Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 399 ggr
Nea00
1/19/19, 7:45 AM

Öka mängden pellets på vintern?

Nu så har ju en av mina fina kaniner dött, och jag är mycket orolig för dem andra. Dem har tidigare bara fått 1 matsked om dagen, och det var frukost. Har läst att man inte ska öka mängden pellets på vintern då dem klarar dig fint på hö. Nu så har mina fått 1/2 msk på morgonen, och på kvällen 1/2. Är det för mycket? Hur gör ni?

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/19/19, 8:35 AM
#1

1 msk om dagen är lite, absolut inte för mycket. Mina kaniner får 2 msk var på kvällen och 1 kryddmått havre

ajanki
1/19/19, 8:37 AM
#2

Vad har du för kaniner? Mina rex och liten rex får 1 dl om dagen och mina hermeliner får 1/2 dl /dag.

Morötterna
1/19/19, 9:16 AM
#3

Mina dvärgvädurar får lite mindre en en matsked på morgon och lika mycket på kvällen. Vad väger dina kaniner? Mina väger 1,7kg samt 2,1kg, man får ändra beroende på vikt och aktivering. På sommaren t.ex. får den som väger 1,7kg lite mer då hon hopptränar :)

Twix*
1/19/19, 10:37 AM
#4

Beror mycket på hur lättfödda de är, om de bor inne eller utomhus, hur mycket de rör på sig /utrymme etc. Bara för att vissa väljer att ge decilitervis med pellets betyder inte att du ger för lite, oftast är det tvärtom. Ingen av mina kaniner får pellets, bara som godis och det behövs inte heller då de håller hullet utmärkt ändå och de bor i ca 6-10 grader. Vanligtvis brukar man räkna på ca 1 msk pellets /kilo kanin men det är inget fel i att lägga till eller minska på mängden omkaninen behöver det.

Nea00
1/19/19, 12:06 PM
#5

Dem bor ute, vet dock inte hur mycket dem väger. Dem är 3-4 år, har ökat mängden pellets för några dagar sedan :)

Upp till toppen
Annons: