Annons:
Etikettallmänt
Läst 401 ggr
Oklartliv123
1/16/19, 9:05 PM

Vikt

Hej Min lilla rexhane på snart 2 år ska kasteras nu i februari. Kände att det var dags att väga honom för att veta om han har en sund vikt inför nedsävmingen. Han väger 1,4 kg ungefär. Vågen är inte bäst mem vi försökte! Vägde sedan min hona (blandras gissar vi på men ish en dvärgvädur) som vägde knappt 1kg. Väger de bra tycker ni? Ska hoppträna min hane lite så han får bättre kondis och mer muskler men ser det bra ut annars?

Annons:
AmandaEkegren
1/16/19, 10:10 PM
#1

Det hänger inte på vikten så mycket som på hullet. Känn över ryggen. Känner du revbenen? Det ska du göra. Däremot ska de inte kännas "vassa och kantiga". Du ska känna att det finns ett lager fett mellan dina fingrar och benen. Känn på samma sätt över höfterna.  Gör en helhetsbedömning. 

Det kräver lite övning, och är personligt från kanin till kanin. Kaninhanen hemma hos mina föräldrar är lite kraftig, så skuldror och höftben är svåra att känna. Över revbeben är han dock "normal".  Hans dotter är, citat från veterinär: "en nätt liten dam". Hon är också bra över revbenen, men skuldrorna sticker ut som hej-kom-och-hjälp-mig.  De är båda i bra hull.

Upp till toppen
Annons: