etc, vilket buren skyddar mot. Att hålla kaninen i 10 minuter eller mer är bara obekvämt både för mig och den. Som sagt jag brukar gå 30 min, det blir för mycket för kaninen, och den vet inte vart vi ska gå. Jag brukar inte heller gå exakt samma väg tillbaka hem så det blir roligt och nyfiket för kaninen som gillar att ta det lugnt efter att ha hoppat klart i tex nån fin skog och titta ut från buren. Har du nåt långt youtube-klipp eller nåt som visar att det är normalt att gå i ca 30 min, långt och länge i stan bland hundar och bilar med kaninen såsom med en hund? Jag springer inte men jag går snabbt och jag tror kaninen kommer snabbt bli överhettad på sommaren och på vintern få frusna fötter, bli blöt och smutsig och kall på vår och höst, men kaninen kan torka sig och värma sig i buren, dessutom vill inte jag rasta den i mitt bostadsområde  utan vill rasta den i nåt fint lugnt ställe en bra bit härifrån.

Villekaninen
1/25/19, 8:55 PM
#9

Dom flesta som tränar Kaninhoppning brukar gå längre rundor en det 😉 Jag menar inte detta som kritik utan undrar bara varför du gör allt som inte riktigt behövs men tycker du det behövs så fortsätt så då.

frer
1/25/19, 9:08 PM
#10

Som sagt, var finns videoklippen som visar på det du säger att de går runt med kaninen såsom med en hund mer än 30 minuter? Hur styr man kaninen och visar vilken väg den ska hoppa och hur snabbt den ska hoppa så att den hänger med min promenad fart, för jag tänker inte stå och stanna  och ryckas med in på sidosnår hela tiden, det har jag avsatt för hopp-stunden på de  utvalda ställena? Jag går även ut för att motionera mig själv.  PS. med hopp-stund menar jag inte träna Kaninhoppning, jag menar bara en fri lek och skutt stund.

Morötterna
1/25/19, 9:15 PM
#11

#10 vissa kaniner går snabbare än andra. Du måste motionera kaninen. Med mina kaniner får jag stanna då och då. När kaniner viker ut får du ha pyttelite motstånd och visa att det är fel väg. Vad får kaninen ut av att bara sitta i en transportbur när man är ute?

Morötterna
1/25/19, 9:19 PM
#12

#8 du bör inte ha kaninen i koppel i stan, inte nära stora motorvägar heller. En kanin är inte som en hund, den går inte lika snabbt och man får anpassa hur snabbt man går och vara beredd på att stanna. Kaninen måste såklart lära sig att gå i koppel och sele. om du går samma väg hela tiden kanske kaninen går snabbare för att den vet vägen. Men du kan inte jämföra promenader med hundar. Om du skulle vilja gå 30 minuters promenader i snabbare takt i stan är inte en kanin något som passar dig.

frer
1/25/19, 9:56 PM
#13

Du verkar inte läsa vad jag skriver, för det första så mår mina kaniner jättebra av mitt sätt, för det andra så sitter de inte bara i buren, de brukar gilla att titta ut från buren medan jag går på nya vägar till och från  nya  ställen  där de får skutta tills de vill gå hem igen vilket de signalerar genom att hoppa in  i buren och vänta på att vi ska därifrån.  För det tredje enligt dig ska vi som bor i stan eller förorten inte få ha kaniner, ska bara folk på landsbygden ha dem,  du kan inte säga till mig att kaniner inte är för mig, bara för att jag själv tycker om att ta 30 minuters promenader, kaninen får sitt och jag får mitt.

Annons:
frer
1/26/19, 12:18 PM
#14

En sak till, flytta helst inte på vagnen med buren när kaninen leker utanför, då blir den orolig därför att den har planerat att snabbt kunna fly tillbaka till en bur som står bestämt på en viss plats om den ser nån fara. PS: kaninen får så klart skutta omkring längre än 10 minuter när den känner för det, den brukar bli nöjd med ca 10. På sommaren brukar vi vara ute längre tid.

frer
2/4/19, 4:43 PM
#15

De som har marsvin, chinchilla, hamster eller andra djur kan också använda mitt sätt för att ta ut dem så att de får uppleva staden och ta frisk luft.

frer
2/5/19, 12:28 PM
#16

Man kan alltså stapla flera små burar på vagnen och rasta flera djur samtidigt.

Morötterna
2/5/19, 1:39 PM
#17

#16 se bara till att sätta fast ordentligt. #15 om man bor i stan eller nära stora vägar kanske man inte ska ta ut dem minsta djur pga att dem kan bli så rädda så dem dör eller skadad.

ThatPie
2/5/19, 8:59 PM
#18

#15 vet inte mycket om chinchillor, men kan säga att varken hamstrar eller marsvin troligen skulle uppskatta upplevelsen. Dels så kan du inte riktigt ha en hamster i koppel och de brukar inte vara allt för intresserad av omvärlden vid förflyttning i transportbur. De marsvin jag träffat och som min syster haft, har inte riktigt uppskattat att åka omkring i transportbur eller vara ute utan skydd.

frer
2/7/19, 8:20 PM
#19

Jag tänkte mest att de skulle sitta och titta ut från buren till en början, vilket kaninerna tycker om, och chinchillor och marsvin är ju lite lika, så vissa individer kan nog tycka om detta. Man får väl börja försiktigt på lugna vägar eller stigar innan man börjar närma sig mycket trafikerade ställen så att de vänjer sig.  Om det går att dessutom rasta med koppel är en bonus. 

#6 Jag insåg nu att du trodde nog att jag använder ett stort flexi hundkoppel på 8 meter, som är tyngre och drar in tråden snabbt, jag märkte det när jag tappade bort mitt flexi Small 8m koppel och råkade beställa medium 8m som jag ska returnera.  Flexi S 8m ska det vara alltså som funkar säkert.

Morötterna
2/7/19, 8:23 PM
#20

#19 Inget flexikoppel är bra. Beställ från hemsidor med koppel som passar kanin bra istället. Där kan du bestämma längd.

Annons:
frer
2/12/19, 2:39 PM
#21

Haha jag köpte fel igen, det ska inte  vara Small 8m, det ska vara XS 8m (Small 8m kan nog också funka om jag inte hittar XS 8m). Jo, detta koppel funkar säkert, den väger lite och drar svagt, använt i flera år. Försöker hitta det på internet, skulle uppskatta om nån vet var det säljs.

frer
2/25/19, 2:38 PM
#22

Jag har nu prövat stapla bur på bur, det funkar. Över- och underbur är lika stora så det blir mindre krångel, modell Ferplast Atlas 10. Shoppingvagnen är från Clas Ohlson. Extra snurra på selet gör att kopplet snurrar bättre.  Jag använder Flexi small 8m och den funkar. Att hålla på och vinda runt armen ett 8-10 meter långt rep som nån nämnde gör mig för mycket upptagen med repet med mina händer, medan med flexikopplet har jag en hand ledig för att sköta viktiga saker eller värma handen i fickan.

Funderar på, när kaninen i överburen är ute på rast, om överburen ska lossas och ställas på marken så kaninen kan hoppa in i den när den är klar eller om jag ska lyfta upp kaninen i underburen till överburen och låta den rastande kaninen hoppa in i underburen istället. 

Morötterna
2/25/19, 4:34 PM
#23

Vad har du för ”sele?! Kanske inte syns bra på bilderna men ser inte ut som en godkänd sele

Morötterna
2/25/19, 4:34 PM
#24

Och varför har du ett halsband?

Villekaninen
2/25/19, 7:40 PM
#25

Ser ut som ett halsband du har 🤔 Är det ett halsband du har på kaninen MÅSTE du byta ut det halsband är inte lagligt på kaniner 😉

Morötterna
2/25/19, 7:50 PM
#26

#25 titta på bilden….. ser ut som att hon har halspandet runt magen (!?) på kanin. Ser även ut som att hon har tagit ett band och knytit runt den mörka kaninens mage (kmr it ihåg färgen). 

Du borde verkligen läsa på gälande selar, mät dina kaniner så kan du se om dem har S, M eller L. Går även ibland att special beställa storlekar på selar. Kostar inte så mycket, 60-100kr. Du borde ändå överväga ett bättre koppel, kan du inte ta typ 5m? Då bör det väl inte va så jobbigt att ha runt handen?😃

(Såklart vet jag inte att det är så, men bilderna talar för att du har ett halsband/band och knyter runt kaninen vilket är sjukt😕)

frer
2/25/19, 7:56 PM
#27

Det är inte ett halsband, de har aldrig använt halsband, det är bröst eller midjeband. Mina kaniner gillar inte sele-band runt halsen. Jag har flera olika modeller, och mina kaniner använder de selar som de själva godkänner och gillar.  Vilken sele-modell använder ni själva?

Jag mäter exakt så den sitter lagom, man ska kunna få in ett lill-finger mellan selen och kroppen. Jag har inte knutit nånting runt magen, det är en sele som man först justerar och sen  knäpper man fast den bara. 

5m koppel är som sagt för kort, vi båda behöver rörelsefrihet, jag rekommenderar 8m.

De trivs och är friska.

Annons:
Villekaninen
2/25/19, 7:58 PM
#28

Dom enda godkända selmodellerna för kaniner är H-sele brostseles och bogsele använder själv bröstsele 🙂

Morötterna
2/25/19, 8:02 PM
#29

Använder H-sele och bröstsele. Det du beskriver är inte en godkänd sele

frer
2/25/19, 8:03 PM
#30

#29 Jag har testat de där selarna och mina kaniner gillar inte dem, därför har jag selar som de gillar. Men jag ska pröva fler modeller.

Peak303
2/25/19, 8:11 PM
#31

Att ha halsband på en kanin är inget att rekomendera även om det "bara" sitter runt magen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Villekaninen
2/25/19, 8:11 PM
#32

Så kaninerna gillar inte godkända och bekväma selar men gillar ett halsband runt magen?

Morötterna
2/25/19, 8:31 PM
#33

#32 undrar också? #30 men snälla, man ser ju på ena bilden att det bara är ngt knutet runt magen?? Det är inget sele..

[Svea&Sabina]2
2/25/19, 8:37 PM
#34

Om kaninen rycker till eller kutar iväg kan ett band runt magen inte sluta bra.. tvärr

Annons:
Morötterna
2/25/19, 9:11 PM
#35

#34 ännu en nackdel… TS bara undrar vad för fördelar finns det av att inte ha en GODKÄND RIKTIG sele? Själv kommer jag inte på en ända fördel tyvärr… Du måste ju träna kaninen gå i sele, inte vara ta för givet att fen gillar det.

Arcade-Foodie
2/25/19, 9:49 PM
#36

Du bör använda selar till dina kaniner när du är ute och går. Att bara ha runt magen blir farligt för dom. När de blir rädda och rycker till så blir det en stor kraft i det området vilket kan sluta upp att de skadar din kanin. Åtminstone med en sele så blir den kraften delad än bara på ett koncentrerat ställe. Du ska kunna få plats mer än bara en lillfinger mellan banden och kaninen. Har själv alltid två finger mellanrum på mina kaniner —-> bekvämare för kaninerna och de kan inte slita sig. Bröstsele och bogsele är något jag rekommenderar att ha. Träna dina kaniner att bli van med selen. Springa inomhus med selen på sig.

Morötterna
2/25/19, 9:51 PM
#37

Om du vill ha hjälp med att hitta seltillverkare, selträna eller info om selar. Skriv till mig på insta zingo_the_bunny17 eller här på PM

Linnea0001
2/25/19, 10:11 PM
#38

Jag säljer selar så bara höra av dig på lyckokloverns_tillverkning

Kaninälskaren Maja
2/26/19, 1:40 PM
#39

TS, jag tycker att ditt sätt att rasta dina kaniner låter jättebra! Jag skulle heller aldrig vilja ta ut mina kaniner på en sådan lång promenad. Låter toppen att du tar dem till ett ställe där dem kan få hoppa runt i lugn och ro! 👍😃🐰

frer
2/27/19, 6:09 PM
#40

Var säljs denna modell? Jag har små och stora kaniner, eftersom jag rastar två åt gången, en stor och en liten, behöver jag köpa minst två stycken, den minstas bröstomkrets är 28cm och den störstas 38cm, hoppas det finns en all-size modell.

 Bröstsele2

frer
2/27/19, 6:10 PM
#41

#39 Tack.

Annons:
Peak303
2/27/19, 6:15 PM
#42

#40 Det är en bröstsele. Finns hos bland annat Emmchens selar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Morötterna
2/27/19, 6:37 PM
#43

#40 bröstsele. Det finns inte i all-Size. Du får beställa det du behöver så det passar dina kaniner. Vad har dem i hals och ryggband om du brukar använda det?

CamillaS
2/27/19, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag gör faktiskt liknande med min kanin när han ska rastas utomhus. Han är väldigt rädd för olika ljud. T.ex när människor går, människor med barnvagn, cyklar, barn m.m så jag sätter honom i min djur ryggsäck och går en längre bit till något lugnt ställe där vi kan träna i lugn och ro. Fördelen då är att jag har bägge händerna fria när jag går, jag kan sätta ryggsäcken på marken som han kan hoppa in i när han blir rädd. Eller känner jag att han är tillräckligt modig så kan jag ha ryggsäcken på ryggen och samtidigt promenera med honom med båda händerna fria till att t.ex pocka upp honom om något är läskigt.
Så jag tycker inte att ditt rastningssätt är fel. Jag skulle inte heller kunna bära min kanin en hel promenad, dessutom så sprattlar han om jag bär honom för länge i famnen.
Däremot håller jag med dom andra om vad som sagts om selarna. Använder själv H-sele och bröstsele och det har fungerat bra för oss.

frer
3/1/19, 10:22 AM
#45

Jätte bra. Var köpte du väskan? Har du nåt uppsugande i botten för ifall den kissar? Jag har stora kaniner också men när jag ska rasta en liten kanin då kan jag tänka mig att använda ryggväska. På sommaren kanske det blir lite svettigt på ryggen och då kanske jag använder vagn. Det är bra att det finns flera alternativ.

Morötterna
3/1/19, 10:31 AM
#46

Tycker ändå du ska byta ut ”sele” omgående! Kaninen kan rymma och skadas, du måste vänja den vid selen. Dina kaniner kan dö om dem bara har ett halsband/band runt magen.

CamillaS
3/2/19, 8:38 PM
#47

#45 Köpte den här: https://www.supercat.se/transportvaskor/ryggsackar-och-vagnar/ryggsack-timon.html

Jag har bara en fleecefilt i botten då min kanin varken bajsar eller kissar i väskan så har jag inte haft behov av att ha något speciellt för det. Men dynan som finns i botten är tvättbar om olyckan endå skulle vara framme.

-Aida-
3/2/19, 11:09 PM
#48

Jag tror att TS har fattat detta med selar nu, man behöver inte på peka de 78 gånger i samma tråd, blir lite tråkigt att läsa. TS har redan angett att TS kollar efter andra selar ändå i #40.

#44 Väldigt intressant väska, jag tror jag ska slå till på en sån själv faktiskt, brukar ta ut min kanin i skogen.

Annons:
Morötterna
3/2/19, 11:42 PM
#49

#48 ser hellre att man påpekar mycket än att kaninen har ett band runt magen och riskerar att dö eller springa bort.. Jag fattar inte, varför kan man inte rasta sina kaniner så dem kan få gå själva? Jag iaf tycker det är onödigt att ha en väska/vagn/bur att ha kaninen i när den har ven och kan gå själv? Men alla gör som dem vill :)

CamillaS
3/3/19, 10:45 AM
#50

#49 Jag sätter hellre min kanin i min ryggsäck och går en bit till en lugn plats än att sätta ner honom på marken utanför dörren och låta han springa åt alla möjliga håll i ren panik!
På den lugna platsen sen kan vi gå långa promenader tack vare att jag då kan ha ryggsäcken på ryggen och två händer fria men har endå med mig ett tryggt gömställe till honom om han tycker det blir för mycket skrämmande moment. Eller om han t.ex skulle bli trött och inte vill springa mer så är det mycket skönare även för mig att bära honom så än att ha honom i min famn och bli trött i armarna.
Så jo jag ser mer fördelar än nackdelar att ha en väska.  :)

För övrigt håller jag med #48 det är inte snällt att fortsätta påpeka om selarna till TS. Hon är ju läskunnig och har sagt att hon ska titta på andra selar. Så hon har ju tagit åt sig det redan.

-Aida-
3/4/19, 7:16 AM
#51

#49 Det blir bara otrevligt att sitta å tjata om det. Alla har inte samma förutsättningar när de gäller att rasta sina kaniner. TS har dessutom angett att TS bor i en större stad där de finns mycket ljud, bilar, hundar osv. Jag ser inget fel på TS metod att gå med vagn och transportbur, jag tycker det är snällare att gå så med dom en bit bort till ett ställe där dom känner sig trygga istället för att bara släppa ut dom hur som helst utanför dörren man bor, alla har inte gård, eller att gå och bära på dom och riskera att de blir livrädda för diverse hundar och bilar. Oavsett får kaninerna komma ut och röra på sig.  Hur tycker du TS ska göra då? Ska kaninen behöva bli rädd i onödan för diverse hundar och bilar bara för att den har ben själv tycker du? Dom får gå själva vart de vill när de väl kommer ut så jag förstår verkligen inte ditt resonemang.

Lona
3/4/19, 1:34 PM
#52

Jag har inte kanin längre, men det är väl ett jättesmart sätt om man inte kan rasta kaninen direkt hemmavid? Bor man inte på landet så kan man behöva gå en bit för att komma till ett lämpligt ställe. TS kör ju inte bara omkring kaninerna, de får ut och skutta där det passar. Faktiskt gjorde jag på ett liknande sätt med min förra valp, hon satt i en ryggsäck jag hade på magen om vi skulle lite längre bort.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
3/5/19, 12:27 PM
#53

Och det är ju dessutom en jättebra start- och stoppsignal för kaninen, att själv kunna indikera att "nu vill jag hoppa" och sen "nu är jag färdig". Utan att den måste gå hela vägen hem när den blir less. Man kan också välja lämpliga platser, t.ex. om man bor i stad eller i aktivare område. Man behöver inte gå kortare för det? 

Däremot säger jag inget om selen, där har jag ingen koll.

waijiu
3/11/19, 6:27 PM
#54

Iställe för att ha dem i en transport bur kan du ha dem i en Hage ist. Asså jag menar inte att du ska köpa en Hage från zooplus som är gjort av trä utom köp några kompostgaller från jem & fix som bara kostar 69kr och ditt "sele" inte så bra för kaninen kan bara smita iväg om den sitter för löst. Så jag rekommenderar att du tar med din kanin till en djuraffär och kollar på hundselar eller så kan du köpa selar från folk dom gör dem själva.

Morötterna
3/11/19, 6:48 PM
#55

#54 oftast är hundselarna inte passande för mindre kaniner (mindre en typ 5kg) eftersom en kaninsele inte får ha d-ringen/koppelfästet vid halsbandet/mitt på ryggbandet. TS verkar flytta kaninerna till olika ställen i transport bur sen låta dem gå i ”sele” och flexikoppel där dem vill.

Annons:
waijiu
3/11/19, 6:52 PM
#56

#55 nej jag menar om hennes selar är för små för de större kaninerna

Morötterna
3/11/19, 6:57 PM
#57

#56 hon har enligt bilderna ett band runt magen. Men hon säger dock att hon inte har det så vet inte om det var gamla bilder.

waijiu
3/11/19, 7:03 PM
#58

#57 tyckte bara att det var lite konstigt att ha ett band ist för en sele

Morötterna
3/11/19, 8:35 PM
#59

#58 samma här..

frer
6/15/21, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#60

Här kommer lite fler bilder med nya Rusta vagnen och nytt sele. När det är en bur på vagnen då går det att sitta och vila på den, bra när man går långt:

frer
8/21/21, 5:09 PM
#61

Vill bara lägga till en bild på min vita kanin med selen också thumbnail_IMG_20210815_203843.jpg

frer
1/16/22, 4:44 PM
#62

Nu använder jag 'trippelbur' på shoppingvagn för rasta kaninerna 3 åt gången, även om man har bil så blir det lättare att ta dem till rast-stället från bilen. Jag har flera koppel så även andra familjemedlemmar kan rasta tillsammans samtidigt med mig men vi har inte prövat detta ännu.

Jag funderar lite på skoj att jag borde starta kanin-rasteri-företag, det finns ju sånt för hundar så skulle kunna funka för kanin-ägare som vill åka på semester och vill att jag ska rasta kaninerna.IMG_20220112_144543.jpg
IMG_20220112_145540.jpgIMG_20220112_151146.jpgIMG_20220116_152453.jpg

  • Redigerat 1/16/22, 4:55 PM av frer
Annons:
Fridaaaa
1/16/22, 4:57 PM
#63

Rekommenderar inte flexikoppel, dels "drar" det bakåt på kaninen hela tiden och dels skulle man tappa = katastrof för kaninen (kan hända ALLA). Och svårare att få in kaninen om något händer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frer
1/16/22, 5:04 PM
#64

Det där har jag redan 'debunkat' i tråden, jag förstår att den är för lång att läsa för dig, men jag kan kort säga att den är säker och bra, den drar svagt i tråden vilket är bra, då känner jag kaninens fart och rörelse, om den faller på marken så hinner jag ta upp den även om kaninen sprintar iväg och jag kan göra mjuka stopp genom att låsa tråden och rycka lite för att signalera att kaninen t.ex. inte bör gå in i taggbusken. Dessutom gillar jag att den är 8 meter för kaninen hinner sprinta klart utan att det blir ryck-stopp och jag kan dessutom röra mig fritt utan att vara som en skrämmande skugga bakom kaninen hela tiden. Jag rekommenderar Flexi-koppel small 8m för de som har större händer och för barn kanske xs 8m. Man har en hand fri att hålla koll på viktiga saker med medan Flexi-kopplet gör jobbet. Jag känner inte till nåt annat bättre.

  • Redigerat 1/16/22, 5:07 PM av frer
Fridaaaa
1/16/22, 8:59 PM
#65

#64 "debunkat"?
Finns inga säkra och bra flexikoppel. Det är att leva i fantasivärld. Alla gör som de vill men det är inte bra för dem och inget lämpligt koppel.

Långlina är bättre (Y)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: