Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1548 ggr
cissi_1993
2019-01-21 16:20

orolig efter kastrering

Hej, 

jag har precis kommit hem från att ha kastrerat min han kanin men då ingen kunde svara på om han hade ätit efter kastreringen blev jag både rädd och chockad så det var många frågor jag inte ställde. 

jag lämnade in honom kl 08,00 i morse och fick inte plocka upp honom innan kl 15,00 så när jag kommer kl 15,00 och frågor om allt har gått bra? har han börjat äta? får jag till svar att hon inte visste tänkte inte så mycket på det då  det var receptionisten jag pratade med men sen kom djurskötaren upp med honom och jag frågade henne och fick då svar att hon inte visste men att det inte alltid var så att dom började äta innan dom for hem :O och han hade ätit innan han gick in för operation. 

nu har vi varit hemma i 20 min och han har inte ätit något jag vet inte om jag ska tvinga i honom CC eller om jag ska lugna mig. 

försökte ringa dom men dom svarar inte och nu svarar dom inte på mejl heller. 

detta känns inte bra alls.

Annons:
cissi_1993
2019-01-21 16:36
#1

det tog 30 min men nu har han ätit litepelets och laggt en liten plutt som såg bra ut så nu är jag lite lugnare men han har ännu inte ätit något hö här hemma.

Villekaninen
2019-01-21 17:06
#2

Hej! Jag kastrerade min kanin i torsdags. Han hade inte heller någon aptit när han kom hem och han är vanligtvis ett matvrak. Jag gav honom CC i spruta + lite vatten. Efter några timmar började han äta lite banan och sen började han med hö😊

cissi_1993
2019-01-21 17:15
#3

jag har gett honom 2ml utblandat CC och lite vatten i spruta och ska ge honom 1 timme själv nu och sen gå in och kolla om han har ätit mer har han inte det så får han en timme till innan jag ger honom mer.

Villekaninen
2019-01-21 20:14
#4

Okej, har han något favorit godis? T.ex knäckebröd morot eller banan isåfall försök få honom att äta det 😊

cissi_1993
2019-01-21 21:04
#5

banan åt han bra av men när jag kommer för att kolla till honom sätter han sig upp äter lite och dricker men det ser inte ut som att han äter så mycket när jag inte tittar till honom :/

Villekaninen
2019-01-21 21:08
#6

Min kanin skulle BARA äta på natten när jag kastrerade honom. Jag satte upp en lampa som lyste i buren (inte som störde honom) så jag kunde se honom hela natten och han åt upp all sin mat. Det kommer gå bra med kaninen 😊

Annons:
cissi_1993
2019-01-22 06:05
#7

jaha ja han äter då pellets och banan utan problem men har inte ätit hö inatt så hsr stödmatat med CC. inte en full dos då jag vill att han ska vara lite hungrig och vilja äta. dock är han lite lös i magen nu men bara så pluttarna sitter ihop men å andra sidan är han inte van CC.

cissi_1993
2019-01-22 17:29
#8

min man är ju ett geni han frågade om man inte kunde mosa banan med hö i och på de sättet lura honom att äta hö så nu väntar vi på resultatet men det känns i alla fall väldigt hoppfullt att ha en plan förutom CC

Villekaninen
2019-01-22 20:50
#9

😂 smart hoppas det funkar CC är ju höbaserat men bäst om dom äter själva ju 😊

novembre
2019-01-23 11:09
#10

Min kanin åt inget heller när han blev kastrerad och jag blev som du väldigt orolig. Vi ringde jour och de sa att man kan stödmata dem och det gjorde vi med critical care och banan i spruta eftersom han inte ville själv. han återhämtade sig inom ett dygn. Men visst blir man orolig. Han hade första tiden jättesmå pluttar och sedan lite lösa men de blev som de brukar efter någon dag. 

Jag tror kaninen har både ont och lite i chock kanske efter en operation. Undrar säkert vad som hänt dessutom då de inte alls vet :/ Jag blev själv väldigt överraskad att min kanin blev så nedstämd efter operationen och tycker det  är något man bör få veta innan tycker jag så man kan ge bästa vård. Hoppats det gått bra för din kanin! :) Nu har det ju gått några dagar efter hans operation. 

Det har säkert veterinären sagt men kolla så att hans läkning är som den ska. Min kanin fick komplikationer med blodfylld pung och fick opereras igen, men efter det och efter läkningen mår han nu toppen.

cissi_1993
2019-01-23 14:40
#11

nu går det bättre efter att han har ätit bananhöt började han äta lite hö också inte så mycket som han borde men så mycket att jag har tagit bort CC idag utan idag har det blivit pellets i små  mängder utspridda över dagen och han äter fortfarande lite hö. inatt jobbar jag så jag ska göra iordning lite bananhö som han får inatt dock med mindre banan och mer vatten. han har dock väldigt fint bajs och har egentligen bara haft två korvar med löst bajs. 

såren ser bra ut men pungen är svullen men har en mycket fin färg så såret är jag inte så orolig över men som du säger han har varit väldigt låg och mest legat i buren vilket jag själklart gjorde mig orolig då jag tänker att magen ska stanna av men idag två dygn efter att jag lämnade honom ifrån mig är han nästan sig själv och jag har sovit som en stock. Jag visste att det kunde bli mycket jobb men jag räknade inte med hur mycket energi oron skulle ta.

frer
2019-01-25 22:03
#12

Kastrering är dumt mot djuret som behöver vara naturlig och normal med sina hormoner, vill man inte att de ska göra barn då ska man hålla honor och hanar i olika burar, toa-besöken sköter fertila kaniner lika bra eller bättre, extremt högre cancerrisk  är en myt.

Villekaninen
2019-01-25 22:24
#13

#12 kaniner behöver också sällskap av annan kanin eftersom dom lever i stora grupper. Det funkar inte att ha en hona och en hane tillsammans om ingen av dom är kastrerade. De där sista går ej ihop. Om man tar bort hanens testiklar kan dom inte få testikelcanser alltså försvinner risken för det. Tar man bort honans livmoder kan hon inte få livmodercancer. Så Du säger att om man kastrerar t.ex. En hane kan hanen få testikelcancer fast den inte har några testiklar? Nej det kan den inte.

Annons:
cissi_1993
2019-01-29 00:32
#14

Jag har kastrerat denna hane för att han ska kunna må Psykiskt bra och inte för dom fysiska fördelarna. en ensam/ Deprimerad kanin blir inte långlivad och de liv den har kommer vara svårt att få någon riktigt bra kvalitet på. när det kommer till cancerrisken är det mer med honor man är orolig men där har jag valt att inte kastrera en då jag har varit väldigt rädd för eftervården och en hane har oftast mindre besvär då operationen är mindre men nu när detta gick bra blir det nog en kastrering på honan framöver också.

novembre
2019-02-01 13:42
#15

#14 Jag ska också kastrera min hona, har fått en tid om 1 1/2 månad. Hur gammal är din hona och är hon också brunstig? 

Min hona har blivit brunstig. Hon krafsar som en galning lite här och där, men så kommer de där perioderna  som varar i 3 dagar då hon jagar min hane och försöker para sig med honom som om hon vore hanen. Har fått skilja dem åt den perioden, men varit väldigt påfrestande, då de är vana att vara i hela lägenheten. Då protesterar de när en grind skiljer rummen åt. Nu har hennes andra sådan period gått över, men när hanen kommer i närheten gör hon ifrån sig ett konstigt ljud, ett slags hest brummande. Jag  har inte hört det förr, vet inte hur jag ska beskriva hur det låter. Tror det kommer bli skönt för henne efter kastreringen när allt läkt för alla hormonerna gör henne energisk, trött och irriterad. 

Jag kastrerar också för de psykiska fördelarna samt att de ska kunna vara tillsammans. Min hane skulle inte må bra av att bo ensam då sällskapet betyder mycket för honom.

cissi_1993
2019-02-03 02:11
#16

min hona blir 3 år till våren :O men jag upplever henne inte som brunstig men hon går inte med någon hane nu. Det är ju alltid bra att kastrera för då slipper man ju oroa sig för livmodercanser som jag förstått det är det en av dom vanligaste anledningarna till att honor dör i förtid.

[Svea&Sabina]2
2019-02-05 09:55
#17

Kaninen behöver väl inte äta direkt man kommer hem? Min hane kanske ska kastreras imorgon och jag behöver veta lite mer. Kan kaninen bo i uppvärmt garage ett dygn? Vi kan inte ha honom inne för det är supervarmt inne, så det blir 22 grader skillnad i så fall. Måste kaninen äta direkt man kommer hem eller kan man vänta ett par timmar? Man måste väl inte tvinga i kaninen mat om det bara gått 20 minuter sen man kom hem?

Morötterna
2019-02-05 13:37
#18

#17 jo, den ska helst äta när den vaknar. Tvinga inte i men erbjud pellets, morot, godis eller vad den gillar. Vadå kanske? Konstig fråga men man bör ju veta om den ska kastreras så tätt inpå?

cissi_1993
2019-02-07 05:12
#19

dom ska äta så fort som möjligt då dom har mycket känslig mage och ska du kastrera ha då CC hemma för det var guld värt så jag kunde se till att han åt lite mer en han ville.

[Svea&Sabina]2
2019-02-07 07:16
#20

Okej! Jag ska köpa äpple och gurka när vi lämnat honom :)

Annons:
Morötterna
2019-02-07 07:17
#21

#20 du ska väl lämna lite mat med honom på morgonen?

novembre
2019-02-08 16:12
#22

Critical care rekommenderar jag också att ha hemma om de inte äter. Jag hade det inte själv när jag fick hem min kanin då jag inte visst något om kaninens tillstånd efter kastrering. Då mosade jag banan och blötlagde mosade pellets innan jag fick tag i critical care. Bra att veta hur man ska ta hand om kaninen efter kastrering och därför bra att googla eller höra med veterinären hur återhämtningen sker.

cissi_1993
2019-02-10 21:36
#23

jag var glad att jag kastrerade då jag hade 3 dagar på mig att ta hand om honom han behövde mer eller mindre alla dom 3 dagarna. dock var det mest för att se till att han åt tillräckligt mycket och CC var Guld värt.

Upp till toppen
Annons: