Annons:
Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
Pasls44
1/19/19, 9:55 PM

Den långa flykten, Något som sätt den?

Någon annan som sätt filmen "Den långa flykten"(Whatership down)? Tydligen finns det både en gammal och en ny version men jag har dock bara sett den nya. Dela gärna mer er om vad ni tyckte om filmen,favoritkaraktär m.m. Kommentera också ifall ni vet någon annan "kaninfilm". Har man inte sätt den kan jag varmt rekommendera den ifall man gillar kaniner. Den går på Netflix😊 Info: En dag bryter en flock vildkaniner upp från sina ängar, hotade av människornas framfart, för att söka sig en ny boplats. Den lilla Femman är synsk och har anat faran. Den handlingskraftige Hassel blir ledaren, och de får med sig den stöddige Kronan, den poetiske Maskros, den klipske Björnbär och några till. Detta blir början på en lång resa kantad av fiender och farligheter - en resa som kräver tillit, mod, ansvar och tålamod - men efter en lång och utmanande färd, kan de äntligen förverkliga drömmen om ett nytt hem på det trygga Watership Down.

Annons:
Calcifer
1/19/19, 10:21 PM
#1

Jag har sett originalet och glöm att jag ser om den igen. Den är brutal och vidrig och inte det minsta söt. Såg den som liten, hade ju ingen aning om vad det var, och blev livrädd i flera år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
1/19/19, 10:34 PM
#2

Sett originalet (är 12) för typ 2-3 år sedan. Kommer inte ihåg mycket men som #1 sa är orginalet brutalt och vidrigt.. skulle aldrig låte ngn under 11 se den eftersom det är sjukt vidrigt med allt som hände. Men vet inte om man vågar kolla lite på den nya? Är den brutal?

Pasls44
1/19/19, 10:50 PM
#3

Jag har sett korta videor av den gammla filmen och håller med om att den är väldigt brutal. Den nya filmen däremot är otroligt bra animerad och absolut inte lika brutal som originalen. Låt er inte avskräckas av originalet utan ge den nya filmen en chans.

Morötterna
1/19/19, 11:24 PM
#4

#3 okej, tack!

Kirnzy
1/19/19, 11:51 PM
#5

Det är nog den enda filmen där jag tycker att en ny/netflix verision är bättre än originalet, och då tycker jag att den är bättre på många sätt. Netflix verision är längre än en normal film och ger mycket mer plats åt karaktärerna, medans det känns som att originalet satsar mer på ett chock-value. Tycker som de andra att orginalet är alldeles för brutalt, och har för lite egentlig handling och karaktärsbildning. Den nya har fortfarande i stora drag samma handling och är lite brutal den med, men inte på samma sätt och det finns en fin sida av den. Enligt mig finns det många bra karaktärer i den nya, men tycker att Bluebell var speciellt söt.

Zav
1/19/19, 11:51 PM
#6

Den nya är lite sötare, men behandlar fortfarande svåra ämnen som död och tyranneri.
Storyn är bra (vissa stör sig på hur den skiljer sig från orginalet och jag kan förstå det..orginalet är djupare..men som story gillar jag den nya också), röstskådespelarna är bra.

Animeringen är otroligt dålig. Känns som TV-spelsgrafik från förra århundradet..märkligt att de snålat på den när de har lagt ner så mycket på det andra. Jag gillar ansiktsuttrycken på kaninerna men.. det är för tydligt att de baserats på en hund/generell djurmall när de står osv. Öronen är vridna åt fel håll, de har trampdynor (!) (syns främst när bigwig ligger i snaran) och benens vinklar, kroppsform m.m. är fel. Sådana saker som borde vara väldigt lätta att korrigera om de tagit sig tid att studera kaniner en dag eller två… vilket jag tycker man bör göra om man ska göra en hel film med bara kaniner (nu är jag inte insatt i dator animering så det kanske är sjukt arbetssamt..men det stör också väldigt mycket som det är). Ljuset och hur olika animerade partier interagerar stör mig också. Det är liksom nästan rätt..men bara nästan.
De får plus för rörelserna (mest när de står som det blir pinsamt hur de ser ut), ansiktsuttrycken och röstskådespelarna gör ett fantastiskt jobb (vet inte om den finns på svenska, kollar alltid på engelska om det är orginalspråk).

Det hade kunnat bli en väldigt vacker film rent visuellt om animeringen varit bättre. Men Netflix är inte bra på animering.. jag misstänker, helt utan att vara insatt, att de helt enkelt inte gör den arbetskrävande finslipning och efterarbete som behövs för att få det bra, utan kör mycket på färdiga formler som mest anpassas på ytan. De producerar ju i högt tempo så det är kanske nödvändigt för att hinna med.. men det är synd eftersom de ofta har intressanta koncept.
Jag kan köpa att de kör den mediokra/snabba animeringsstilen på barnfilm för små barn.. men tonåring-vuxen film skulle nog vinna över fler följare om de förbättrade animeringen.

Hursomhelst, står man ut med under medelmåttig animering och inte är superkänslig så är den sevärd. Jag är rätt kinkig med det visuella men jag uppskattade ändå att se den.

Annons:
thistletoe
1/20/19, 12:15 AM
#7

Filmen från 1978 är inte heller ett original, utan en filmadaption av Richard Adams bok från 1972. Den rekommenderar jag starkt att man läser! I vilket fall så gillar jag båda versionerna, de bidrar bägge med bra och dåliga saker mot originalet. Jag är heller inger stort fan av animationen, men -72s film var heller inte fantastisk på den punkten. Utan att spoila eller försäga mig (för det var väldigt länge sedan jag läste boken senast) så kan jag säga att bägge versioner bär upp samma värderingar och budskap som boken och därför kan jag inte säga att den ena skulle vara bättre eller sämre, men filmen har ett nostalgiskt värde för mig, och "Bright eyes" är svår att slå i dess soundtracklista.

Novachan
1/20/19, 12:30 AM
#8

Har inte sett originalet än men ska göra någon gång snart. Kollade tv-serien och den nya filmen nyligen så vill låta det gå lite tid emellan eftersom de bygger på samma sak. Den nya filmen var väldigt bra tycker jag, även fast den inte hade bästa animeringen. Vissa av karaktärerna såg lite för snarlika ut, tänker främst på 2 st, och att de ibland kallade samma karaktär med annat/längre version av sitt namn (om jag uppfattade det rätt). Skulle ändå vara lite vaksam med vilken ålder man bör tillåta barn att se den filmen även om den inte verkar lika blodig och brutal som originalfilmen (har sett klipp). Tv-serien är mer barnvänlig (var målet) och stundvis barnslig, men jag gillar konceptet med djur som samarbetar osv som t.ex. tv-serien The Animals of Farthig Wood och Silverwing. Tv-serien var inte lika bra, speciellt stundvis när det blev för barnsligt och sista säsongen var rätt skum… Tycker dom hanterar "The Black Rabbit" på ett mycket bättre och finare sätt i den nya filmen jämfört med tv-serien, gissar även jämfört mot den gamla filmen men får se om det stämmer när jag har sett den. Stör mig lite på uttalet när de pratar om sin religion, beroende på vem det är som pratar, och i jämförelse med hur de uttalar sig i tv-serien (gamla filmen vet jag ej), liksom jämförelse av uttal av namn i nya filmen jämfört med tv-serien. Jag var förvånad över att religion skulle vara en del av konceptet (hur den var utformad var inte förvånande), liksom den militära biten.

(har ej läst boken som filmerna och tv-serien bygger på)

Maria
1/20/19, 6:54 AM
#9

Jag håller med #7 Läs boken och gör sedan en jämförelse vilka filmer som är bra. Boken är fantastisk. Brutal och tänkvärd.

Ja😉g håller även med om "Bright eyes"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Svea&Sabina]2
1/20/19, 8:50 AM
#10

Jag ska se nya filmen idag :D

Morötterna
1/20/19, 9:14 AM
#11

Visst är det serien? Den som har typ 4 avsnitt varav 50 min (ca) var?

Morötterna
1/20/19, 9:14 AM
#12

Visst är det serien? Den som har typ 4 avsnitt varav 50 min (ca) var?

[Svea&Sabina]2
1/20/19, 9:48 AM
#13

#11 jaaa

Annons:
Lona
1/22/19, 1:07 AM
#14

#9, Instämmer! Ska nog ta och läsa den igen, det är några år sen sist. Första gången jag läste den var jag 14 och såg den nog mest som en spännande och lite läskig saga om kaniner, som vuxen tolkar jag den helt annorlunda. Helt klart en av hans bästa böcker även om flera av dem är läsvärda (och har en djupare innebörd än vad man först tror).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[EM_L]
1/22/19, 10:06 AM
#15

Den nya var lite gullig, men ändå lite brutal i vissa scener när de misshandlar honorna.

Har inte sett originalet eller vad man ska säga.  Bara snuttar eller en kort tid.

Och brutalt var det!

Men en som också är nyare, produktions år 2000. Var inte så brutal.

Morötterna
1/22/19, 10:26 AM
#16

#15 neeej :( har inte sett hela än, måste sluta läsa denna tråd :((((

Upp till toppen
Annons: