Annons:
Etikettallmänt
Läst 682 ggr
Oklartliv123
1/18/19, 11:09 PM

Kanin ute på vintern

Hej! Har mina två dvärgkaniner ute nu på vintern, tyvärr i olika burar då ingen av dem är kastrerade, än. Men har ni några allmäna tips? för att det inte ska bli för kallt för dem? Burarna står i våran vindstilla och snöfria vedbod. Hur gör ni när det blir kallare än -20 grader? Vi har det otroligt kallt just nu och undrar om det är bäst för kaninerna att stanna inne i burarna eller ska de fortfarande få vara ute hela dagarna? Hur gör ni när det blir så sjuukt kallt?

Annons:
Chinesecrestedlover
1/18/19, 11:12 PM
#1

Massor med halm för de att boa med (i "sovdelen" och i vissa fall med riktigt ordentligt kallt så har jag haft halm i hela buren, på ströet) annars har jag aldrig gjort någonting annorlunda för att det är kallt. Mina kaniner (har inga just nu tyvärr men hade massor i över 25 år) har alltid bott ute. De har antingen bott i burar eller hagar med burar/små hus i. Jag har inte flyttat de eller så för att det blivit kallt (tog in en kanin när räven kom på besök dock…räven var nämligen lite väl intresserad av kaninburen under några dagar).

[Avenbok]
1/20/19, 6:17 PM
#2

Jag bor i södra Sverige, här blir det sällan kallare än -10. Men hermelinen är lite frusen av sig, så jag lägger in en värmedyna i buren när det är kallare än -5. Förutom värmedynan har dom ordentligt med halm i buren. När det är riktigt kallt så får dom komma ut och motionera ofta men korta stunder. #0 Så länge dina kaniner håller igång, äter hö och inte ser ut att frysa, så kan du nog fortsätta att göra som vanligt.

AmandaEkegren
1/21/19, 12:10 PM
#3

Fukt gör att det blir kallt, så se till att halmen är torr så gott det går. Låg temperatur och torrt blir inte kallt

Alma06
1/22/19, 6:37 AM
#4

Jag brukar också ha massor med halm i buren! Jag har även ett överdrag till buren (som en dräckt fast till burar) överdraget är oranget och man kan öppna och stänga luckor! Så om det är kallt så drar jag ner luckorna (då kommer det inte in lika mycket kyla) Om det är varmt så drar jag upp dem! (På sommaren har jag självklart inte överdraget) Men det är väldigt viktigt att dina kaniner får röra på sig! 😊

Upp till toppen
Annons: