Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 782 ggr
Anonymamej
1/22/19, 9:17 AM

Mat/utfodring

Efter läst massa artiklar om hur man utfodrar en kanin rätt, har jag blivit uppskrämd. Jag vill inte att min kanin blir sjuk eller så!! Jag har alltid gett mina kaniner 3-5msk pellets på morgonen och lite på kvällen. Samt morötter, och så klart fri tillgång till hö. Nu läste jag att morötter var farligt! Pellets behövs inte till inne kaniner. Mm Så snälla, hur utfodrar jag min kanin rätt! Jag har haft kaniner i minst 6år men aldrig läst på ordentligt jag mår så dåligt för jag inte har ansträngt mig. Jag har trott det är en självklarhet att morötter e för kaniner! Vad ger ni era kaniner för mat? Pellets? Grönsaker? Nu har min kanin iallfall fått bara hö, 2msk pellets på kvällarna. Men så fort jag ger sallad, eller ger pellets så rusar han dit och slänger i sig. Han verkar jätte hungrig. Han e 5 månader snart 6månader.

Annons:
Arcade-Foodie
1/22/19, 9:30 AM
#1

Jag ger mina utekaniner pellets, ena får 1 msk (dvärgvädur) medan den andra får 4 msk (franskvädur) på morgonen sen är det fritillgång till hö. Någon gång under veckan får de grönsaker och ibland godsaker såsom ( morötter, banan, äpple mm) som godis. Sen är det lite kvistar de får att gnaga. Min innekanin får bara hö och vatten, men då är det för att mina föräldrar ger honom morötter och annat när han tigger, så kan inte ha koll på hans diet. Men han får aldrig en hel morot oftast är det bara en skiva.

Morötterna
1/22/19, 9:39 AM
#2

En kaninunge som växer kan man ge extra till. Sallad=bildar gaser och kaninen kan inte släppa ut gaser därför är allt gasbildande dåligt i förstora mängder. Mina för sallad (lite) 1-3 gånger/vecka. Morötter: Är en fiberfattig rotfrukt och innehåller mycket kolhydrater. Kan leda till övervikt hos kaniner om dem inte rör sig. Pellets: kan ges till kanin i lagom mängd men behövs inte. Jag ger min dvärgvädurar som bor inne 1 kaffemått var morgon samt kväll. På sommaren får dem lite mer då dem hopptränas. Dem väger 1,7 samt 2,1 kg. Mina får dela på en morot (små) en gång om dan, om dem vart ute och sprungit. Mina mår bra men dem aktiveras oftast 15-20 min ute samt 4-5 timmar inne varje dag. Pellets varierar mellan individer men en kanin måste INTE ha pellets. Basföda= minst 80% hö.

Travis D
1/22/19, 9:52 AM
#3

Fick veta av uppfödare att kaniner inte bör/behöver äta morötter. Det är inte naturligt och inget dom äter i det vilda. Vissa/många blir lösa i magen. Du bör inte ge det =) men det var bara vad uppfödaren sa till mig.

Namiko
1/22/19, 10:59 AM
#4

Ursäkta det långa inlägget men jag är en kostnörd både när det gäller människor och djur.

Morötter är söta och kan ges i små bitar som godis ibland. Bra grönsaker för kaniner är gröna blad. Sallad innehåller väldigt mycket vatten och lite fibrer dock och isbergssallad är nästan bara vatten och väldigt lite näring = godis. Att dina kaniner kastar sig över grönsakerna behöver inte alls betyda att dom är hungriga. Även en mätt kanin kan kasta sig över god mat. Min gör det hela tiden även om han just spenderat en timme med att äta hö. Han är helt enkelt ett litet matvrak och ibland får jag se till att akta fingrarna så han inte tar dom också för han hugger verkligen efter grönsaker.

Jag ger min kanin grönkål, broccoli och fänkål varje dag just nu för jag har det hemma. Jag har inte haft honom så länge och jag har vant in honom vid kål sakta för att han inte ska få problem med gaser och nu äter han det 2-3 gånger om dagen. I början fick han bara en liten tugga åt gången så att hans tarmbakterier skulle hinna utvecklas ordentligt och nu får han en bit stor som min handflata varje gång. Han fick med sig pellets från sitt förra hem så han får 2-3 bitar per dag som godis. Han är innekanin och inte så stor så jag tror inte att han behöver pellets alls för att hålla vikten.

På sommaren ger jag mindre köpta grönsaker och plockar istället växter ute, det finns massa växter man kan ge utöver maskrosblad och gräs och många räknas som ogräs. Jag fokuserar alltid på att ge gröna blad till kaniner eftersom det är väldigt naturlig mat för dom. Istället för morötter ger jag morotsblast som är mycket nyttigare. Andra saker jag ger är blast från rädisor och rödbetor, spenat, svartkål, rödkål, persilja, selleri. Han får smaka mindre nyttiga grönsaker också, men det blir nån bit när jag använder den grönsaken själv och inget jag plockar fram enbart för att ge till honom. 

Jag försöker ge varierade grönsaker men alltid med någon typ av kål varje dag eftersom jag vill att hans mage ska vara van vid det så jag inte måste börja om från början med att vänja in honom på kål bara för att det blev ett uppehåll. Kål är dessutom riktigt nyttigt, särskilt om man väljer någon med starkare färg istället för vitkål. Jag vill också ge minst 3 olika sorters grönsaker varje gång jag ger för att få med så många olika näringsämnen som möjligt, så det blir mindre bitar istället.

#2 Gasbildande grönsaker är okej om man vänjer in kaninen på det försiktigt. Man kan inte ge ett halvt kålhuvud till en kanin på en gång men börjar man smått och ökar försiktigt så utvecklas bakterier i tarmen som kan bryta ner maten ordentligt utan att bilda gaser. Anledningen till att gaserna bildas är att det saknas rätt bakterier i tarmfloran och man måste äta det som är gasbildande för att dom bakterierna ska bildas. Sen gäller det bara att underhålla bakteriestammen genom att fortsätta mata dom. Det tar drygt två veckor att utveckla en ny bakteriestam när man introducerar ny mat. Det här är också varför man gör långsamma foderbyten till djur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Morötterna
1/22/19, 11:08 AM
#5

#4 aldrig läst det men okej. Är verkligen broccoli bra? Hur ger du det isf? Kokat eller som den är? Från firtvet: Spenat, mangold, kål, brysselkål och broccoli bör man inte ge allt för mycket av då de kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar men i en blandning och i mindre mängder går det bra.

Anonymamej
1/22/19, 11:12 AM
#6

Nej det är inte bara grönsakerna han kastar sig över. Även pelletsen, samt höet. Han e ett riktigt mat vrak. Han äter upp höet på engång fast jag ger han mycket hela tiden (så han har fri tillgång) men jag tänker så här. Ska jag låta han äta höet så mycket? O få 2-3msk pellets samt någon grönsak typ Brokoli/kål o liknade. Tills han är 9mån? Sen kan jag dra ner så han får ett schema. Så det räcker med bara hö, kål osv nån gång ibland. Plus pellets fast det behövs kanske inte då?

Annons:
Namiko
1/22/19, 2:12 PM
#7

#5 Jag ger broccoli rå, i bitar som är kanske som två sockerbitar eller mindre, så det är ju inte stora mängder. Broccoli innehåller väldigt mycket näring, därför ger jag det. Han får inte heller broccoli varje dag utan grönsakerna växlar efter varje gång jag handlar så jag ger ofta samma grönsaker i ungefär en vecka innan jag byter ut dom till andra sorter, har jag många kaninvänliga sorter hemma så varieras dom ännu mer.

 Stora mängder kål kan påverka sköldkörtelfunktionen hos människor så jag antar att det är det som veterinären pratade om, men ger man en blandning av olika grönsaker och dom sorter du nämner bara är en del i det så minskar risken. Jag ser det inte som en anledning att inte ge kål.

Jag tycker bara att det är synd att så många är livrädda för att ge sina kaniner kålväxter i tron om att djuren kommer dö på grund av gaser så därför brukar jag förespråka kål som nyttigt och säkert om man bara vänjer in kaninen med det gradvis. Kål är bland dom nyttigaste grönsaker som finns, men visst, även nyttiga saker kan överdoseras.

#6 Det är jättebra att han äter massa hö. Som #2 säger så ska dom äta minst 80% hö, det krävs för att dom ska få i sig tillräckligt mycket fibrer samt nöta ner tänderna ordentligt. För att få fram den mängd pellets din kanin behöver så får man helt enkelt minska och se om han fortfarande håller vikten. Börjar han bli magrare så ökar man lite igen och håller den mängden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: