Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1631 ggr
novembre
1/23/19, 11:16 AM

garn av kaninpäls - går det?

Jag har en annorlunda och lite knasig fråga :P 

När jag borstar min långhåriga kanin (lejonhuvad/hermelin) blir det ganska mycket kaninpäls på borsten och då till min undran.; Kan man göra garn av detta? :) 

Jag känner en familj som gjort garn av päls från deras hund. De rakade honom absolut inte, bara borstade honom. Av garnet gjorde det en mössa som blev jättefin. Det låter lite knasigt kan jag tänka mig, men det borde inte vara mer konstigt än fårull tänker jag, eller annan ull :)

Någon som vet? :)

Annons:
Namiko
1/23/19, 11:24 AM
#1

Man gör ju garn av angora så varför inte? Är pälsen kort så blir det svårare och jag vet inte hur bra annan kaninpäls än angora håller ihop som garn, men man kan alltid blanda ut pälsen med ull för att göra det mer hållbart och få ut mer garn av det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sindri
1/23/19, 11:45 AM
#2

Jag har kardat och tovat av kattull. Man skall ha så långa, mjuka fibrer som möjligt.

https://www.na.se/artikel/hallsberg/spinner-garn-fran-egna-angorakaninerna

Magi-cat
1/23/19, 11:47 AM
#3

Absolut värt att prova!

Jag spann garn av angorakaninpäls.  🙂 Bara pälsen är någorlunda lång så är det inte så svårt och inte konstigt alls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

novembre
1/23/19, 11:53 AM
#4

Okej ska testa! finns det någon bra information för nybörjare och behöver man en sån där spinnarmackapär, en sån där som ser ut som ett hjul? har sett dem på second hand iaf!

Han har ganska mjukt och lång päls på hans bakbenen. Där fäller han mest och det blir som en liten bommulsboll när jag borstat.

Moalinn
1/23/19, 2:14 PM
#5

Min farmor får päls från mitt flufftroll när jag borstar henne och använder det för att tova. Har fått ett par vantar, dock blandat med fårull, och de är supervarma. Så att tova kan ju vara ett tips? att testa om det inte funkar med garn. Vet dock att det beror på vad det är för kvalité på pälsen, hon kunde tex inte använda päls från hunden som hade väldigt "ullig" päls snarare än fina strån. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Sindri
1/23/19, 3:04 PM
#6

Vet inte hur mycket stickelhår kaniner har, men på kattullen plockade jag bort en del. 
Spinna är en rätt omständlig affär, och kräver nog en del träning.  Och man måste också ha rätt långa fibrer.
Hur som helst skall ullen kardas först, och kardor kan man ofta hitta på loppisar, Blocket, Tradera etc. Hur man kardar kan du säkert hitta på Youtube. Behöver du blanda med fårull så säljer Panduro små nystan som inte kostar så mycket.

Annons:
Magi-cat
1/23/19, 8:19 PM
#7

Tova är förstås en bra idé. Blanda med fårull av lämplig sort.

För att skapa garn är det lämpligt med en "spinnarmackapär" (även kallad spinnrock 🙂). De brukar inte kosta mycket i secondhand-affärer. Man kan spinna på slända, men jag tycker inte det är lättare.

Det finns böcker att låna på biblioteket om spinning och ullhantering, även tovning. 

Det är väldigt roligt att lära sig! Kanske hittar du någon kurs och får en ny hobby?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

novembre
2/1/19, 1:55 PM
#8

tovning får det kanske bli isåfall, hans ull är ganska fluffigt, tror det är hans päls som ungkanin fortfarande. ska kolla upp mer information och tack för alla svar :) Det är roligt att ta till vara på det man får gratis istället för att slänga :)

Upp till toppen
Annons: